Besvime


tobsie
 Share

Recommended Posts

Sad og snakkede om træning med en af mine venner her forleden, og da fortalte han mig, at han var ved at besvime efter en omgang dødløft. Jeg har selv haft det klassiske "tunnelsyn" hvor det føles som om du går i en tunnel hvor enden bare blir længere og længere og næsten lukker - man er svimmel. Og så var det jeg tænkte på, kan man besvime af udmattelse?

Læste engang om en mor i USA, hvis barn var fanget under en bils dæk, som åbenbart fik sådan et adrenalin kick at hun løftede bilen så meget at barnet kunne krave ud. Efterfølgende var moderen besvimet - Af udmattelse? Den form for udmattelse jeg tænker på, er ikke den langvarige, men hvis du f.eks. lige har hevet en masse kilo op på taget, efter en omgang dødløft eller (dumt eksempel) stod og skubbede på en mur - Ville kroppen så kunne tage hovedafbryderen af ren udmattelse? "Bare" fordi den ikke kan mere.

Jeg ved at når man besvimer skyldes det grundlæggende at hjernen ikke får nok blod/ilt, og at det er en forsvarsmekanisme(reaktion om du vil) der blot gør at personen kommer i en stilling - horisontal - hvor blodet har lettere ved at komme til hjernen.

Link to comment
Share on other sites

Læste engang om en mor i USA, hvis barn var fanget under en bils dæk, som åbenbart fik sådan et adrenalin kick at hun løftede bilen så meget at barnet kunne krave ud. Efterfølgende var moderen besvimet - Af udmattelse?

Når det sker er der tale om Absolut styrke (So eller Fo). Kun et niveau meget få mennensker opnår i et liv.

Et træningsmax (TFmax) kan slet ikke sammenlignes med det overstående.

Det er ikke unormalt at besvime når kroppen presses til det yderste.

Det ses til tider ved styrkeløft konkurrencer, især i dødløft. Hvorfor netop denne diciplin ved jeg ikke, men egne erfaringer siger at dødløft er den øvelse, som fucker mest med hovedet når man når op over de 90 %.

Måske du skal spørge din kammerat om det virkelig er nødvendigt at løfte så tungt.

Link to comment
Share on other sites

Når det sker er der tale om Absolut styrke (So eller Fo). Kun et niveau meget få mennensker opnår i et liv.

Et træningsmax (TFmax) kan slet ikke sammenlignes med det overstående.

Det er ikke unormalt at besvime når kroppen presses til det yderste.

Det ses til tider ved styrkeløft konkurrencer, især i dødløft. Hvorfor netop denne diciplin ved jeg ikke, men egne erfaringer siger at dødløft er den øvelse, som fucker mest med hovedet når man når op over de 90 %.

Måske du skal spørge din kammerat om det virkelig er nødvendigt at løfte så tungt.

Jeg havde det i en periode når jeg kom op omkring 90% i dødløft.

Det forsvandt sidenhen. Det ville være lidt surt at komme galt afsted fordi man skvattede med i stangen.

Har også besvimet 2 gange under zercher squats, thank god for powerracks.

Link to comment
Share on other sites

Sad og snakkede om træning med en af mine venner her forleden, og da fortalte han mig, at han var ved at besvime efter en omgang dødløft. Jeg har selv haft det klassiske "tunnelsyn" hvor det føles som om du går i en tunnel hvor enden bare blir længere og længere og næsten lukker - man er svimmel. Og så var det jeg tænkte på, kan man besvime af udmattelse?

Læste engang om en mor i USA, hvis barn var fanget under en bils dæk, som åbenbart fik sådan et adrenalin kick at hun løftede bilen så meget at barnet kunne krave ud. Efterfølgende var moderen besvimet - Af udmattelse? Den form for udmattelse jeg tænker på, er ikke den langvarige, men hvis du f.eks. lige har hevet en masse kilo op på taget, efter en omgang dødløft eller (dumt eksempel) stod og skubbede på en mur - Ville kroppen så kunne tage hovedafbryderen af ren udmattelse? "Bare" fordi den ikke kan mere.

Jeg ved at når man besvimer skyldes det grundlæggende at hjernen ikke får nok blod/ilt, og at det er en forsvarsmekanisme(reaktion om du vil) der blot gør at personen kommer i en stilling - horisontal - hvor blodet har lettere ved at komme til hjernen.

Er han opmærksom på at slippe luft ud mens han laver løftet?

For hvis man fyrer den onde vasalva-manøvre af, så kan blodtrykket jo stige en del mere end hvis man er opmærksom på at slippe luft ud.

Link to comment
Share on other sites

Er han opmærksom på at slippe luft ud mens han laver løftet?

For hvis man fyrer den onde vasalva-manøvre af, så kan blodtrykket jo stige en del mere end hvis man er opmærksom på at slippe luft ud.

Jeg er rimelig sikker på han trækker vejret som han skal :smile: Han plejer have lort på styret.. eller :tongue:

Men som David kommer ind på, så er det sikkert fordi han træner for tungt.

Link to comment
Share on other sites

Sad og snakkede om træning med en af mine venner her forleden, og da fortalte han mig, at han var ved at besvime efter en omgang dødløft. Jeg har selv haft det klassiske "tunnelsyn" hvor det føles som om du går i en tunnel hvor enden bare blir længere og længere og næsten lukker - man er svimmel. Og så var det jeg tænkte på, kan man besvime af udmattelse?

Læste engang om en mor i USA, hvis barn var fanget under en bils dæk, som åbenbart fik sådan et adrenalin kick at hun løftede bilen så meget at barnet kunne krave ud. Efterfølgende var moderen besvimet - Af udmattelse? Den form for udmattelse jeg tænker på, er ikke den langvarige, men hvis du f.eks. lige har hevet en masse kilo op på taget, efter en omgang dødløft eller (dumt eksempel) stod og skubbede på en mur - Ville kroppen så kunne tage hovedafbryderen af ren udmattelse? "Bare" fordi den ikke kan mere.

Jeg ved at når man besvimer skyldes det grundlæggende at hjernen ikke får nok blod/ilt, og at det er en forsvarsmekanisme(reaktion om du vil) der blot gør at personen kommer i en stilling - horisontal - hvor blodet har lettere ved at komme til hjernen.

Fænomenet skyldes en kombination af såkaldt ortostatisk hypotension og gentagne udførsler af valsalva manøvren som Torben F. nævnte.

Ved dødløft går man fra noget der minder om siddende/liggende stilling (rent hæmodynamisk) til en hurtig oprejst stilling, dette gør grundet tyngdekraften at mindre blod når hovedet akut, efter et kort stykke tid registreres det lavere blodtryk i halspulsårene hvorefter en række arterielle kar kompensatorisk trækker sig sammen hvilket hjælper til at gendanne blodtrykket - dette tager imidlertid et par sekunder.

Samtidig med at man rejser sig hurtigt op og trykket falder grundet manglende kompensatorisk vasokonstriktion laver man tit under dødløft (og mange andre styrkeøvelser) et overtryk i brystregionen, thorax, ved at forsøge at presse luft ud men samtidig lukke til luftrøret (epiglottis). Det øgede tryk i brystkassen mindsker den mængde blod der returnerer fra resten af kroppen til hjertet, og mindsker derved også minutvolumen (den mængde blod der pumpes ud i kroppen pr. minut), det øgede tryk får også de tilførende kar til hjertet til at kollapse en smule hvorfor mindre blod når hjertet. Når luften slippes ud, typisk efter man har løftet dødløftsstangen fra gulvet og står op, sænkes trykket i brystkassen hvorfor de tilførende kar kort udvides, hvilket yderligere mindsker den mængde blod der når tilbage til hjertet, og derfor yderligere kompromitterer minutvolumen og dermed blodtilførslen til hjertet. Herfra øges minutvolumet igen.

Så summa, summarum er dødløft een af de øvelser der godt kan cutte lidt af hjernens ilttilførsel hvorfor mange folk (inklusiv jeg selv) bliver svimle under (specielt efter) udførslen - har dog endnu ikke set nogle besvime. Tror dog næppe nogen besvimer af udmattelse.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg besvimede engang i Nørrebrohallen efter et dødløft. Der var længere hen til racket, end jeg lige havde regnet med. Det begyndte at sortne for mine øjne, og da jeg slap stangen, gik jeg ud. Skrammende nok var der ingen, der reagerede, men det siger nok lidt om klientellet.

/Lasse

Racket?

Hvordan kører du dødløft?

Link to comment
Share on other sites

Læste engang om en mor i USA, hvis barn var fanget under en bils dæk, som åbenbart fik sådan et adrenalin kick at hun løftede bilen så meget at barnet kunne krave ud. Efterfølgende var moderen besvimet - Af udmattelse? Den form for udmattelse jeg tænker på, er ikke den langvarige, men hvis du f.eks. lige har hevet en masse kilo op på taget, efter en omgang dødløft eller (dumt eksempel) stod og skubbede på en mur - Ville kroppen så kunne tage hovedafbryderen af ren udmattelse? "Bare" fordi den ikke kan mere.

Nogle teoretikere mener dette fænomen, med pludselig kraftudvikling hænger samen med golgi-scene organet. Kort fortalt sender den inhibitive signaler til de motoriske enheder, for at hindre overbelastning og dermed skader. Disse styrkeinhibitive signaler skulle der så blive blive slukket for, i mere faretruende situationer, hvor der så udvikles pludselig og overmenneskelig styrke.

Link to comment
Share on other sites

Racket?

Hvordan kører du dødløft?

Jeg kører dødløft ligesom alle andre, og når jeg er færdig med mine sæt, placerer jeg stangen i racket, så jeg kan pille skiverne af og dermed pænt rydde op efter mig. Hvis du evt. er interesseret i, hvordan jeg tager tøj på om morgenen, kan du sende mig en PM.

/Lasse

Edited by Lasse B
Link to comment
Share on other sites

Jeg kører dødløft ligesom alle andre, og når jeg er færdig med mine sæt, placerer jeg stangen i racket, så jeg kan pille skiverne af og dermed pænt rydde op efter mig. Hvis du evt. er interesseret i, hvordan jeg tager tøj på om morgenen, kan du sende mig en PM.

/Lasse

Inkluderer det også en instruktion i at blive prinsessefornærmet?

Link to comment
Share on other sites

Som gode gamle Arnie siger:

The last three or four reps is what makes the muscles grow. This area of pain divides a champion from someone who is not a champion. That’s what most people lack, having the guts to go on and just say they’ll go through the pain no matter what happens. I have no fear of fainting. I do squats until I fall over and pass out. So what? It’s not going to kill me. I wake up five minutes later and I’m OK. A lot of other athletes are afraid of this. So they don’t pass out. They don’t go on.

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

The last three or four reps is what makes the muscles grow. This area of pain divides a champion from someone who is not a champion. That’s what most people lack, having the guts to go on and just say they’ll go through the pain no matter what happens. I have no fear of fainting. I do squats until I fall over and pass out. So what? It’s not going to kill me. I wake up five minutes later and I’m OK. A lot of other athletes are afraid of this. So they don’t pass out. They don’t go on.

Jeg er ofte besvimet efter sex og det giver virkelig fremgang. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja ja… når vi nu ér ovre i den lette genre…

Jeg har oplevet besvimende dødløftere i mit center. Det sker gerne når én eller anden 205 cm høj håndbold-org skal lege dødløft med de lokale fiskere (som er ca. 165 cm. Høje og mindst lige så brede)…

Først ser han bare lidt bleg ud om næbet… men ca. 30 sekunder senere brager han med alle 140 kg. lige ned i romaskinerne, som står ved siden af stativet… Det ødelægger altså bare min ro-rytme SÅ meget… :mad:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share