Puls?


Lene83
 Share

Recommended Posts

Der er intet som helst farligt i at træne med en høj hjertefrekvens eller høj procent heraf.

Så længe man lytter til sin krop, mærker efter i led og ledbånd, evt. måler hjertefrekvens om morgenen når man lige er vågnet, og vurderer sit humør er det bare et spørgsmål om at give den gas. Inflammationsparametre og dermed restitutionsbehov afhænger i højeste grad af arbejdets varighed, derefter intensitet.

Så bare skru op for intensiteten (læs procent af max hjertefrekvens), men lyt til din krop og snup et par lette træningspas når du føler behovet.

/Jacob

Link to comment
Share on other sites

Min max puls er omkring 200.. Måske det siger mere om min relativt dårlige form.. :crazy:

Nu skriver du ca. 200. Jeg lærte engang at <ca> omfatter 10 % og der er pokker til forskel på det du spørger om, om din maxpuls er 210 eller den er 190, eller 205 eller 195 for den sags skyld.

Link to comment
Share on other sites

Min max puls er omkring 200.. Måske det siger mere om min relativt dårlige form.. :crazy:

Hvis du kan arbejde i 1 time @ 185 i snit uden at være max presset så er din maxpuls med sikkerhed over 200.

Hvis jeg på en spinningtime havde samlet set 5 min over 90% eller mere, så havde jeg givet seriøst gas.

Såvidt jeg forstår, så er maxpuls ikke påvirket af god eller dårligere form som sådan, men det kan måske være svært at nå sin "ægte" maxpuls, hvis man er i decideret dårligt form.

Link to comment
Share on other sites

....men det kan måske være svært at nå sin "ægte" maxpuls, hvis man er i decideret dårligt form.

Egentligt ikke - når man er i knap så god form - så skal der meget mindre arbejde til... På min første spinningtime nåede jeg min højeste puls noensinde 20 sek ind i 1 omkvæd af "Birthe" (MaxP ved hvad jeg taler om - men for jer andre, så taler vi om "Vi maler byen rød med Birthe Kjær - som ud over hvad man ellers kan sige om det stykke "musik" - giver en ret høj kadance...) I dag skal jeg bruge ret lang tids hårdt arbejde for at komme op over de 95% - og så skal der seriøst trykkes igennem en del smerte for at nå de 100% - slet ikke det samme problem da jeg begyndte at træne. Som begynder er det mere nogle mentale barriere der skal overvindes - det føles ikke "sundt" oppe i den ende - men for en person med et rask hjerte og kredsløb er det jo ganske ufarligt.

Blandt løbere er det god latin ikke at træne "for meget" ved højintensitet - det er vist mere et dogme end evidensbaseret - dog skal det med at skadesrisikoen ved maks belastning i løb er større end på en cykel...

Og som andre er inde på - så er der jo forskel på om man træner lang tid over de 85% - eller har nogle pulstoppe og et lavere gennemsnitsarbejde...

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg forstår, så er maxpuls ikke påvirket af god eller dårligere form som sådan, men det kan måske være svært at nå sin "ægte" maxpuls, hvis man er i decideret dårligt form.

Maksimal hjertefrekvens er som regel et par slag lavere ved meget veltrænede hvilket skyldes at kroppen nedregulerer hjertefrekvensen. Hvis hjertet bare får lov til at gallopere derudaf vil der ved maksimale værdier ikke blive fyldt nok blod fra forkammer til hjertekammer, hvilket har negativ indflydelse på slagvolumen (mængde af blod sparket ud pr. hjerteslag). Den bedste kombination der giver den største minutvolumen (mængde af blod sparket ud pr. minut) vil for meget veltrænede derfor være med en anelse lavere hjertefrekvens :smile:

Link to comment
Share on other sites

Maksimal hjertefrekvens er som regel et par slag lavere ved meget veltrænede hvilket skyldes at kroppen nedregulerer hjertefrekvensen. Hvis hjertet bare får lov til at gallopere derudaf vil der ved maksimale værdier ikke blive fyldt nok blod fra forkammer til hjertekammer, hvilket har negativ indflydelse på slagvolumen (mængde af blod sparket ud pr. hjerteslag). Den bedste kombination der giver den største minutvolumen (mængde af blod sparket ud pr. minut) vil for meget veltrænede derfor være med en anelse lavere hjertefrekvens :smile:

Det forklarer en del for mig. Da jeg dyrkede elitesport var min makspuls 193 og det krævede ufattelige anstrengelser af kommer derop. Så holdt jeg tre måneders pause, og på mit første træningspas derefter røg jeg op i 199 uden problemer.

Mens jeg var på eliteniveau opfattede jeg desuden et træningspas hvor jeg ikke endte over 95% af maks som spild af tid. På et længere program som en time slsm ville jeg typisk ligge på ca. 95% efter 30 min og ende på ca. 97% af maks, mens det for kortere programmer var et par procentpoint højere.

Det er rigtigt at det så tog længere tid af restituere - man kunne måske kun træne 5½ gang om ugen - til gengæld rykkede det grænser langt hurtigere end en mere defensiv strategi nogensinde kunne ha' gjort.

Man gør det, at man træner så hårdt som overhovedet muligt. Efter ca. 3 dage (svinger lidt) kan man ikke få sin puls over 90% længere. Den dag fuldfører man sit træningspas, selvom det gør utrolig ondt. Næste dag holder man fri. Hvis man ikke kan få pulsen op efter en dags pause, afbryder man træningen og går hjem og slapper af. Så snart kroppen så er frisk til at gå højt op i puls, skal man træne den ned igen så hurtigt som muligt.

Det er en benhård træningsmetode, men de formmæssige forbedringer man kan opnå er bedre end noget man vil kunne planlægge med at fastlagt træningsprogram. Jeg tror dog strategien er farlig at anvende i løb, da ligamenter og knogler her udsættes for langt større belastninger.

Når man har vænnet sin krop til det, kan jeg ikke se hvorfor det skulle være farligere end at træne med lav puls. Man stresser netop ikke kroppen med en masse unødvendigt arbejde. Rent forbrændingsmæssigt betaler det sig næppe i starten, men efter noget tid kan man pludselig forbrænde dobbelt så meget pr. tid som da man startede, og så er det pludselig noget værd ud fra dette synspunkt også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share