Jern i kosttilskud frarådes


michael
 Share

Recommended Posts

Jeg har "hørt" at mænd normalt ikke har gavn af jern i multi-tabs. Siden har jeg set at visse multitabs faktisk fås uden jern.

Jeg overvejer at gå over til omnimin multi vitamin/mineral tabletter. Der er bare lige den hage, at tager man 2 om dagen, så overskrider man de anbefalede 10 mg. Normalt ville det ikke bekymre mig, men hvis man i virkeligheden slet ikke burde have jern som tilskud, så ved jeg sgu snart ikke.

Hvad er problemet med jern i kosttilskud for mænd?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ligefrem ekspert i mikronæringsstoffer, men jeg kan da godt give et bud på dine spørgsmål.

Hvad er problemet med jern i kosttilskud for mænd?

Jeg går udfra at grunden til at kvinder anbefales at tage jerntilskud, skyldes at de via menstruation mister store mængder jern. Mangel på jern giver blandt andet træthed etc, og det kan derfor være gavnligt for kvinder med et tilskud jern.

Det er lidt noget andet med mænd, som ikke er i særlig stor risiko for at få for lidt jern. For meget jern er derimod et problem, da jern fungerer som pro-oxidant. Det vil sige at jern fremmer dannelsen af frie radikaler som har en særdeles skadelig effekt på kroppens celler (er bla. sat i forbindelse med hjertesygdomme og kræft). Anti-oxidanter som C-vitamin, E-vitamin, Selen osv. har den modsatte virkning. De bekæmper de frie radikaler. Derfor er jern i store doser ikke smart.

Dog skal man ikke være så forhippet på ADT tallene. De er ikke sat efter hvor meget vi har brug for, men hvor meget vi SKAL have for ikke at få mangelsymptomer. Så overskrider du ADT med en minimal mængde, så er det ikke noget at være bekymret for. Generelt skal man overskride ADT med overordentligt store mængder for at få overdoseringssymptomer. Det er selvfølgelig forskelligt fra vitamin til vitamin og mineral til mineral. Det er f.eks lettere at overdosere et fedtopløseligt vitamin som vitamin A end det er at overdosere på et vandopløseligt vitamin som vitamin C.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er det mon under pititesse grænsen?

Umiddelbart tror jeg ikke det betyder noget. Men for at kunne give et endegyldigt svar, skal man nok være noget nær proffessor i mikronæringsstoffer. Man skal dog være opmærksom på at de oplysninger man finder om ADT osv. er baseret på en gennemsnitsperson. Jeg ville f.eks ikke kunne bruge det til en flyvende fis, med en kropsvægt på omkring 125 kg og et aktivitetsniveau over gennemsnittet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at en hel del mænd har høj jernstatus og derfor bestemt ikke har behov for jerntilskud - de fleste kender bare ikke sin jernstatus - skal måles som serum ferritin. Jern er her bl.a. sat i forbindelse med øget risiko for hjerte-karsygdom og kræft.

Modsat er der en hel del unge kvinder som har enorm lav jernstatus og derfor har behov for tilskud - en meget lille del har høj jernstatus.

Konklusionen er mænd bør vælge et produkt uden jern og kvinder et produkt med jern. Det bedste er selvfølgelig at kende status og så vælge produkt ud fra dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share