T-nation artikkel om Acne/sund hud


Don Nors
 Share

Recommended Posts

Jeg sad og surfede T-nation da jeg faldt over den her artikel: Skin Deep: Nutrition and Good Skin

artiklen er et interview af Dr. Alan C. Logan (interviewer er John Beradi)

Dr. Alan C. Logan is a faculty member of Harvard's School of Continuing Medical Education. In addition, he facilitates stress management and anxiety support groups at the Anxiety and Phobia Treatment Center of White Plains Hospital in White Plains, New York. Author of The Brain Diet and The Clear Skin Diet, Dr. Logan takes a revolutionary look at the connection between diet and health. He's also co-author of Hope and Help For Chronic Fatigue Syndrome and Fibromyalgia, a must-read for anyone suffering from CFS/FM, seeking coping skills to help them improve their quality of life. You can reach him at www.drlogan.com.

Artiklen er typisk for T-nation en lang men, til dels videnskabelig, salgstale. som man kan læse har Dr. Logan udgivet en bog der omhandler sammenhængen mellem ens diæt og hudsundhed/acne. han kommer med nogle råd omkring hvordan man, efter hans mening, kan forbedre sin hud ved at spise sundt. Det er naturligvis interessant hvis sund mad også kan give en sund hud men det er mere hans kommentare om mælk og andre mejeri produkter (-youghurt) som jeg faldt over

t's the same old chestnuts: processed foods, too much inflammation-promoting vegetable oil, saturated and trans fats, too much sugar, soft drinks and, in particular, too much milk and dairy.

Some think it's the hormones in the milk (either growth hormones,reproductive hormones, or other growth factors). Some think it's because milk may stimulate androgen production (with milk containing 4 precursors to DHEA - which is considered "the acne hormone"). And some think it's due to the insulin release associated with milk (high insulin is linked with acne).So it'd be safe to clarify Dr Logan's caution about dairy and direct it at milk specifically, and not milk-based protein powders

er der nogle der ved om det forhodler sig sådan med mælk? :blink: - at det er hormonerne og precursors ? og i hvilken grad? :unsure:

jeg prøvede at google lidt og fandt en masse ulødige sidder med enten arla skamrossende mælk eller heksedoktore der der ville sælge krystal vand og magnet tuning. jeg checkede mon Nordic nutrition Recom. 2004 uden at finde noget.

hvis det er rigtigt kan det så have andre konsekvenser hvis ens mælkeindtag ligger højt ? (1 -2L dgl. )

Jeg tror vi er mange på mol der drikker en del mælk så det kunne være godt med en diskussion om hvorvidt det er sundt eller generelt overhovedet har en effekt på kroppen. jeg ved godt at artiklen måske heller ikke er hel lødig men jeg synes dog det er sjældent at de er helt ved siden af på T-nation. hvis folk har noget viden eller erfaring omkring hvordan sund kost kan påvirke huden kunne det da også være spændende at høre :smile:

Edited by Don Nors
Link to comment
Share on other sites

At (hud)læger generelt har haft den mening at der ikke er nogen effekt mellem kost og acne, bygger på to skrækkelige studier, fra 30-40 år siden. De kan slet ikke bruges til noget, som det også er nævnt i artiklen.

Hvis man har acne i en alder af 20-22+, vil jeg anbefale at man bliver testet for lactose og gluten-intolerence. Hvis man selv tester disse ting, er det IMO nødvendigt at få 0g lactose og/eller 0g gluten, i en periode på 3-4 uger.

Vedr. lactose kan det også være hormonerne fra gravide køer man reagerer dårligt på.. Så der skal man ikke være for hurtigt til at konkludere.

Desuden så forstår jeg ikke Berandi, når han siger at protein pulver er home free.. Whey protein kommer vel i udgangspunktet fra køer, så derfor forstår jeg ikke at hormoner ikke kan være et problem?

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

At (hud)læger generelt har haft den mening at der ikke er nogen effekt mellem kost og acne, bygger på to skrækkelige studier, fra 30-40 år siden. De kan slet ikke bruges til noget, som det også er nævnt i artiklen.

Hvis man har acne i en alder af 20-22+, vil jeg anbefale at man bliver testet for lactose og gluten-intolerence. Hvis man selv tester disse ting, er det IMO nødvendigt at få 0g lactose og/eller 0g gluten, i en periode på 3-4 uger.

Vedr. lactose kan det også være hormonerne fra gravide køer man reagerer dårligt på.. Så der skal man ikke være for hurtigt til at konkludere.

Desuden så forstår jeg ikke Berandi, når han siger at protein pulver er home free.. Whey protein kommer vel i udgangspunktet fra køer, så derfor forstår jeg ikke at hormoner ikke kan være et problem?

Tror det har en del at gøre med den proces mælk skal igennem for at blive til proteinpulver. Og proteinpulver er jo ikke bare proteinpulver. :wink:

Hvad mælk angår så troede jeg efterhånden at det var "almen viden" at mælk og acne kan have en sammenhæng?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg er informeret så er proteinpulver lactosefrit, eller er jeg helt galt på den?

Dreng 22 år, mine erfaringer siger mig at hvis jeg spiser usundt, øl, vingummier, lakridser, chips, sodavand (ikke light), så blomstrer mine bumser. Det samme gør sig desværre gældende ved indtagelse af sunde olier, hvilket er lidt ærveligt nu her i "bulk" perioden, eftersom det er en hurtig og billig vej til en masse kalorier.

Men jeg har engang hørt, fra én enkelt læge, at det ikke er indtagelsen af maden som giver udslaget af urenheder, men derimod skyldes det at man får tværet "fedtet" rundt i ens ansigt under og efter indtagelsen af maden. Jeg tror ikke helt selv på hans historie, men mine bumser har tendens til at blomstre mest omkring munden efter indtagelse af "usund" mad. Så måske har han lidt ret.

Link to comment
Share on other sites

Whey-protein pulver er da bestemt ikke home-free.

Hvis jeg i en længere periode ikke har indtaget proteinpulver og starter igen, er tendensen at jeg får acne. Ikke i stor grad, men nok til at der er en nævneværdig forskel, fra normalen hvor jeg ingenting har. Har også flere bekendte, som har ytret det samme.

Link to comment
Share on other sites

att: Torben

tak for rådet omrking gluten og laktose. det vil jeg lige checke op på. jeg viul ikke sige jeg har mange bumser men har stadig en uren hud i ansigtet og på benene er den knastør. desuden har jeg noget små eksem eksem på hånden jeg ikke har kunne komemt af med. så any input der kan forbedre min hud er velkommen :smile:

omrking prot pulveret handler det vel også om hvor gode de er til at oprense vallen.

att: T

jeg må indrømme det er fløjet højt og flot over mit hoved hvis det er blevet alm. kendt. min farfar var mælkemand så jeg er blevet introktrineret til at mælk er godt mod alt :laugh:

att: fladberg

jeg kan ikke forestille mig fedtstofferne er så flygtige at de skulle ende i hele fjæset. med sunde olie hvad mener du så helt præcist? mener da at have læst herinde at de essentielle fedtsyre skulle være gode for huden.

att: Eruption

hvordan indtager du proteinpulveret? hvis man tager de der valle / sukker shakes medføre det vel også et spike i insulin som han skriver muligvis også kan sættes i forbindelse med acne.

Link to comment
Share on other sites

selvom det ikke er helt på topicet så fnadt jeg noget på wikipedia som måske alligevel kan være interessant

  • Bovine Growth Hormone(rbst) -- Since November 1993, with FDA approval, Monsanto has been selling recombinant bovine somatotropin (rbST)--or rBGH--to dairy farmers. Additional bovine growth hormone is administered to cattle in order to increase their milk production, though the hormone also naturally fosters liver production of insulin-like growth factor 1 (IGF1). The deposit thereof in the milk of rBGH-affected cattle has been the source of concern; however, all milk contains IGF1 since all milking cows produce bovine growth hormone naturally. The IGF1 in milk from rBGH-affected cattle does not vary from the range normally found in a non-supplemented cow.[citation needed]Elevated levels of IGF1 in human blood has been linked to increased rates of breast, colon, and prostate cancer by stimulating their growth,[25][26] though this has not been linked to milk consumption. The EU has recommended against Monsanto milk.[27] In addition, the cows receiving rBGH supplements may more frequently contract an udder infection known as mastitis, partly responsible for the aforementioned prevalence of blood cells in dairy products.[28] Milk from rBGH-affected cattle is banned in Canada, Australia, New Zealand, and Japan due to the mastitis problems. On June 9, 2006 the largest milk processor in the world and the two largest supermarkets in the United States--Dean Foods, Wal-Mart, and Kroger--announced that they are "on a nationwide search for rBGH-free milk [2]."

No study has indicated that consumption of rBST-produced milk increases IGF1 levels, nor has any study demonstrated an increased risk of any disease between those consuming rBST and non-rBST produced milk. In 1994, the FDA has concluded that no significant difference has been shown between milk derived from rBST-treated and non-rBST-treated cows, nor does any test exist which can differentiate between milk from rBST-treated and non-rBST treated cows. [29]

Link

Link to comment
Share on other sites

Hvis du som du skriver har tør hud, så skal der fugtighedscreme til.

Udtørret hud kan føre til forhøjet produktion af talg (hudfedt) som igen kan føre til urenhud.

Det er typisk tilstoppede porer og en overproduktion af talg, der bliver inflamerede = bumser.

Smør din hud og brug god fugtighedscreme, så reduceres din egen talgproduktion og du kan forhåbentlig vis reducere din urene hud.

Link to comment
Share on other sites

att: Eruption

hvordan indtager du proteinpulveret? hvis man tager de der valle / sukker shakes medføre det vel også et spike i insulin som han skriver muligvis også kan sættes i forbindelse med acne.

Jeg indtager det i en shake med mælk. (og tror bestemt ikke at mælken kan tilskyndes problemet, da jeg drikker rigtigt meget mælk i forvejen, konstant og hele tiden). Oftest med kreatin i shaken. Desuden bliver den indtaget før og efter træning. En sjælden gang imellem også til morgenmad.

indholdsfortegnelse på den pågældende protein :

Ca. angivelser pr. 100g

Fedt: 6 g

Protein: 80 g

Kulhydrater: 5 g

kcal 394

Typisk aminosyre profil (% af protein)

Alanin 5,0

Arginin 2,1

Asparaginsyre 11,0

Cystin 2,2

Glutaminsyre 18,1

Glysin 1,4

Histidin 1,7

Isolecin 6,4

Leucin 10,6

Lysin 9,6

Methionin 2,2

Phenylanin 3,0

Prolin 5,5

Serin 4,6

Threonin 6,7

Tryptophan 1,4

Tyrosin 2,6

Valin 5,9

Ingredienser

Instantiseret (nemt opløseligt) CFM membran filtreret valle protein koncentrat, naturlig smagstilsætning, Aspartam E-951 (indeholder en phenylalaninkilde)" , Aselufam K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share