Overbelastning


MaximusMaximus
 Share

Recommended Posts

Har 2 spørgsmål:

1 Kan ultralyd evt laser hjælpe mod overbalstnings skader? Har tidligere haft stor succes med ultralyd på en skade for nogle år siden, og ville høre omkring dette.

2 Da en overbelastning ofte er en sene/muskel irritation kan det hjælpe med et højt protein indhold i kosten, da protein hjælper med at genopbygge musklerne. Samt godt med gront osv?

Thanks.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. ultarlyd og laser har måske en effekt på ophelingsprocessen (vi kan ikke bevise det) men vi har typisk god respons af at bruge disse former for behandling. Rent fysiologisk påvirker laser og ultralyd stort set de samme mekanismer.

Med hensyn til protein rig kost, så får langt hovedparten af os danskere rigeligt protein i kosten.. ophelingsprocessen i en overbelastningsskade er heller ikke helt det samme som muskelopbygningsprocessen ved alm styrketræning..

Morten Støve, Fysioterapeut

Link to comment
Share on other sites

[quote name='MaximusMaximus' date='13. Nov 2007, 12:30' post='1130877']

Har 2 spørgsmål:

1 Kan ultralyd evt laser hjælpe mod overbalstnings skader? Har tidligere haft stor succes med ultralyd på en skade for nogle år siden, og ville høre omkring dette.

2 Da en overbelastning ofte er en sene/muskel irritation kan det hjælpe med et højt protein indhold i kosten, da protein hjælper med at genopbygge musklerne. Samt godt med gront osv?Thanks.

Hey

Jeg kan kun sige at der ikke findes studier der påviser signifikant effekt af ultralyd/laser. Jeg ville ikke bruge mine penge på ultralyd hos en fys. Kommer du og får behadling 2 gange om ugen i 4 uger, så er det højst sandsynligt tiden der har helet din skade.

Jeg bruger det ikke, med mindre folk insisterer på at få det. Du skulle hellere opsøge en fys med henblik på hvad du evt kan lave om i din træning, om den kan arrangeres så du belaster senevævet på en mere hensigtsmæssig måde.

Det kan være indlæg i dine sko som kan gøre en forskel, brug af andet øvelses valg, træning af svage muskel grupper, alt efter hvad det nu er for en skade du har.

Her er en liste over sportsfysser der er eksamineret. http://www.sportsfysioterapi.dk/sw22074.asp

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv prøvet en hel del ultralyd, og det har bestemt hjulpet. Jeg fik det da jeg havde inflammation i albuerne :bigsmile:

Bare et input herfra.

Nemlig, har også selv prøvet det, men denne gang er problemet bare i biceps hæftningen og lidt i underarmen. Har efter hånden haft det i 3-5 måneder, men dog lavet om på træning med råd fra fys osv. Træner ligefrem light weight, og ikke på den fede måde. Fys'ens rådgivning har bestemt virket, men synes det vender nogle gange lidt tilbage efter træningen hvis min arm er tilfældigt helt trukket sammen i perioder (yderstilling) :unhappy:

Så jeg tænkte at ultralyd ville hjælpe da det har hjulpet på en anden skade nogle år siden. :4thumbup: Bringer ultralyd op næste gang jeg er hos fys.

Link to comment
Share on other sites

Nemlig, har også selv prøvet det, men denne gang er problemet bare i biceps hæftningen og lidt i underarmen. Har efter hånden haft det i 3-5 måneder, men dog lavet om på træning med råd fra fys osv. Træner ligefrem light weight, og ikke på den fede måde. Fys'ens rådgivning har bestemt virket, men synes det vender nogle gange lidt tilbage efter træningen hvis min arm er tilfældigt helt trukket sammen i perioder (yderstilling) :unhappy:

Så jeg tænkte at ultralyd ville hjælpe da det har hjulpet på en anden skade nogle år siden. :4thumbup: Bringer ultralyd op næste gang jeg er hos fys.

Jeg tænkte du skulle læse denne artikel http://www.fysio.dk/sw12782.asp?which=1115. Det er selvfølgelig dine penge men alligevel......

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share