Laktose


mmmm
 Share

Recommended Posts

Well, med mindre man lider af intolerans overfor laktose er der vel ikke det slemme ved laktosen.

Laktose er en disakkerid. Det vil sige det er mere komplekst opbygget end et monosakkerid (simpelt kulhydrat), men mere simpelt end en polysakkerid (komplekst kulhydrat).

Alt efter temperament, så kan man jo vælge at sige enten:

- laktose henter det bedste fra de to kulhydrattyper

eller

- laktose henter det værste fra de to kulhydrattyper

:)

Link to comment
Share on other sites

Jarviq> jeg tror du har nogenlunde rigtigt fat i det, så jeg vil bare tilføje at laktose ikke mætter ret godt og derfor tager det plads op for andre kulhydrater, når man er på diæt. Man kan jo ikke indtage så mange kalorier som man vil på diæt, og derfor er laktose ikke et særligt godt valg, når det handler om diæt kulhydrater :)

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy => hvorfor mætter laktose ikke særligt godt?

Laktose har et lavt GI, så på den led skulle det vel være et OK kulhydrat i relation til vægttab.

Jeg har dog ikke kendskab til dets mæthedeffekt. Dels da jeg ikke selv har prøvet at indtage koncentreret laktose! dels at jeg ikke har set studier der har undersøgt mæthedseffekten for laktose.

Det kan dog godt være en fordel at droppe noget af mælken hvis man gerne vil tabe sig. Det skyldes dog ikke indholdet af laktose, men derimod at mælk i sig selv medfører en kraftig insulinfrigivelse (mælk har et høj II - insulin indeks), hvilket ikke er hensigtsmæssigt hvis målet er vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Multicoach> Jeg tænkte mest på Laktose i forbindelse med mælkeprodukter. Hvis vi tager mælk som eksempel, så kan man meget nemt komme op og drikke en hel del kulhydrater på meget kort tid. Enhver der har drukket fx en halv liter mælk kan vel fortælle at den ikke mætter ret godt i forhold til fx grøntsager eller kartofler.

Hvis man skulle indtage laktosepulver (hvilket jeg ikke kan se nogen som helst grunde til at gøre).......ja jeg ved ikke lige hvorfor man overhovedet skulle begynde at overveje dette? Det er ikke helt billigt og samtidigt er der ikke nogen specielle gevinster at hente i det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share