Rygtræning


Brunsvigeren
 Share

Recommended Posts

Nu når jeg træner ryg om mandagen, så plejer jeg at slutte af med nogle kabeløvelser, jeg vil bare hører om jeg helt kan springe disse øvelser over? Jeg synes altid kabeløvelser har været noget værre lort, men jeg vil da selvfølgelig beholde dem i programmet, hvis de er nødvændige..

Min rygtræning lyder:

Dødløft 5 x 5 reps

BB Bent over Row 5 x 5-8 reps

T-Bar 5 x 12, 10, 8, 8, 5 reps

Pulldowns bredt 3 x 12 reps

Pulldowns smalt 3 x 12 reps

Ens ryg er vel tæsket godt igennem på de første 3 øvelser, så der er vel ikke nogen grund til at køre de sidste 2?

T-bar og Bent over row minder meget om hinanden, jeg kan bare ikke lige komme på nogle alternativer til enten den ene eller anden anden øvelse..?

Jeg har set nogle kører T-bar med sådan et smalt greb, hvor stor er forskellen på bredt eller smalt greb i T-bar?

Rygtræning ligger mandag og torsdag..

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

Dødløft, BB Bent over Row, T-Bar er alt sammen øvelser der arbejder meget statisk med ryggen. Nok os mere arb mellem skulderbladende og lats i BB Bent over Row, T-Bar.

Pulldowns er gode fordi de rammer lats meget mere. Men kun lidt statisk i ryggen.

Bent over row og t-bar minder lidt om hinanden, en god ide hvis du ikke gider dem hver gang er at skifte den ene ude med den anden fra gang til gang. Har du måske et image så man kan se den bred/smalle t-bar variation du taler om? :smile:

Har ikke set resten af dit ryg prog, men du mangler lidt til upper back alene, måske lidt vertical traction i en eller anden form. Så du rammer godt mellem dine skulderblade. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. hvis du forestille dig at det man holder i er en lige "stang".. så er der sådan nogle håndtag, som det er meningen man skal holde i. Men så er der nogle der i stedet holder helt inde, der hvor selve "stangen" er svejset på.. Altså helt inde ved vægtskiverne..

Vertical traction kender jeg ikke rigtig.. Jeg kan ikke finde den på exrx.net.. hva går den øvelse ud på?

Er det den øvelse, hvor man trækker ned bag nakken?

En mulighed til at træne øverste del af ryggen, kunne også være seated row eller?

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

jeg er helt vild med rygtræning, bruger følgende øvelser. Jeg varierer lidt mellem rep'sne nogle gange få 2-5 men oftest 8-12 rep.

i kronologisk rækkefølge:

- chin-ups ( med vægt) underhånds greb/skulderbrede. 5 set.

- BB Bor 3-4 set

- Rows 3 set

- en-arm-roning 3 set

- Dødløft 3-5 set.

jeg prioterer de første 2 øvelser højest, nogle dage kan eks. "blot" bestå af 10 set af 5 rep chin-ups

når du nu KAN tage 4 chin-ups, så gør det! eks. start træningen med chin-ups a 5 set 3 rep. - og prøv så at teste dit max om 1 mdr.

så rammer du måske 10 chin-ups inden Jul :-) og det er da federe end at træne pull-down ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share