Kondital fra Bip-test


Hessel
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige taget mol's Bip-test. Resultatet blev et kondital på ca. 62. En sluthastighed på 14,5 og testen havde en varighed af ca. 15 min.

Men hvordan regnes dette tal ud? Og spiller vægten ikke en rolle? Kan et opnået kondital bruges til at forudsige, hvad man fx kan løbe på en 5000 meter?

Hessel

Link to comment
Share on other sites

Formlen der regner konditallet ud er baseret på målinger på mange personer, som både har løbet og Bip-test og som også er blevet testet ved direkte måling af iltoptagelsen.

Udfra dit kondital gætter jeg på at du kan løbe 5.000 meter på mellem 18 og 19 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten Z.

Tak for svaret. Hvordan ser formlen ud? I sommers løb jeg en Coopertest på 3300 meter hvilket giver det samme kondital på ca. 62 som ved Bip-testen. Jeg kan ikke rigtig gennemskue om jeg så er i samme form i sommers, som på nuværende tidspunkt.

Under alle omstændigheder vil jeg selv skyde på at jeg kan løbe under 17.30 på en 5000 meter, hvis jeg skulle løbe i morgen. Det jeg søgte var om man kunne lave en teoretisk udregning (evt. en formel) der kunne forudsige forskellige tider på en given distance i forhold til konditallet. Findes der noget teori omkring dette?

Link to comment
Share on other sites

Formlen der regner konditallet ud er baseret på målinger på mange personer, som både har løbet og Bip-test og som også er blevet testet ved direkte måling af iltoptagelsen.

Udfra dit kondital gætter jeg på at du kan løbe 5.000 meter på mellem 18 og 19 minutter.

Tid pr. km på din coopertest, 3.38 min. giver en 5 km tid på 18.10 min.. Dette sammenholdt med en lidt længere distance vil formentlig give en tid mellem 18.30 - 18.45 min.. Selvfølgelig forudsat, at du er i samme form og IKKE bedre, endvidere har haft et optimalt løb, uændret vejr- konditioner etc.....

Men der er kun én vej frem, prøv!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige taget mol's Bip-test. Resultatet blev et kondital på ca. 62. En sluthastighed på 14,5 og testen havde en varighed af ca. 15 min.

Men hvordan regnes dette tal ud? Og spiller vægten ikke en rolle? Kan et opnået kondital bruges til at forudsige, hvad man fx kan løbe på en 5000 meter?

Hessel

Mht. ovennævnte fordrer det som minimum, at du opsætter en række parametre. For hvilken gruppe vil du forudsige løbetid kontra distance ? Der er forskel på, om du vil vurdere en løber, cykelrytter, svømmer eller langrendsløber med et kondital på 62. Det kan endda være en kombination af førnævnte, en triatlet ?

Løbetiden vil uden tvivl være vidt forskellig afhængig af type. Endvidere er der en forskel på et kondital beregnet ud fra en bip- test (kortere distancer) og at løbe en 5000 meter.

Edited by Dynamix
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share