Drænet for energi.


mads304
 Share

Recommended Posts

Jeg ror kajak hver dag i ca havanden time eller min 12 km alt efter programmet, min kurve har været stødt stigende hele sæsonen lige indtil en uge siden hvor jeg lige pludselig oplevede et styrtdyk i formen.(3 dage før en konkurrence)

Mine arme føles tunge allerede under opvarmningen, og jeg syrer til og får kramper efter kort tid, samtidig med at det gør ondt i musklerne på en forkert måde.

Overtræning tror jeg ikke det er, mononucleose har jeg haft, jeg spiser tilstrækkelig og rigtig mad.

Er der nogen her der har prøvet noget lignende, eller har nogle ide'er til hvordan jeg kommer ovenpå igen.

Link to comment
Share on other sites

Når du træner så meget, så går jeg udfra du ror på et temmeligt højt niveau. Jeg går også udfra at du har en træner som konstruere dine programmer for dig. Jeg er ret sikker på at du har toppet for flere uger siden, og har i de sidste mange uger holdt topformen ved lige med den store træningsmængde. Indtil nu. Der er grænser for hvor længe man kan holde topform, og hvor længe man kan opretholde den arbejdsmængde som kræves for at nå topform. Jeg tror det er tid til at trække lidt tilbage på træningen, og starte en ny opbygningsperiode, efter hvordan din sæson ser ud. Hvis det er et dårligt tidspunkt at trappe ned, pga. konkurrencer, så vil jeg forelså en midlertidig nedtrapning indtil du er fuldt restitueret. Jeg tror ikke der er tale om decideret overtræning, men nærmere overreaching (mild form for overtræning), som kan bekæmpes ved at sætte intensiteten og træningsvolumen ned en uge eller 2. Hvis du fortsætter med samme intensitet og arbejdsbyrde, så vil du med sikkerhed overtræne inden for en overskuelige fremtid, og så vil det tage mere end bare et par uger at komme sig. Men hvis du har en træner som lægger programmer til dig, så burde han være opmærksom på sådanne ting.

Hvis du stadigvæk har planer om at deltage i den nævnte konkurrence om 3 dager, så gør ihvertilfælde det at du ikke træne de næste 3 dage, så du får mulighed for at restiturere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tak for det, det er meget godt ramt, jeg har roet virkelig godt i lang tid, så det du skriver virker helt rigtigt.

Jeg holder i øjeblikket en 3-4 dages pause hvor jeg ikke har tænkt mig at ro, og vil derefter begynde at bygge langsomt op til en ny konkurrence i starten af September.

Det er meget sjovt det du skriver om at have en træner, for i kajakverdenen er disse næsten ikke eksisterende, det man kan gøre er at høre de andre kaproere om hvad de plejer at gøre, og der ud fra danne sin egen mening, det er nok også grunden til at jeg står hvor jeg gør i øjeblikket.

Det næste løb er 120km, og jeg har nogle spørgsmål vedrørende mad og drikke op til og under løbet, som jeg vender tilbage med under kost, hvis du/i også ved noget om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share