Improviseret sovs


TCO
 Share

Recommended Posts

Kender i det, når i har en form for kød, ris/kartofler, men ingen sovs? Det gør jeg i hvert fald. Derfor tænker jeg, at evnen til at kunne trylle en sovs frem af hvad som helst er en dejlig evne. Hvis der er nogen der har den evne må i meget gerne dele den. Jeg tænker på sådan noget som mælk, mel, krydderier og tomatpure eller måske noget hvor saften fra kødet bruges? Har i forslag så kom med dem. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Man kan altid trylle en udemærket sovs frem ved hjælp af boullionterninger, men det er da klart at den ofte kommer til at være bedre med en eller anden form for kødkraft eller i det mindste kartoffelvand.

Hvis der skal laves sådan en opbagt sovs plejer jeg at bruge lidt margarine sammen med lidt mel hvor du så kan tilsætte mælk eventuelt kombineret med kartoffelvand. Herefter kan du så putte en boullionterning i efter hvad det nu er for en sovs, okse kødkraft plejer at være god. Derfra er det bare at smage til med salt, pepper og andre kryderier, eventuelt tilsætte lidt sovsekulør. Ketchup kan også bruges selvom jeg ikke er for vild med det.

Link to comment
Share on other sites

her er Blackmoores sovs der kan redde de fleste retter

Tag 3 kartofler, 2 gullerødder, et løg og en skive hvidkål. Skær det i små tern Hvis du har lyst til en mere markant smag kan du smide hvidløg eller selleri med i gryden.

Kog det vand i 30 minutter

Tilsæt 1-2 dl iskoldt vand eller mælk

Blend det med en stavblender

smag til med Salt, pepper og timian

smager godt som sig selv, og kan bruges til at jævne/give fylde til rigtigt mange kødretter.

Link to comment
Share on other sites

her er Blackmoores sovs der kan redde de fleste retter

Tag 3 kartofler, 2 gullerødder, et løg og en skive hvidkål. Skær det i små tern Hvis du har lyst til en mere markant smag kan du smide hvidløg eller selleri med i gryden.

Kog det vand i 30 minutter

Tilsæt 1-2 dl iskoldt vand eller mælk

Blend det med en stavblender

smag til med Salt, pepper og timian

smager godt som sig selv, og kan bruges til at jævne/give fylde til rigtigt mange kødretter.

Det lyder mere som en salatopskrift end vejledning til en god sovs. :crazy:

Min opskrift er:

Tag det saft/fedtsavl/stegeos som er tilbage fra kødet, hæld lidt vand/mælk i og jævn skidtet med en melblanding. Tilsæt salt og peber efter behov og farv sovsen i den ønskede farve.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

2 bk. cherrytomater

1 fint hakket løg.

1 hakket fed hvidløg.

rist før løg/hvidløg i en grydeog tilsæt peber og salt efter eget ønske.

tilsæt tomater og lad det står og simre et par minuter.

tilsæt 1-2 cl balsamico samt 2 cl. vand. lad det koge stille op.

til slut tilsæt et god håndfuld basilikum.

Det er en god sovs til pasta og kylling samt andre lyse kødtyper.

held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

her er Blackmoores sovs der kan redde de fleste retter

Tag 3 kartofler, 2 gullerødder, et løg og en skive hvidkål. Skær det i små tern Hvis du har lyst til en mere markant smag kan du smide hvidløg eller selleri med i gryden.

Kog det vand i 30 minutter

Tilsæt 1-2 dl iskoldt vand eller mælk

Blend det med en stavblender

smag til med Salt, pepper og timian

smager godt som sig selv, og kan bruges til at jævne/give fylde til rigtigt mange kødretter.

2 bk. cherrytomater

1 fint hakket løg.

1 hakket fed hvidløg.

rist før løg/hvidløg i en grydeog tilsæt peber og salt efter eget ønske.

tilsæt tomater og lad det står og simre et par minuter.

tilsæt 1-2 cl balsamico samt 2 cl. vand. lad det koge stille op.

til slut tilsæt et god håndfuld basilikum.

Det er en god sovs til pasta og kylling samt andre lyse kødtyper.

held og lykke.

Begge dele lyder fortrinlige, men de er ikke særlig improviserede...

Link to comment
Share on other sites

Hvad med sådan en flaske barbecue sovs som næsten alle dagligvarebutikker har eller måske endda en flaske HP sovs.

Så kan man jo lige så godt købe ingredienser til en sovs eller købe en brev-variant af slagsen...

Jeg tilslutter mig de ovenstående forslag med en alm. opbagt sovs tilsat eventuelle smagfulde væsker fra stengning/kogning og/eller en buillonterning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her en en sovs som min mormor har lært mig.

Det er en grundsovs så man kan selv krydre den. Fx putter man karry i til boller i karry og brun kulør i hvis det er til bøf. Det er en go gammeldags tyk sovs.

Du smelter smør på panden

Kommer mel i og pisker så der er en såkaldt smør/mel bolle. ( ik alt for meget mel)

Så kommer du gradvist mælk i mens du fortsat pisker og pludselig har du en masse god tyk sovs.

Tilsidst smager man den self til.

:tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvad der end måtte være på stegepanden efter kødet er stegt koges op med boullion/fond og reduceres til den ønskede konsistens.

Det ovenstående er grundlæggende det vigtigste. Om man vil have f.eks. champignoner, løg eller andet i før man deglasserer panden er valgfrit og efterfølgende kan sovsen smages til med alt muligt, såsom balsamico, vin, øl eller krydderier. Man kan så jævne sovsen med mel, maizena i vand eller smør/fløde, hvis man er i det fede hjørne :innocent:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg kan en god én

Svits lidt skalotteløg og måske et par bacon terninger i lidt fedtstof... Brug alternativt et par spisesekfulde kraft fra en steg...

Tag en flaske portvin (evt. minus 2-3 store mundfulde, som skal gå til et andet godt formål)

Kog indtil det bliver en sirup agtig ting (omkring 20 minutter)

Put fløde i. Så meget som der skal til

Rock'n'roll

Link to comment
Share on other sites

Vi har næsten altid fromage frais stående i køleskabet, da det er et godt udgangspunkt for at lave sovs.

Man kan lave en kold sovs ved at tilsætte bbq sauce, soya......... samt diverse krydderier. Man kan også lave varm sovs ved at varme det op med lidt mælk og så tilsætte hvad man nu har lyst til af krydderier.

Derudover er det billigt, indeholder en bunke protein og kan holde sig lang tid i køleskabet. Med en bøtte af det, kan man trylle en sovs til næsten hvilken som helst lejlighed frem på 5 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share