Øm i benene


Tina
 Share

Recommended Posts

Jeg har været inde på nogle gamle indlæg for at se om der var noget der kunne give mig svar på mine spørgsmål, men dem jeg kiggede på endte i mindre disskusioner, og jeg fandt intet svar.

Håber nogen kan hjælpe mig med følgende:

Jeg var nede at træne ben forleden og jeg er satans øm :(

hvad kan jeg gøre næste gang til bentræning så det ikke gør så ondt de følgende dage, da jeg ikke vil træne mindre hårdt?

Ville det hjælpe at tage en halv matilde efter træning? Har fået af vide at jeg skal indtage noget efter træning, meeen det er ikke hver gang jeg får det gjort. (spiste en ris-i-frutti 10 min efter sidste bentræning)

Problemet er nemlig at jeg har et job hvor jeg går meget og det gør pisse ondt og samtidig ser jeg dybt tåbelig ud når jeg render rundt, folk tror squ da at jeg er mongol :unsure:

Håber at nogen kan hjælpe mig.....eller må jeg bare leve med smerten når jeg har trænet ben. Jeg synes ikke udstrækning hjælper..

Link to comment
Share on other sites

Når dine ben blive ømme efter træning, så er det fordi de ikke er vant til den arbejdsbyrde du udsætter dem for. Det sker tit når man lige er startet op på træning, eller hvis man er kommet tilbage efter pause. Bare fortsæt på samme måde, dine muskler vænner sig hurtigt til det, så du skal ikke være bange for at rende rundt med ømme ben hver uge :)

En ½ mathilde efter træning er i øvrigt en rigtig god ide, det gør ikke nogen forskel mht. hvor ømme dine ben bliver, men det er smart lige at få lidt protein og kulhydrat efter træning.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Tak Rod

Det vil sige at det er kun de første par uger hvor jeg skal gå og ligne en motorik spasser med en kage i bukserne.... :ugone2far: :lol:

Jeg tror det var lunges og standing calf-raises der har sat sine spor.....

Og må pænt indrømme at jeg ikke har trænet disse øvelser i et lille år.

Link to comment
Share on other sites

ligesom Rod vil jeg mene du skal foresætte med den træning der har gjort dig øm.

Hvis du gerne vil lidt hurtigere af med ømheden kan jeg anbefale at du forsøger dig med lidt aktiv restitution. Kort sagt går det ud på at ømheden er længere tid om at forsvinde hvis du ikke får rørt musklerne igen.

Ved aktiv restitution foretager du nogenlunde de øvelser der har skabt ømheden, men uden eller med meget lidt belastning - f.eks. ved hjælp af de her aerobics-elastikker - herved pumpes der friskt blod igennem de "skadede" muskler. Udfør 1 gang om dagen 3-4 sæt af 25 gentagelser for hver øvelser.

God bedring

Jay

PS. en mathilde efter træningen hjælper altid - men måske ikke lige på ømheden ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak Jay, det er værd at overveje, skal lige finde tid til det....

Det er trejde dag med ømhed, og det er så slemt at jeg ikke kan stå med hælen i jorden, håber det går væk, skulle meget gerne træne ben søndag

Matilde bliver ikke solgt i det center hvor jeg træner, og jeg er ikke den bedste til at få det købt :( så min kæreste vil købe bunkevis af matilde og stikke en halv liter i hånden på mig når jeg skal ned og træne :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jeg låner lige denne tråd.

Jeg har lidt ømme læg efter ben-træning for nogle dage siden. I dag har jeg tænkt mig at træne mine ben igen, er det en god ide? Eller skal jeg vente indtil ømheden er væk?

(jeg kan kun mærke ømheden når jeg maserer min højre læg - min venstre læg har kun en minimal ømhed)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share