Chokolade


KSR
 Share

Recommended Posts

Hej..

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor det er "pumpere" spiser chokolade, 70% det kan være Marabou Premium 70%? Er det noget der er i orden at spise eller hvordan?

Mange går og tror at 70% (eller højere %) er super sundt - det er ikke specielt "pumpere".
Link to comment
Share on other sites

Mange går og tror at 70% (eller højere %) er super sundt - det er ikke specielt "pumpere".

:blink:

Den gang sukkersnask...

snakker vi derimod 80-90% kvali chokolade :wub: mums det er lækre sager.

Kunne være jeg skulle prøve at markedsføre det derhjemme som et sundt kosttilskud, tak for idéen :innocent:

Men jeg tror pumpere godt kan lide chokolade, de drikker jo også matilde i stride strømme.

Link to comment
Share on other sites

Og det mener du ikke, at det er?
Det er i hvertfald for tidligt at konkludere det, selvom mange gerne vil - det er jo sejt at kunne fortælle at chokolade er sundt.

Mit "diskutions" og konklusions afsnit (fra den mest dybdegående danske artikel om chokolade som jeg har kendskab til).

Hvilken type chokolade er bedst for helbredet?

De positive ændringer der er set i mange studier skyldes højst sandsynligt flavanoler i kakaomassen. Hvid chokolade indeholder ikke kakaomasse og besidder derfor ikke disse positive egenskaber. Lys og mørk chokolade indeholder i varierende grad kakaomasse. Mørk chokolade har normalt, men ikke nødvendigvis, et højere indhold af flavanoler end lys chokolade.

Mørk og lys chokolade indeholder i gennemsnit henholdsvis 2,34 mg og 1,52 mg flavanoler pr. gram (20). Disse data er baseret på få studier, hvorfor standardafvigelsen er relativ stor. Der er mange faktorer, som kan have betydning for indholdet af flavanoler; typen af kakaobønne, dyrkning, fremstillingsproces, mm.

I studiet af Vlachopoulos et al. er den mørke chokolade af mærket "Nestlé" hvor flavanolindholdet er 26 mg/gram chokolade (13). I studiet af Engler et al. er den mørke chokolade af mærket "Dove" hvor flavanolindholdet måles til 5,6 mg/gram chokolade (5). I et studie af Tokusoglu et al. undersøgte de flavanolindholdet i lys chokolade blandt andet "Toblerone" og "Nestlé" (19). Her er indholdet henholdsvis 14,9 og 4,2 mg/gram chokolade. Disse studier viser, at indholdet af flavanoler kan variere meget og at lys chokolade kan have et højere indhold end mørk chokolade.

Trods et lavere totalt indhold af flavanoler har lys chokolade omtrent samme mængde procyanidins med en kædelængde på ≥4 som mørk chokolade (20). Disse procyanidins menes at have størst biologisk effekt. Absorption og metabolisme af procyanidins er dog dårligt belyst (21).

På baggrund af ovenstående er det ikke muligt på et fagligt grundlag at konkludere, om mørk eller lys chokolade er bedst for helbredet. Det synes dog sikkert at konkludere at flavanolrig chokolade er at foretrække, men indtil producenterne begynder at deklarere flavanolindholdet i chokolade har forbrugerne desværre ikke nogen reel chance for at vælge.

Klinisk relevant effekt?

I mange studier har man set en statistisk signifikant effekt på forskellige risikofaktorer. Det er dog vigtigt at være bevidst om, at statistisk signifikant ikke nødvendigvis er lig med klinisk relevant.

Trods det, at der ved flere risikofaktorer er en overvejende positiv effekt – statistisk signifikant effekt – er der af flere forskere argumenteret, at denne effekt ikke er tilstrækkelig til at forebygge eksempelvis tromber, der som tidligere nævnt kræver en effektiv hæmning, som er vedvarende over tid.

I de fleste studier har man bedt forsøgspersonerne om at undgå flavanolrige fødevarer op til og under studierne. Det er derfor usikkert, om man kan måle nogen effekt hos personer, der indtager en sund og varieret kost. Der i nogle studier benyttet specialfremstillet kakao eller chokolade der er særlig flavanolrigt. Det er derfor usikkert om der kan opnås samme positive effekter ved indtagelse af de gængse produkter forbrugerne reelt har mulighed for at købe.

Der er stadig en række uafklarede spørgsmål i vores viden omkring chokolade og IHS. Det er ikke klarlagt, hvilke stoffer der reelt er aktive i kakaomassen eller præcist hvilke mekanismer de positive effekter påvirkes gennem. Det vides ikke, om der er en dosis-respons effekt og indenfor hvilket interval den i så fald vil være. Det vides heller ikke om et stort kronisk indtag af chokolade vil have andre negative konsekvenser end vægtøgning.

Flere studier kritiseres også for at anvende dårlige analysemetoder til at estimere flavanolindholdet i chokoladen (21). Dette betyder at det oplyste indhold af flavanoler kan være forkert. For eksempel er der i studierne af Grassi et al. brugt mørk chokolade af mærket "Ritter Sport" (2,3). Det er den samme chokolade der anvendes i begge studier, alligevel er flavanolindholdet vidt forskelligt angivet med henholdsvis 0,88 og 5,0 mg/gram chokolade. Der indtages 100 gram chokolade dagligt (88 vs. 500 mg flavanoler) i 15 dage (1320 vs. 7500 mg flavanoler), hvilket er en betydningsfuld forskel. Dette besværliggør tolkningen af studierne, der i forvejen er heterogene. Præcise analysemetoder, som kan adskille de enkelte flavanoler fra hinanden, er også nødvendige for at konkludere hvilke stoffer der har en biologisk effekt og hvilke mængder der skal indtages.

Konklusion

Tanken om at flavanoler fra chokolade er gavnlige for iskæmisk hjertesygdom er tiltalende. På mange områder er evidensen herfor imidlertid tvivlsom eller helt manglende. På andre områder er der set overvejende positive resultater. Der er dog ingen langtidsstudier til at understøtte disse resultater og vigtigst af alt mangler der kliniske studier, der har iskæmisk hjertesygdom som effektparameter. Det er derfor for tidligt at konkludere, at chokolade er gavnligt og anbefale det som hjertevenlig kost.

Sundhedsfremmende eller ej, er chokolade blevet nydt gennem mange år. Som med de fleste andre fødevarer gælder det om, hvor ofte og i hvilke mængder det spises. Spiser man en sund og varieret kost, er der intet i vejen for at spise et stykke chokolade i ny og næ, vel at mærke så længe det ikke fører til et energioverskud. Viser det sig så med tiden, at chokolade rent faktisk er gavnligt, vil det blot være dejligt for os chokoladenydere.

Link to comment
Share on other sites

Jo højere kakaoindhold, des større indhold af antioxidanter - Derfor siges det at mørk chokolade er sundest. Til gengæld indeholder chokolade en del usundt fedt.
Fedtet i chokolade er langt overvejende neutrale fedtsyrer - der er intet der tyder på at fedtet fra chokolade har nogen negative effekter på helbredet - det skulle da lige være fedme via energioverskud.
Link to comment
Share on other sites

Det er i hvertfald for tidligt at konkludere det, selvom mange gerne vil - det er jo sejt at kunne fortælle at chokolade er sundt.

som du selv skriver eller citerer så er det da noget probematisk at man ikke kan lave ordentlige målinger af flavanolindholdet. men en anden ting der også slår mig er fx at man siger Dove eller Nestlé chokolade. De to selvskaber laver jo utroligt mange forskellige slags mørke og lyse chokolader, så det virker da lidt underligt at skamme dem over een kam. Og da især når man så samlinger med toblerone som vel kun har 5 varianter, hvor ingen af dem jo er decideret mørke chokolader(uden knas/karamel)...

men ja, det virker måske smart at sige chokolade er sundt, men uanset hvad så smager det utrolig godt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

som du selv skriver eller citerer så er det da noget probematisk at man ikke kan lave ordentlige målinger af flavanolindholdet. men en anden ting der også slår mig er fx at man siger Dove eller Nestlé chokolade. De to selvskaber laver jo utroligt mange forskellige slags mørke og lyse chokolader, så det virker da lidt underligt at skamme dem over een kam. Og da især når man så samlinger med toblerone som vel kun har 5 varianter, hvor ingen af dem jo er decideret mørke chokolader(uden knas/karamel)...

men ja, det virker måske smart at sige chokolade er sundt, men uanset hvad så smager det utrolig godt :bigsmile:

I flere af studierne er det nærmere beskrevet hvilken chokolade der er brugt - oftest er det dog ikke chokolade vi kan købe i Danmark og ofte er det specialfremstillet (eller beriget) med ekstra højt indhold af flavanolerne.

Link to comment
Share on other sites

Fedtet i chokolade er langt overvejende neutrale fedtsyrer - der er intet der tyder på at fedtet fra chokolade har nogen negative effekter på helbredet - det skulle da lige være fedme via energioverskud.

Når du skriver neutrale fedtsyrer, hvad mener du så? Af uvidenhed kender jeg kun til mættede, enkelt-umættede og poly-umættede fedtsyrer...

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver neutrale fedtsyrer, hvad mener du så? Af uvidenhed kender jeg kun til mættede, enkelt-umættede og poly-umættede fedtsyrer...
C18 og C18:1 (stearinsyre og oliesyre) anses normalt for at være enten neutrale eller henholdsvis neutral og gavnlig. C18 er en mættet fedtsyrer der dog er lidt speciel og C18:1 er enkeltumættet fedtsyrer.
Link to comment
Share on other sites

C18 og C18:1 (stearinsyre og oliesyre) anses normalt for at være enten neutrale eller henholdsvis neutral og gavnlig. C18 er en mættet fedtsyrer der dog er lidt speciel og C18:1 er enkeltumættet fedtsyrer.

Men hvad mener du med neutral? Jeg er mere eller mindre opdraget med et begreb om, at fedtsyrer mere eller mindre enten er "gode" eller "dårlige". Hvor de gode er de umættede og de dårlige er de mættede.

Link to comment
Share on other sites

Der er et interessant review her:

Chocolate and Prevention of Cardiovascular Disease: A Systematic Review

Konklusionen er:

Multiple lines of evidence from laboratory experiments and randomized trials suggest stearic acid may be neutral, while flavonoids are likely protective against CHD mortality. The highest priority now is to conduct larger randomized trials to definitively investigate the impact of chocolate consumption on long-term cardiovascular outcomes.

Hvilket også understøtter, at fedtet skulle være "neutralt". Det er i øvrigt værd at bemærke, at kakao er den fødevare, der har det største indhold af flavanoler i forhold til vægt/energi-indhold. Men det er selvfølgelig svært at vide hvor meget der er tilbage i slutproduktet.. men ellers kan man jo bruge chokoladen råt.

Link to comment
Share on other sites

Tror Stubbe mener at de nævnte fedtsyrer hverken har en skadelig- eller gavnlig virkning på helbredet, derfor neutral.

Men interessant at flavanolindholdet varierer så meget, også mellem lys og mørk chokolade.

Synes jeg har læst noget om at mælk blokerer for den gavnlige effekt af chokolade, derfor skulle mørk chokolade være bedre. Er der nogen der kender noget til det?

Link to comment
Share on other sites

Tror Stubbe mener at de nævnte fedtsyrer hverken har en skadelig- eller gavnlig virkning på helbredet, derfor neutral.

Men interessant at flavanolindholdet varierer så meget, også mellem lys og mørk chokolade.

Synes jeg har læst noget om at mælk blokerer for den gavnlige effekt af chokolade, derfor skulle mørk chokolade være bedre. Er der nogen der kender noget til det?

Det har været fremme, at når man putter mælk i sin te, bliver teens antioxidanter ikke optaget særligt godt. Så det lyder rimeligt at det samme skulle gøre sig gældende for kakao. Men mon ikke stubbe har mere håndfaste argumenter..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tror Stubbe mener at de nævnte fedtsyrer hverken har en skadelig- eller gavnlig virkning på helbredet, derfor neutral.

Men interessant at flavanolindholdet varierer så meget, også mellem lys og mørk chokolade.

Synes jeg har læst noget om at mælk blokerer for den gavnlige effekt af chokolade, derfor skulle mørk chokolade være bedre. Er der nogen der kender noget til det?

Jeg mener at kunne huske at det var fremme at man burde indtage mælk sammen med chokolade da det bandt fedtet (den gamle historie om calcium) og således tog man ikke så meget på (mener der lå et studie bag).

Det kan så være at det også binder flavanoler eller andre gavnlige stoffer, hvilket jo ikke er så heldigt - men dette er et rent gæt og jeg tror ikke umiddelbart den holder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.:wink:

Stubbe skrev bl.a. : "C18 og C18:1 (stearinsyre og oliesyre) anses normalt for at være enten neutrale eller henholdsvis neutral og gavnlig. C18 er en mættet fedtsyrer der dog er lidt speciel og C18:1 er enkeltumættet fedtsyrer".

Andre læsere reagerede på det, som Stubbe skrev om fedtsyrer.

En del læsere tror måske, at alle mættede fedtsyrer er "usunde". Jeg tror, at det er et mere korrekt billed at sige, at en betydelig del af de mættede fedtsyrer er "usunde" - mens de resterende mættede fedtsyrer er neutrale eller måske gavnlige. Så får man et mere nuanceret billed.

Jeg har ikke beskæftiget mig med stearinsyre eller andre mættede fedtsyrer i mange år. Så hvordan det forholder sig idag, ved jeg ikke.

Men jeg kan fortælle, at der gennem tiden har været flere ideer om at erstatte de mættede fedtsyre A og B med de mættede fedtsyre X og Y i produkter. Her tænker jeg på mælk, ost, blandingsproduktet Kærgården, smør og margarine.

M.h.t. kakao vil jeg sige, at man måske stadig kan købe en pille, der indeholde cacao. Den kan man læse om på Angstforeningens debatforum. Der har jeg skrevet et indlæg om denne under "Medicin"-afsnittet.

Der findes iøvrigt flere forskellige slags kakaobønner. Så 2 mærker chokolade med 70 % kakao indeholder måske ikke helt samme mængde og samme slags antioxidanter. Hvad ved jeg?

Man kan iøvrigt ændre lidt på fedtsyre-sammensætningen i chokolade ved at komme godt med hasselnød, mandler, marcipan eller andet i.

Godt nytår.

venlig hilsen Jan, projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share