Hjælp til køb af MTB


Bertaergangs
 Share

Recommended Posts

Det er noget pjat da de fleste Shimano dele hedder Deore. Det er de efterfølgende bogstaver som eksempel LX, XT eller XTR som fortæller kvaliteten samt hvilket niveau komponenten er i Shimano´s sortimentet.

Tjo tja - du har delvist ret. Lige under LX modellen ligger dog serien der kun hedder Deore .... Men om man skal holde sig fra den kommer vel helt an på hvad cyklen skal bruges til ....

Hvis cyklen er født med Deore serien fra starten af kan man jo skifte delene ud som det går i stykker til med stumper fra LX eller XT og XT-R da de enkelte løsdele egentligt ikke er så dyre igen. ( Medmindre vi snakker XTR ) Deore op til XTR er som hovedregel kompatible på nær enkelte undtagelser.

Link to comment
Share on other sites

Tjo tja - du har delvist ret. Lige under LX modellen ligger dog serien der kun hedder Deore .... Men om man skal holde sig fra den kommer vel helt an på hvad cyklen skal bruges til ....

Hvis cyklen er født med Deore serien fra starten af kan man jo skifte delene ud som det går i stykker til med stumper fra LX eller XT og XT-R da de enkelte løsdele egentligt ikke er så dyre igen. ( Medmindre vi snakker XTR ) Deore op til XTR er som hovedregel kompatible på nær enkelte undtagelser.

Oki,

men hvilen af følgende cykler er bedst?

Jeg skal bruge en mountainbike til en 5000-10000. Dens primære funktion skal være, at jeg skal bruge den til vintercykel / træningscykel når det er dårligt vejr!

Men jeg vil da også gerne ud og race lidt i skovene ;)

Jeg har overvejet følgende cykler;

http://www.ghost-bikes.com/2008/typ.php?bid=13

http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/index.html?b=117

http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/index.html?b=118

Link to comment
Share on other sites

Oki,

men hvilen af følgende cykler er bedst?

Jeg skal bruge en mountainbike til en 5000-10000. Dens primære funktion skal være, at jeg skal bruge den til vintercykel / træningscykel når det er dårligt vejr!

Men jeg vil da også gerne ud og race lidt i skovene ;)

Jeg har overvejet følgende cykler;

http://www.ghost-bikes.com/2008/typ.php?bid=13

http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/index.html?b=117

http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/index.html?b=118

Det er relativt nemt at sammenligne de 2 canyons da det jo kort og godt er stort set samme cykel bare med dyrere udstyr på i 7.0 udgaven men det bliver starks lidt vanskeligere når man skal sammenligne med Ghosten da den generelt bruger andre udstyrsserier. Jeg har dog lidt svært ved at tro at du til dit brug vil mærke den store forskel på de 2.

Men!! Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at prøve at køre på cyklen inden du køber. Det kan godt være du kan spare 1000 kr ved at købe via nettet men du kan også smide næsten 10000 ud af vinduet ved at købe en cykel du ikke er tilfreds med.

I øvrigt er det rent overkill med de dyre cykler og lækre udstyr hvis den skal bruges til vintertransport!! Saltet ødelægger simpelthen alt medmindre man passer og plejer det vinteren igennem.

EDIT: Glemte lige at cyklerne generelt virker for dyre .....

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Det er relativt nemt at sammenligne de 2 canyons da det jo kort og godt er stort set samme cykel bare med dyrere udstyr på i 7.0 udgaven men det bliver starks lidt vanskeligere når man skal sammenligne med Ghosten da den generelt bruger andre udstyrsserier. Jeg har dog lidt svært ved at tro at du til dit brug vil mærke den store forskel på de 2.

Men!! Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at prøve at køre på cyklen inden du køber. Det kan godt være du kan spare 1000 kr ved at købe via nettet men du kan også smide næsten 10000 ud af vinduet ved at købe en cykel du ikke er tilfreds med.

I øvrigt er det rent overkill med de dyre cykler og lækre udstyr hvis den skal bruges til vintertransport!! Saltet ødelægger simpelthen alt medmindre man passer og plejer det vinteren igennem.

EDIT: Glemte lige at cyklerne generelt virker for dyre .....

Jeg passer og plejer min(e) cykler, de får aldrig lov at stå med skidt og møg.

Men du siger de generelt virker for dyre, mener du i forhold til hvad man får for pengene? Og kan du evt give et bud på hvad der ville virke bedre i forhold til prisen?

Ja jeg regner med at finde en cykel i en fysisk butik og prøve den først, det har jeg bedst erfaringer med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg passer og plejer min(e) cykler, de får aldrig lov at stå med skidt og møg.

Men du siger de generelt virker for dyre, mener du i forhold til hvad man får for pengene? Og kan du evt give et bud på hvad der ville virke bedre i forhold til prisen?

Ja jeg regner med at finde en cykel i en fysisk butik og prøve den først, det har jeg bedst erfaringer med.

Der er generelt god value for money i Cube og Ghost cyklerne. Om prisen på den Ghost du har fundet er rimelig kan jeg ikke sige da jeg ikke lige fik øje på den i første omgang. Det var mere Canyon cyklerne jeg tænkte på der virkede for dyre.

Ghost kan du finde hos RBS roadbikeshop og hos bikebuster er der ofte gode priser på Cube.

Uden helt at være expert i i SRAM's serier vil jeg mene X.7 og X.9 kan sammenlignes med hhv LX og XT. og til en pris af 7500 burde du kunne finde en cykel der er bestykket med ren X.9 eller XT hele vejen igennem.

Uanset hvor grundig man er med sin cykel har almindelig rengøring altså svært ved helt at fjerne sporene efter en vinter med salt på vejen. Alu og salt er bare en ekstremt dårlig kombination og saltvandet trænger altså ind overalt. Osse stder hvor man ikke umiddelbart kan komme til at gøre rent, og man skiller altså normalt ikke hele cyklen ad efter hver tur til og fra arbejde. Skal lige siges at morgen saltet som regel får mindst 9 timer til at virke i før man får det skyllet af derhjemme.

Link to comment
Share on other sites

Der er generelt god value for money i Cube og Ghost cyklerne. Om prisen på den Ghost du har fundet er rimelig kan jeg ikke sige da jeg ikke lige fik øje på den i første omgang. Det var mere Canyon cyklerne jeg tænkte på der virkede for dyre.

Ghost kan du finde hos RBS roadbikeshop og hos bikebuster er der ofte gode priser på Cube.

Uden helt at være expert i i SRAM's serier vil jeg mene X.7 og X.9 kan sammenlignes med hhv LX og XT. og til en pris af 7500 burde du kunne finde en cykel der er bestykket med ren X.9 eller XT hele vejen igennem.

Uanset hvor grundig man er med sin cykel har almindelig rengøring altså svært ved helt at fjerne sporene efter en vinter med salt på vejen. Alu og salt er bare en ekstremt dårlig kombination og saltvandet trænger altså ind overalt. Osse stder hvor man ikke umiddelbart kan komme til at gøre rent, og man skiller altså normalt ikke hele cyklen ad efter hver tur til og fra arbejde. Skal lige siges at morgen saltet som regel får mindst 9 timer til at virke i før man får det skyllet af derhjemme.

Prisen for ghosten er 7000-7500 hos roadbike shop.

Det er jo umiddelbart lidt træls med det salt. Så overvejelserne går lige nu på, hvad jeg skal gøre. Umiddebart er det jo måske ikke det smarteste at give 7000-10000 for en cykel som er så udsat. Men samtidigt med vil man jo gerne have en cykel som er god og ikke bare noget billigt lort.

Link to comment
Share on other sites

Prisen for ghosten er 7000-7500 hos roadbike shop.

Det er jo umiddelbart lidt træls med det salt. Så overvejelserne går lige nu på, hvad jeg skal gøre. Umiddebart er det jo måske ikke det smarteste at give 7000-10000 for en cykel som er så udsat. Men samtidigt med vil man jo gerne have en cykel som er god og ikke bare noget billigt lort.

Jeg kender vintercykel dilemmaet udemærket. Man vil stadigvæk gerne køre på noget ordentligt men vil ikke udsætte ens gode cykel for det slid det medfører.

Min løsning har været en dedikeret cykel til transporten og så andre cykler til at lege på. Transport cyklen har så altid været en aflagt racer der laves om til singlespeed. Hvis man kigger lidt på DBA kan man godt finde sig en gammel racer af god kvali der for billige penge kan laves til singlespeed. De nødvendige stumper kan købes for en ca 4-500 kr, og den brugte låge kan sikkert findes til en 1000 kr med lidt held. Til vinterbrug er den eminent, og så skåner man sine gode trænings cykler.

Skal det være lidt nørd agtigt kan man så gå efter at få lavet en FIXi men det kræver altså en del tilvænning at køre på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender vintercykel dilemmaet udemærket. Man vil stadigvæk gerne køre på noget ordentligt men vil ikke udsætte ens gode cykel for det slid det medfører.

Min løsning har været en dedikeret cykel til transporten og så andre cykler til at lege på. Transport cyklen har så altid været en aflagt racer der laves om til singlespeed. Hvis man kigger lidt på DBA kan man godt finde sig en gammel racer af god kvali der for billige penge kan laves til singlespeed. De nødvendige stumper kan købes for en ca 4-500 kr, og den brugte låge kan sikkert findes til en 1000 kr med lidt held. Til vinterbrug er den eminent, og så skåner man sine gode trænings cykler.

Skal det være lidt nørd agtigt kan man så gå efter at få lavet en FIXi men det kræver altså en del tilvænning at køre på.

Når du siger singlespeed hva mener du så? Fordi jeg har en gammel racer, som kunne bruges til det, dog skla jeg lige have fat i længere frempind og sadelpind, før jeg kan bruge den.

Link to comment
Share on other sites

Når du siger singlespeed hva mener du så? Fordi jeg har en gammel racer, som kunne bruges til det, dog skla jeg lige have fat i længere frempind og sadelpind, før jeg kan bruge den.

Du køber noget i den retning her hvis du har lodret drop bag på cyklen. Er den så gammel at den har vandret drop kan man gøre det uden ved at slagte en gammel cassette.

Singlespeed kit

Og så piller man ellers begge gear af cyklen sammen med gear kablerne og tilpasser kæden og du har en singlespeed. Det kan så osse anbefales at sætte skærme på da vejeme stort set altid er våde om vinteren.

Man skal inden have overvejet hvad gear man ønsker. Jeg foretrækker 53 for og 16 eller 17 bag, men det er nok lidt i den høje ende for de fleste hvis de også skal over bakker i modvind.

Link to comment
Share on other sites

Så, nu er der blevet kørt..

cyklen er samlet og den køre, og der er blevet kørt en del på den.. har ikke kørt sådan rigtig til på den endnu da der mangler en smule luft i forgaflen, så nu skal jeg have fat i en forgaffelpumpe. Har i nogle idéer til hvor man kan finde sådan en og hvilken en man skal vælge.

Zalam, helt ok du bruger tråden :) håber du får samme hjælp.. Jeg kan kun anbefale Cuben, har været rigtig glad for min så længe jeg nu har haft det :) kørte på arbejde i morges og kørte også hjem på den. Det går som en leg og jeg lægger slet ikke mærke til det er en MTB, det går som en leg og den er ikke så tung i det som mine andre cykler har været.

Jeg er glad for de penge jeg har givet ud her i hvert fald, man har bare lyst til at cykle hele tiden..

Men jeg har faktisk nogle spørgsmål, nu har jeg jo ikke rigtig noget udstyr, hvad kan i anbefale man skal anskaffe sig? her snakker jeg om alt fra beklædning til smørelse, lygter osv osv. Hvad er nødvendigt? og hvilket er anbefalelsesværdigt? og så lige den forgaffelpumpe.

Link to comment
Share on other sites

Saddeltaske, reserveslanger, pumpe, lappegrej, multitool og dækjern -så du kan lave små reps på turen, nogen vil gå i stykker.

Flaskeholdere og flasker, hvis du ikke vil have en af de der rygsække med vandsystem.

Hjelm er en god ting.

Det er vist basis. Så kan du få diverse påklædning.

NB: har fundet en Cube Ltd Race 08 til 985€ plus forsendelse.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvor har du fundet den der Cube Ltd Race 08 henne?

Er selv ude for at erhverve mig en ny cykel som førstegangs mtb køber, og det er jo pur ondskab at finde ud af.

Specielt fordi det er enormt svært at vide hvad forskellen på f.eks. to forskellige forgafler er, ud over vægten.

Dette gør det meget svært at vide hvor de ekstra penge man spytter i en dyrere model forsvinder hen, og hvor vidt det er de ekstra penge værd.

985€ lyder dog virkelig billigt for en Cube Ltd Race 08, og der kan jeg overskue at den er en del lettere en de lidt billigere cube modeller :>

har ellers overvejet at købe en ltd pro 07, eller ltd team 07 for henholdsvis 6300kr og 6999kr i bikebuster. det virker klart som det billigste sted, hvis ikke man vil bestille hjem fra tyskland

so far har jeg kigget på:

cube attention 08 til 5800

cube ltd pro 07 til 6300

cube ltd team til 6999

og muligvis cube ltd race 08 til 7400 hvis Schroinx vil ud med hvor han har fundet det :p

Nu er jeg en fattig studerende der skal ud og bruge sin børneopsparing på cykel, så det ville være nice med en kommentar eller to om hvor der er mest value for pengene. er det overhovedet muligt at lave sådan en vurdering?

Link to comment
Share on other sites

Det kan du tro at jeg vil. http://www.neon-radsport.de/ Det er noget med at man skal forudbetale 260€ men det virker reelt nok, da flere omtaler den på http://www.mtb-news.de/forum/forumdisplay.php?f=149. Der er en listpris, men når man beder om et tilbud kommer de med de 985€ :-)

Jeg har ikke selv handlet der endnu, da der lige er ved at komme nogle andre ting jeg skal bruge penge på :-/

Link to comment
Share on other sites

Efter hvad jeg lige kan gennemskue, så veksler komponenter lidt, men hos Cube, Ghost o.l. mærker får man cirka det samme. Der virker ikke til at være noget som er radikalt bedre til pengene. Derfor er det et spørgsmål om præferancer. Selv var jeg ude og prøve en cube og sad fint på den, men da jeg langt bedre kan lide formula oro bremserne end de andre jeg har prøvet, går jeg bevidst efter en cykel med dem, da de koster 2500 i løs vægt. Så igen, det er lidt en smagssag. Prøv cyklen i dk, og køb så i tyskland, for det er noget billigere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share