Skade gir Ryg problem, 3 år efter løse led i højre hofte, fod, knæ


miguelo
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er gennem det sidste års tid ofte stødt på motion online, og de forskellige problematikker der bearbejdes her. :4thumbup:

Jeg vil høre om der er nogen her der kan give mig nogle bud på hvad pokker jeg gør for at komme af med et problem der er opstået det sidste ½ år.

Jeg tror det er lettest jeg ridser forløbet op her i grove træk, det står noget forvirrende og 'træt' inden i mit hoved, har lidt svært ved at fortælle forløbet struktureret. Det skal i øvrigt siges jeg er 41 år og mand, i almindelig udmærket form, vejer nomalt 74-77 kg, pt. dog 80kg pga. de problemer der er opstået og mindre motion generelt i år. (se herunder hvorfor)

Svømmer to gange om ugen, går ture dagligt, cykler, meget om sommeren (ikke denne), og løb en del før i tiden, men stoppede for tre år siden pga. af de beskrevne problemer herunder. Nu efter ryg problemer gymball/korset muskulatur træning dagligt mm.

Jeg oplever at problem startede med arbejde nogle timer med en klaphammer/fladmejsel i et betongulv i 2004, sad skråt i en dum stilling med kraftigt vrid at ryggen. Der kom kraftige smerter i højre skulder, smerter ned i hånd, mindre kræfter i højre arm, og vejrtræknings problemer. Tog efter et par uger til kiropraktor. th 5 og/eller 6 løsnes over 5-8 gg behandlinger, fik da ibuprofen, ipren dagligt nogen tid.

Siden har jeg svømmet, gået og cyklet. Stoppede med at løbe, det gav halten, og vist også andre smerter, alt blev mere 'hårdt'.

Siden har jeg også haft konstant prikken og stikken i højre arm, og ned i højre ben. Og ind imellem været til kiropraktor siden,

hvor han løsnede th 5 og/eller 6. Jeg kunne mærke det ved en form for forvirring og koncentrationsbesvær og åndenød.

Sommer 2005 er jeg ved optiker, læser meget, og har hovedpine, er svimmel og utilpas: Det viser sig jeg har en medfødt bygningsfejl, og +1,75 på højre øje, og husker ikk venstre øjes data (højre øje har været stabilt og uforandret siden)

Optikker forbavses, synet skrider meget, nyt glas i højre øje, nu er jeg så svimmel, og mit syn så deffust,

at jeg skal ha briller på for at se, men er så svimmel jeg må støtte mig til væggen når jeg går.

Det hjælper da jeg får linser der kun korrigerer bygningsfejl. Er nu Øm i højre øje konstant til marts i år. Linser justeres op og ned,

linse i højre øje vil ikke side som den skal, kører rundt. Optiker (Jeg finder en ny), starter forfra med at måle syn, men højre øje kører stadigt op og ned. 'Nissen flyttede med'

Nye briller, bedre, men svimmel når jeg bruger dem. Men jeg er nød til det: læser og arbejder ved computer, så briller er et must. *(linser bliver tørre hurtigt)

Omkring marts i år bliver det helt tosset med ryg, ved kiropraktor to gange i ugen, ryg sætter sig konstant, kan ikke svømme uden det klikker, eller vende mig i sengen uden ryggen klikker, kan ikke sidde ned ret længe mere, kontakter læge og endeligt finder

han at th10 sidder skævt og løsner. (min kæreste har flere gange bemærket og sagt jeg havde et blåt mærke midt på ryggen, men jeg regnede med kiropraktor tog sig af det) Smerter aftar meget, også prikken og stikken i højre arm og ben, i samme periode falder højre øje til ro, linser og briller er behagelige at ha på og det virker som om alt er godt igen. Faktisk kan jeg nu klare mig helt uden briller, men skal bruge dem ved læsning.

Men pludseligt (nogle dage efter th 10 blev løsnet) sætter hoften sig i forkerte stillinger, det gør sindsygt ondt, har aldrig oplevet den slags smerter, og anede ikk noget kunne gøre så ondt. kiropraktor laver kraftige vrid med ben for at løsne, et meget klonk siger det .. og jeg kan nu ikke rigtigt sove mere. 'Kroppen er vildt urolig og rastløs' pga af smerter, og vel masser af ubrugt adrenalin i blodet.

Er nu igen hos kiropraktor 2 gange om ugen og efter nogle uger med hofte problemmet, ender det med jeg må tage orlov. Jeg slæbte mig rundt, og det føltes som om underlivet 'vuggede'. Ikke svimmel, men mange smerter og meget utilpas, som en slags influenza der ikke vil gå væk.. Er desperat, og er enda omkring skadestuen i påsken tror jeg det var.

På Skadestuen lærer jeg at løsne, nu ka min kæreste løsne hofte, flere gange dagligt.

Dette fortsætter, mens jeg træner på gymball for at bygge de dybe korset muskler op. De 'låser' igen rigtigt engang i maj i brystryggen, og det går fremad, kan vende mig i sengen uden ryggen klikker. Mararidtet aftar.

Men nu halter jeg så meget at lægen på et tidspunkt bliver bekymret, jeg kan ikke rigtigt sidde ned mere, sidder skråt på venstre balle kort tid (og idag kun i kortere periode, uden skråpude), det klikker i hofte. Kiropraktor tar røngen af ryg og hofte,

knogler skulle være gode, omend nogle i ryggen er skæve/ eller kileformede er det nærmere.

Klik, smerter og en underlig metallisk blod agtig smag følges ad, og jeg finder at et par bælter spændt på kryds over hoften gør

jeg kan bevæge mig, gå korte ture. Ordne dagligdags ting. Det føles som om bælte holder 'hofteleddet på plads'

Jeg Falder, snupler ofte, og er stiv alle steder, massør hjælper lidt, is også, jeg finder at et elastikbind viklet i 8 taller omkring ankel hjælper ret meget.

Bliver sendt på sygehus til et ryg ambulatorie: jeg er destabiliseret i mine muskler, og har noget lægen kaldte 'skubbeløshed' i højre fodled, hvilket han vurderede kunne ha været grunden til skævvridningen, og muligvis årsagen til at ryg problemet opstod.

Går på sygehuset til fysiteapeut, ergoteapeut og indlæg i skoende hjælper noget.. højre ben og arm føles 'slappere' og højre ben mere usikkert generelt.

Når jeg står på højre ben, og drejer hovedet rundt, kan jeg ikke holde balancen, og ligeså på et balance bræt. Fysioteapeut siger det så er sener i fod, og nervebaner der skal genoptrænes.

Mit højre fodled klik klakker, knæ ligeså, og har jeg ikke elastikbind om fod, klikklakker højre hofte også meget. Med bind på ankel, er hoften bedre. Jeg kan også trække i højre arm i liggende, og der kommer ofte et hult klunk, og det virker som om musklerne slapper mere af i hele højre side når jeg har gjort det.

Det har altsammen givet mig et tåleligt liv igen, jeg løber nu dagligt, træner en masse forskellige øvelser, og kan med to gg løb dagligt, 20-30 min blandet rygøvelser og en gå tur, holde klik væk. Men en dag uden løb= klik klak. 2 dage uden løb= smerter, spændinger og utålmodighed. ::

Og med 'klik klak' kommer blodsmag i munden, irriteret humør, prikken stikken i arm, en brændende fornemmelse i højre hofte.

Det virker så ustabilt, og jeg gruer for når jeg skal igang med at arbejde igen.

Er det her virkeligt mit liv fra nu af? skal jeg bare tilvænne mig alderens rasen? Det virker så deffust at jeg simpelthen har opgivet at forstå det, og aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, hvis ikke fysiteapeuts øvelser hjælper på sigt.

Det virker som om mine led (sikkert musklerne) generelt er blevet løsere i hele højre side. Før det har problem har jeg aldrig oplevet problemer med kroppen, og har altid makket, og bygget huse, bil og meget mere. Så det er altså et ret stor forandring i mit liv hvis kroppen ikke finder balancen igen.

Er der nogen herinde der har nogle erfaringer og ideer til dette problem???

På forhånd mange tak :wink:

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan umiddelbart heller ikke lige hjælpe dig, men med den historie tror jeg ikke der vil være mange som er istand til at hjælpe dig over nettet.

Du kan tilgengæld prøve at blive mere struktureret i den måde du selv takler din sygdom/lidelse.

1. du skal begrænse det antal behandlere der ser på dig

2. prøv at holde styr på på symptomer og sammenhænge -skriv eventuelt dagbog

3. Det kan være svært at se fremgang når man selv sidder med hovedet nede i grøden, men prøv at lade din fremgang være betinget af dine funktionsforbedringer. dvs. kan du løbe længere bedre osv...

4. hvis den trænings/behandlingsstrategi du har brugt indtil videre ikke har virket tilfredstillende, så kan det være du skal prøve nyt eller ændre lidt i de ting du foretager dig.

5. Husk at med langvarige problemer så kræves der også langvarige løsninger og evalueringen af dine resultater skal derfor ikke være for hurtig.

6. dine ekstremitets led bliver ikke stærkere af bold øvelser, dem er du nødt til at gøre noget specifikt ved. Det samme gælder i lidt mindre grad dit bækken/hofte.

Til slut vil jeg lige kommentere hele situationen: Der er rigtigt mange ting i din historie der ikke umiddelbart passer sammen. Det får mig til at tænke at det drejer sig om flere problemer på en gang! Måske nogle er uerkendte?? Punkt 1 er temmelig vigtig, da for mange kokke fordærver maden, du kan også selv have svært ved at holde styr på hvem der siger hvad og behandlerne kan ikke vide om det er det som de gør der ændrer ved situationen eller det er det andre gør. Du skal være kritisk i din stillingtagen til hvem som hjælper dig!

Til sidst er jeg nødt til at sige at du bør have nogle mere intime/personlige detaljer på bordet imellem dig og din behandler. Det er ikke noget jeg har lyst til at gøre her offentligt.

Jeg håber du kan bruge dette til noget.

I hvertfald held og lykke.

gribben :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share