Hvor kan man købe hørfrøolie?


jmr
 Share

Recommended Posts

Har hørt det skulle være godt at indtage en blanding af hørfrø og tidselolie, men kan ikke finde hørfrøolie i nogen butikker.

Har været i netto, super brugsen, fakta, føtex, (uden held).

Vil gerne undgå at betale en formue, for diverse produkter som udo´s osv.

Nogen der ved hvor det kan købes?

Hvor meget tidsel/ hørfrøolie skal man indtage pr. dag, må meget gerne være en nem forklaring, (så ikke noget med gram, bare spiseskefulde).

PÅ FORHÅND TAK!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Har hørt det skulle være godt at indtage en blanding af hørfrø og tidselolie, men kan ikke finde hørfrøolie i nogen butikker.

Har været i netto, super brugsen, fakta, føtex, (uden held).

Vil gerne undgå at betale en formue, for diverse produkter som udo´s osv.

Nogen der ved hvor det kan købes?

Hvor meget tidsel/ hørfrøolie skal man indtage pr. dag, må meget gerne være en nem forklaring, (så ikke noget med gram, bare spiseskefulde).

PÅ FORHÅND TAK!

Prøv at gå i helsekost forretninger eller større supermarkeder

Link to comment
Share on other sites

Hej jmr. :wink:

Der findes mindst 3 grupper af spiseolier på det danske marked:

A. Gruppen med et højt n-6/n-3-forhold. Det vil sige, at olierne indeholder (langt) mere end 4 gange så mange n-6-fedtsyrer som n-3-fedtsyrer. I denne gruppe findes tidsel-, vindruekerne-, solsikkeolie m.m. Der kan dog været kommet nye sorter af tidsel m.m. på markedet, som jeg ikke er bekendt med.

B. Rapsolie med 2 til 4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer. Det vil sige n-6/n-3-forholdet ligger mellem 2 til 1 og 4 til 1.

C. Olier med et meget lavt n-6/n-3-forhold. Det vil sige olier, som indeholder mindre n-6- end n-3. Til denne gruppe findes hørfrøolie, Nutridan, Udos Choice m.m.

Videnskaben kender ikke kroppens optimale n-6/n-3-forhold endnu. Der er stadig uenighed om, hvad kostens n-6/n-3-forhold bør være.

Jeg er overhovedet ikke i en position, hvor jeg skal gøre mig klog på, hvad det optimale forhold er. Det lader jeg forskere og fagfolk om at diskutere. Men jeg har hørt flere alternative og etablerede kostvejlederes bud. Det er derfor, at jeg "anbefaler", at kostens n-6/n-3-forhold bør være 3-4 til 1. Det vil sige, hvor kosten indeholder 3-4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer. Min "anbefaling" - eller hvad man nu vil kalde det - er et rimelig fornuftigt bud på nuværende tidspunkt. Det ligger hverken i den lave eller den høje ende.

Rapsolie er dermed den olie, som - med vores nuværende viden - er tættest på kroppens optimale n-6/n-3-forhold. Raps indeholder jo 2-4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer. Med andre ord er rapsolie den olie, der MINDST kan forværre kostens/kroppens n-6/n-3-forhold. Hvis man f.eks får en stor mængde n-3-fedtsyrer fra Udos choice, hørfrøolie m.m. fra C-gruppen, kan ens n-6/n-3-forhold - i VÆRSTE fald - forværres. Det synes jeg er en utrolig vigtig pointe.

Modsat kan rapsolie kun forbedre kostens/kroppends forhold i "beskeden/behersket" grad. Hvis kostens forhold er langt større end 4 til 1, skal der derfor gerne lidt n-3-rig hørfrøolie eller andet fra gruppe C til. En del mennesker på vestlig kost spiser en kost med et for højt n-6/n-3-forhold. Disse personer kan derfor have gavn af at supplere rapsolie med lidt n-3-rig olie fra gruppe C. Men man vil nu nå et langt stykke hen af vejen ved blot at udskifte de n-6-rige olier i gruppe A med rapsolie. En anden del af danskerne har måske et så lavt n-6/n-3-forhold, så de ikke behøver at supplere raps med de n-3-rige olier fra gruppe C.

jmr , du vælger at "blande" tidselolie fra gruppe A med hørfrøolie fra gruppe C. Det kan man da også godt, hvis man beregner blandingens n-6/n-3-forhold. Så du bør regne n-6/n-3-forholdet ud. Ellers vil jeg forslå dig at tage udgangspunkt i rapsolie - og så evt. supplere med en mindre del n-3-rig hørfrøolie, Udos Choice eller anden olie fra gruppe C.

No 13, du spørger, om det er godt med kun hørfrøolie. Som kosttilskud kan en mindre del være okay. Men hvis du bruger for meget olie fra C-gruppen, risikerer du, at kroppens samlede n-6/n-3-forhold bliver mindre end det optimale 3-4 til 1. Men hvis du kun bruger en mindre mængde på din youghurt, er det måske okay.

Efter min mening bør man ikke opbruge sin n-3-kvote, som jeg har sat til 3 E%. (E% er procent af energien i den samlede kost).

1 gram fedt indeholder 38-39 KJ. Hvis du kender den samlede mængde energi i din kost, kan du derved udregne din n-3-kvote på 3 E%. Som skrevet nedenfor er min målgruppe raske personer, der ikke dyrker intens/meget sport.

Som privatperson lægger jeg bunden/grunden med rapsolie-produkter. Det supplerer jeg med 2 kapsler "Kal - Ultraomega 3-6-9" og 2 kapsler "EPA, GLA + Lecithin" (hedder de vist) om dagen. Disse kosttilskud giver mig både hørfrø- og fiskeolie samt lecithin og en GLA-rig olie. Det er vist dyrt, men det er det nemmeste for mig. Jeg vil som sædvanlig ikke anbefale forskellige produkter, men blot gøre opmærksom på disse. Jeg kan nemlig ikke garantere, at de omtalte produkter er af god kvalitet eller ej).

Alt dette her uddybes i den meget lange tråd "De olier" på dette debatforum. I denne lange tråd er jeg endnu ikke helt færdig med at finde kilder til gennemsnitsdanskerens n-6/n-3-forhold.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul er et afslappet fritidsforetagende uden økonomiske

interesser. - For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau. -

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. - Min målgruppe m.h.t. kost er raske 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

er det ikke billigere over nettet? :smile:

Jeg har erfaring med i hvert fald en forhandler over nettet, der ikke opbevarede sådan en olie koldt og mørkt, som det anbefales, så jg foretrækker at købe hørfrøolie i en helsekostforretning, hvor olien er frossen ved købet. Jeg overlever så, at olien muligvis kan findes lidt billigere end de lidt over 30 kr. jeg giver for en flaske i Ganefryd. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med i hvert fald en forhandler over nettet, der ikke opbevarede sådan en olie koldt og mørkt, som det anbefales, så jg foretrækker at købe hørfrøolie i en helsekostforretning, hvor olien er frossen ved købet. Jeg overlever så, at olien muligvis kan findes lidt billigere end de lidt over 30 kr. jeg giver for en flaske i Ganefryd. :smile:

Ved du om man kan opleve samme problemer med Udos choice? Og hvordan kan man se om det er blevet "dårligt"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share