Peak/width and so on


MaximusMaximus
 Share

Recommended Posts

Hej peps

Med de års træning jeg har, høre man lidt forskelligt naturligvis, jeg er af den overbevisning af at skifte øvelser ind imellem er godt for at ramme musklen på en anden måde.

En BB vil sige det samme, feks hvis man laver en BB curl med smalt greb rammer man mere yderligt på biceps.

Bredt fat rammer mere inderligt. Hvis jeg husker rigtigt.....

Det synes jeg er meget spændende men der hvor BB adskiller sig fra fitness er at de også vil sige det giver peak i en given biceps øvelse. Men efter hvad jeg forstår, kan man ikke ramme mere i midten af biceps eller for den sags skyld øvre eller nedre del? Eller hvad. Vil gerne høre div argumenter for hvorfor man siger det kan lade sig gøre/ikke.

Evt en liste over hvad div øvelser rammer, som biceps øvelsen jeg nævner før.

Eks hvad rammer DB curls mere end incline DB curls?

Triceps øvelser

Skulder

Ben

ect....

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Læs om noncontiguous innervation vs. compartmentalization.

Hvad angår curls, bodyybuilding works in opposites - altså smalt greb på barbell for ydre biceps, bredt greb for inner.

En anden sjov detale - en del mener preacher curls strækker biceps (i bunden). dette giver ikke så meget mening - for at strække biceps skal albuen føres længere bagud (ie. incline curls).

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg er meget spændende men der hvor BB adskiller sig fra fitness er at de også vil sige det giver peak i en given biceps øvelse. Men efter hvad jeg forstår, kan man ikke ramme mere i midten af biceps eller for den sags skyld øvre eller nedre del? Eller hvad. Vil gerne høre div argumenter for hvorfor man siger det kan lade sig gøre/ikke.

Evt en liste over hvad div øvelser rammer, som biceps øvelsen jeg nævner før.

Det kan ofte lade sig gøre at flytte belastningen en smule på tværs af fiberretningen, men aldrig på langs (op og ned af brystet men ikke midt vs. side. Derudover kan man i biartikulære muskler, ramme de forskellige fascicler differentieret (stivbenet dødløft vs. lår curl).

Gør det i praksis en kosmetisk forskel for almindelige mennesker? Slim to none...

Når der tales om det her med opposites, som simon snakker om, så er det sådan en bizar form for logik der findes i BB-miljøet ofte uden nogen som helst tilknytning til virkeligheden.

Der findes som regel ikke nogle sammenhængende argumenter hvorfor folk mener øvelser virker sådan. Det er mit indtryk at et ofte handler om at den facon musklen har under øvelsene er den facon man "træner" (inderside af bryst ved flyes osv.), men sådan hænger det altså bare ikke sammen, for sådan virker muskler bare ikke....

Link to comment
Share on other sites

Nævner lidt af det jeg har hørt/læst som er lidt hmm..... :wink:

Cable Triceps Extension med torv skulle ramme det laterale hoved lidt mere. Samt bredt eller rev grip.

Concentration curls giver peak (Ifølge Arnie) :wink:

Frenchpress giver lidt mere på triceps ved albuen....

Er der iøvrigt en måde at ramme obliquus externus ab. uden at det rammer langt ned ved hoften. Så man undgår det store/bred talje look?

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share