Mad op til en eksamen


Bayliss
 Share

Recommended Posts

Hey alle.. glædelig jul..

Jeg skal til skriftlig eksamen her på tirsdag kl. 0900, og mundtlig eksamen torsdag kl. 1130, og i den forbindelse tænkte jeg på hvad der vil være godt at spise op til, så hjernen bare kører derudaf, og man ikk pludselig går kold..

Hvad er godt, og hvornår skal det indtages ?

Link to comment
Share on other sites

Hey alle.. glædelig jul..

Jeg skal til skriftlig eksamen her på tirsdag kl. 0900, og mundtlig eksamen torsdag kl. 1130, og i den forbindelse tænkte jeg på hvad der vil være godt at spise op til, så hjernen bare kører derudaf, og man ikk pludselig går kold..

Hvad er godt, og hvornår skal det indtages ?

Jeg plejer bare at have noget sodavand og noget chokolade med. Bare noget man gider spise. Der skal sku nok være energi nok, bare drik nok, også gerne lidt vand

Link to comment
Share on other sites

Under eksamenslæsning gælder det (som altid) at læse 40-45 minutter af gangen for derefter at holde 10 minutters pause. I pausen kan du drikke vand og spise lidt mad. Det er bedst hvis du i pauserne nøjes med noget let fx en lille håndfuld nødder, frugt, rosiner eller andet du synes smager godt og giver dig næring. Sørg for at hold din lange frokostpause 30-45 minutter hvor du får salat, tun, kylling, pasta, ris, kartofler eller lignende.

Læs ikke mere end 6 timer om dagen, hver effektiv i stedet for at sidde og fedte med dine bøger derfor 6 timer og i intervaller af 40-45 minutter. (det er videnskabligt bevist den mest effektive måde at læse på. Alle der fortæller dig at de læser 10 timer om dagen og sover på skolen spilder deres tid!!!)

Læs effektivt = læs først indholdsfortegnelsen, konklusionen, deloverskrifter og illustrationer, tabeller, billeder. Derefter læses teksterne hurtigt(skimme).

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer bare at have noget sodavand og noget chokolade med. Bare noget man gider spise. Der skal sku nok være energi nok, bare drik nok, også gerne lidt vand

Hvilket er et lorte-måltid generelt og specielt under en eksamenssituation. Sodavand (under den forudsætning det ikke er light) + chokolade giver dig et dejligt højt insulin-spike, energiniveauet stiger hurtigt, men kan tilsvarende forventes at falde relativt hurtigt igen, hvorved sult og koncentrationsbesvær meget vel kan tænkes at indtræffe.

Jeg har aldrig forstået hvorfor folk slæber oceaner af ulækkert og ernæringsløst mad med til eksamensituationer - det er ligesom det legitimerer at smide 8kg slik i hovedet i løbet af nogle timer. Jeg røg med på moden en enkelt gang helt tilbage i folkeskolen, og da det absolut ikke holdt sulten fra døren, tog jeg ordentlig mad med i stedet fremover (også før jeg startede med at træne).

Link to comment
Share on other sites

Under eksamenslæsning gælder det (som altid) at læse 40-45 minutter af gangen for derefter at holde 10 minutters pause. I pausen kan du drikke vand og spise lidt mad. Det er bedst hvis du i pauserne nøjes med noget let fx en lille håndfuld nødder, frugt, rosiner eller andet du synes smager godt og giver dig næring. Sørg for at hold din lange frokostpause 30-45 minutter hvor du får salat, tun, kylling, pasta, ris, kartofler eller lignende.

Læs ikke mere end 6 timer om dagen, hver effektiv i stedet for at sidde og fedte med dine bøger derfor 6 timer og i intervaller af 40-45 minutter. (det er videnskabligt bevist den mest effektive måde at læse på. Alle der fortæller dig at de læser 10 timer om dagen og sover på skolen spilder deres tid!!!)

Læs effektivt = læs først indholdsfortegnelsen, konklusionen, deloverskrifter og illustrationer, tabeller, billeder. Derefter læses teksterne hurtigt(skimme).

Held og lykke!

Er det nogle tal og tidsperioder du har fra personlig erfaring, eller kan du bakke det af mere videnskabelige eksperimenter. Det lyder unægteligt som noget fra et "læs-hurtigt" kursus, som er en meget fin tanke, men i den grad handler om tekstens art og derfor i praksis ikke er nær så brugbar som det lyder.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hey alle.. glædelig jul..

Jeg skal til skriftlig eksamen her på tirsdag kl. 0900, og mundtlig eksamen torsdag kl. 1130, og i den forbindelse tænkte jeg på hvad der vil være godt at spise op til, så hjernen bare kører derudaf, og man ikk pludselig går kold..

Hvad er godt, og hvornår skal det indtages ?

Det vigtigste er at få et godt morgenmåltid med gode kulhydrater i så hjernen får lidt at arbejde med. F.eks. havregryn.

Ellers nødder, rosiner, mørkt chokolade med mere. Ellers sunde mellemmåltid som på alle andre dage rugbrød, frugt...

Og held og lykkke :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Hey alle.. glædelig jul..

Jeg skal til skriftlig eksamen her på tirsdag kl. 0900, og mundtlig eksamen torsdag kl. 1130, og i den forbindelse tænkte jeg på hvad der vil være godt at spise op til, så hjernen bare kører derudaf, og man ikk pludselig går kold..

Hvad er godt, og hvornår skal det indtages ?

Jeg har ikke noget svar, kørte selv på ren kaffe den gang jeg blev tortureret ved det grønne bord.

Men jeg vil bare lige ønske dig Kæmpe Held og Lykke.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene :nissetunge:

Den skriftlige eksamen i matematik er imorgen.. og den er på 3 timer..

Jeg regner med at spise 2 rundstykker med ost, 2 rugbrødsskiver med X, og så drikke en kvart mælk kl. ca. 0745.

Skal jeg have noget med ind ?

Jeg ved godt det måske kun er et spørgsmål om et par ekstra % energi til hjernen, men er der nogen "perfekt" plan til hvad man skal spise ?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en god idé at drikke noget koffeinholdigt kort inden eksaminationen, eller hvis det er en skriftlig, så have noget med. Det kan f. eks. være kaffe, te, cola-light (almindelig vil samtidig give en hurtig insulinstigning, ikke brugbart) eller lidt mørk chokolade.

Link to comment
Share on other sites

Er det nogle tal og tidsperioder du har fra personlig erfaring, eller kan du bakke det af mere videnskabelige eksperimenter. Det lyder unægteligt som noget fra et "læs-hurtigt" kursus, som er en meget fin tanke, men i den grad handler om tekstens art og derfor i praksis ikke er nær så brugbar som det lyder.

Det er i hvert fald ikke nogle tal som man på nogen måde kan forvente at bestå et studie som fx medicinstudiet med - kan kun sige at jeg selv er yderst uenig med de tal og konklusioner.

Til de store eksaminer har jeg selv læst en 12-14 timer dagligt med pauser ca. hver 2.-3. time, det er da klart at man arbejder mindre effektivt efter en lang dag - men de 45minutter virker fuldstændig urealistisk for mig i hvert fald. Det afhænger selvfølgelig også af hvad man læser til.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en god idé at drikke noget koffeinholdigt kort inden eksaminationen, eller hvis det er en skriftlig, så have noget med. Det kan f. eks. være kaffe, te, cola-light (almindelig vil samtidig give en hurtig insulinstigning, ikke brugbart) eller lidt mørk chokolade.

Det kan så diskuteres, hvis man er rigtig nervøs, og/eller ofte skal tisse kan koffein være lige det modsatte af hvad man har brug for. Min personlige erfaring med koffein er at den opkvikkende effekt virker bedst efter mange timers oplæsning, snarere end på selve eksamensdagen hvor man oftest er temmelig frisk og oppe på mærkerne.

Link to comment
Share on other sites

Til skriftlig eksamen vil det være en god ide, at få en fiberrig og energi-rig kost umiddelbart inden (om morgenen), således at du kan koncentrere dig fuldt ud om eksamen.

Måske vil du kunne drage fordel af, at tage ginsengtilskud, i dagene op til eksamen, og ikke mindst på dagen.

Har du tendens til at blive nervøs til mundtlig eksamen, kunne du måske indtage en lille smule baldrian, inden eksamen.

Blot et par forslag :xmas:

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fald ikke nogle tal som man på nogen måde kan forvente at bestå et studie som fx medicinstudiet med - kan kun sige at jeg selv er yderst uenig med de tal og konklusioner.

Til de store eksaminer har jeg selv læst en 12-14 timer dagligt med pauser ca. hver 2.-3. time, det er da klart at man arbejder mindre effektivt efter en lang dag - men de 45minutter virker fuldstændig urealistisk for mig i hvert fald. Det afhænger selvfølgelig også af hvad man læser til.

Den er nu rigtig nok, den med de 45 min. De gøri hvert fald brug af den på Aalborg universitet hvor bla. forlæsninger af 45 min´s varighed er en del af konceptet. Det er vist bevidst at hjernen efter 30 min går væsenlig ned i indlæring. :rudolph:

Link to comment
Share on other sites

Den er nu rigtig nok, den med de 45 min. De gøri hvert fald brug af den på Aalborg universitet hvor bla. forlæsninger af 45 min´s varighed er en del af konceptet. Det er vist bevidst at hjernen efter 30 min går væsenlig ned i indlæring. :rudolph:

Det er dog ikke ensbetydende med at den slukker helt.

Link to comment
Share on other sites

Den er nu rigtig nok, den med de 45 min. De gøri hvert fald brug af den på Aalborg universitet hvor bla. forlæsninger af 45 min´s varighed er en del af konceptet. Det er vist bevidst at hjernen efter 30 min går væsenlig ned i indlæring. :rudolph:

Tror langt de fleste forelæsninger og undervisningsmoduler er bygget op efter 45minutter, men nu snakkede vi om at læse til eksamen, det er jo lidt en anden situation end almindelig undervisning. Som jeg skrev er det klart det ikke er så effektivt som at holde pause hvert halve time, men hvis der skal nås en del er en pause hvert 45 minutt for mange ret urealistisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er dog ikke ensbetydende med at den slukker helt.

Nej bestemt ikke, men hvis indlæringen (det der siddser fast) går fr 30% til 5% så skal der ikke meget matematik til at beregne at en pause på 10 min kan være fordelagtig, hvis indæringen restoreres tilbage til de 30% :santa2: .... tallene er gætværk.

Link to comment
Share on other sites

Tror langt de fleste forelæsninger og undervisningsmoduler er bygget op efter 45minutter, men nu snakkede vi om at læse til eksamen, det er jo lidt en anden situation end almindelig undervisning. Som jeg skrev er det klart det ikke er så effektivt som at holde pause hvert halve time, men hvis der skal nås en del er en pause hvert 45 minutt for mange ret urealistisk.

Tror du ikke det kan ligge i at du føler en pause er ineffektiv på trods af at den faktisk kan være effektiv nok. Det er jo trods alt svært at overskue ens egen indlæringsgrad. Desuden synes jeg 12-14 timer virker helt vildt, det må da kunne udnyttes bedre.

Til de intresserede beskrives her kort hvordan man kan udnytte indlærings mekanismerne lidt bedre :

Memory tricks

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på den med at man går lidt kold efter 40 minutters læsning, og går normalt en lille rundtur på et par minutter før jeg sætter mig igen. Jeg studsede mere over at jeg ikke skulle læse mere end 6 timer om dagen. For det første er det urealistisk, fordi jeg ikke ville kunne nå det jeg skal, og derudover så selvom effektiviteten ganske givet går ned efter 6 timer, så går den jo ikke i bund, og man når stadig at læse en del.

Derudover er der det med hurtig læsning (skimme), som jeg mener er at forblænde folk, hvis de tror at de kan lære noget effektivt ved at skimme. Man kan ganske givet få noget ud af det, men det handler i den grad af tekstens type og ens ordforråd.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene :nissetunge:

Den skriftlige eksamen i matematik er imorgen.. og den er på 3 timer..

Jeg regner med at spise 2 rundstykker med ost, 2 rugbrødsskiver med X, og så drikke en kvart mælk kl. ca. 0745.

Skal jeg have noget med ind ?

Jeg ved godt det måske kun er et spørgsmål om et par ekstra % energi til hjernen, men er der nogen "perfekt" plan til hvad man skal spise ?

Hey drenge/piger !

Vil bare lige oplysr om hvordan det gik, med den mundtlige eksamen i matematik.. Jeg fik et 10-tal (på den nye skala), og jeg er ganske godt tilfreds..

og så spiste jeg noget risblanding med kalkun til morgenmad.. Så det bliver også morgenmaden til de fremtidige eksaminer :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Først og fremmest skal man have en stabil forsyning af kulhydrater........ Ikke bare et boom som der i slik...... Derfor skal man spise et fiberigt morgenmåltid som f.eks. mysli eller havregryn........... Derefter er antioxidanter i frugt og grøntsager med til at udvide kapilærene i hjernen vilket øger ilt og nærringsforsyningen til hjernen..... Dette gør at man føler man tænker klarer........ Derudover er det vigtigt at man bare generalt ikke har mangel på vitaminer, fedtstoffer og mineraler der er vitale for hjernen...... F.ek.s omega 3. (DHA fedtsyren), zink, b-vitaminer osv..... Det skal dog tages over lang tid hvis man lider af mangel............

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share