Air Alert kombineret med styrketræning


Boltar
 Share

Recommended Posts

Hej mol

Jeg vil gerne høre om der er nogen herinde der har erfaring med Air Alert springprogrammet til at øge ens springhøjde.

Lidt om mig selv:

Jeg spiller volleyball i 2. divsion, og mangler et par cm i smash/blokade.

Højde: 185

Vægt: 85

Stats:

Bænk: 5x5@75kg

Squat: max 120 kg

DL: max 120 kg

Fra producentens side fraråder de at man træner ben (squat/dødløft) sammen med programmet, da det efter sigende skulle blive for hårdt, men at man sagtens skulle kunne køre alm. styrketræning til overkroppen

Jeg havde derfor tænkt mig at køre et fullbody til overkroppen sammen med Air Alert.

Bryst:

Bænk BB: 5x5

Incline bænk DB: 3x8

Ryg:

Chinups: 5x5

BOR DB: 3x8

Skulder:

Cuban press: 3x8

Military press/lat raises: 3x8

Arm:

Dips: 3x8

Biceps curls: 3x8

Målet er som sagt mere eksplosion/styrke, og helst ikke masse. Skal der mere til overkroppen? og/eller skal der laves om på sæt/rep delen.

Springprogrammet er beskrevet nedenunder på engelsk

SQUAT HOPS - NEW EXERCISE

Step 1 - For balance, hold a basketball or volleyball at chest level. You can hold the ball with your hands at each side of the ball or hug the ball.

Step 2 - Squat down into a sitting position while holding the ball. Make sure that you are looking straight ahead, with your back straight and that you are elevated on the balls of your feet (half tiptoed). And most importantly, make sure that your thighs are parallel to the ground.

Step 3 - Hop or bounce in the seated position between 3-5 inches per hop. Keep your thighs parallel. When you land, that completes 1 repetition.

Step 4 - After you complete each repetition (each landing), you land back in the original, seated position. Jump up again for the next repetition.

Step 5 - At the completion (the last rep) of the required set, blast off as high as you possibly can. For example, if you are required to do 1 set of 15 repetitions, you will do 14 Squat Hops (3-5 inches per jump) and on the 15th Squat Hop, you will blast off as high as you possibly can.

Leapups (with/without rope)

This exercise can be done without the use of a jump rope if you desire. When jumping, keep your hands by your side or in front of you for assistance in jumping and follow the same procedures just described.

Step1: When beginning, bend down to a 1/4 squat position

Step2: Turn the rope and jump back into the air to a minimum of 8 to 10 inches. (You may jump 10 to 12 inches if this is too easy). When you land this completes 1 repetition.

Step3: Continue repeating this motion for each repetition.

Step1: When beginning, bend down to a 1/4 squat position with your hands out in front of you and jump up

Step2: Jump up into the air to a minimum of 8 to 10 inches. (You may jump 10 to 12 inches if this is too easy) When in the air, your hands should be back by your side. When you land, this completes 1 repetition.

Step3: Same as step 1. Step 3 begins repetition 2

Step4: Same as step 2

Calf raises

Step1: Your starting position will be with the heel below the book or stair step rested on by your entire body.

Step2: Raise yourself as high up as you can with only the one calf

Step3: Lower your body back to the original, starting position. This completes 1 repetition. Step4: begin second repetition.

Stepups

Step1: Begin with one thigh on the chair parallel to the ground.

Step2: With all of your strength, push off of the elevated leg and leap off of the chair as high as you can.

Step3: Crisscross or switch your legs in the air.

Step4: Land with the opposite leg elevated in the chair as in step 1. Repeat the procedure until you are back to step 1. This completes 1 repetition.

Thrust ups

Step1: Begin with your legs straight.

Step2: Thrust (or bounce) yourself up as high as you possibly can.

Step3: The split second and you hit the ground, thrust back up as high as you can trying not to bend your legs. It is helpful to use your arms to throw yourself back up into the air.

Burnouts

Step1: Elevated as high as you possible can on your tiptoes to assure that you work the high end of your claves.

Step2: As quickly as you possibly can, jump repeatedly no more than 1/2 to1 inch off of the ground making sure to keep yourself elevated as high on your tiptoes as possible ensuring that you are working the upper calf muscles.

Rest 1-2 minutes between sets.

GET OUT AND PLAY AND WORK THOSE LEGS

During the days that you are not doing Air Alert III, it is important that you help your legs get used to normal jumping situations. Air Alert III will increase your vertical, but you will need to train your legs to actual jumping situations. On your days off from Air Alert III, go out and play. And, practice jumping aggressively when you play. This helps to develop muscle memory.

AIR ALERT III PROGRESS CHART

WEEK 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

DATE

HEIGHT

AIR ALERT III WORKOUT CHART (ODD WEEKS)

ODD NUMBERED WEEKS ARE TO BE DONE ON MONDAY-WEDNESDAY-FRIDAY ONLY

Week Leap Ups Calf Raises Step Ups Thrust Ups Burnouts Squat Hops (wed)

sets reps sets reps sets reps sets reps sets reps sets reps

1 2 20 2 10 2 10 2 15 1 100 4 15

3 3 25 2 20 2 15 2 25 1 300 4 20

5 4 25 2 30 2 20 2 35 2 250 4 25

7 4 30 2 40 2 25 2 50 2 350 5 25

9 4 50 2 50 2 30 2 70 3 300 5 30

11 6 50 4 30 2 35 2 90 4 275 5 30

13 DO NOT DO AIR ALERT 3 IT IS IMPORTANT THAT YOU REST YOUR LEGS DURING WEEK 13!!!!!!!

15 4 100 4 50 2 50 2 100 4 500 5 50

AIR ALERT III WORKOUT CHART (EVEN WEEKS)

EVEN NUMBERED WEEKS ARE TO BE DONE ON TUESDAY-WEDNESDAY-THURSDAY ONLY

Week Leap Ups Calf Raises Step Ups Thrust Ups Burnouts Squat Hops (wed)

sets reps sets reps sets reps sets reps sets reps sets reps

2 3 20 2 15 2 15 2 20 1 200 4 20

4 3 30 2 25 2 20 2 30 2 200 4 20

6 2 50 2 35 2 25 2 40 2 300 4 30

8 3 50 2 45 2 30 2 60 4 200 5 25

10 5 40 2 55 2 35 2 80 4 250 5 30

12 4 75 4 35 2 40 2 100 4 300 6 30

14 3 30 2 30 2 20 2 30 1 250 4 20

* Week 14 is designed to prepare your legs for the final week. The repetitions have been reduced for this reason. Do not exceed what is prescribed.

* Week 15 must be completed on Monday-Tuesday-Thursday-Friday.

The final week is designed to completely exhaust and breakdown the jumping muscles and prepare them for final recovery. That is the reason the repetitions are higher and 4 days required instead of 3. You will notice that your jumping ability will be the highest 4-7 days after completion of the program. MAINTENANCE At the completion of Air Alert III, you can maintain your new vertical simply by aggressively playing a jumping sport 2-3 times per week. You may also repeat week 8 on the alternating, 3 day per week routine. If you wish to redo the program entirely for additional gains, you should wait at least 1 full month before restarting. It is important to rest your legs from this type of workout if you wish to add additional inches. Your gains will not be as significant each time that you do the program.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en ordentlig omgang af plyometriske øvelser, hvis du ikke har træent plyometri før, så er det imo overkill at køre programmet 14 uger i stræk... Og endda i sæsonen!

Du kan sikkert godt holde til det, men det vil trætte dit nervesystem helt vildt.. Det kan kombineres meget smartere som et alternativ til styrketræning.

Med lad os høre fra dig, når du er igennem, så vi ved hvordan, det er gået.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke jeg kan holde til det imens sæsonen er i gang, eller min springhøjde vil helt sikker gå nedad i stedet hvis jeg prøver. Mine stænger plejer at være godt ristede efter 3x2 timer volley + 2 gange styrke træning og mellem 100-150km cykling om ugen.

Det var ligeså meget for at høre, om der var nogen herinde, der havde prøvet programmet eller noget lignende. Jeg satser på at kunne køre ovennævnte program indtil starten af januar, hvor vi starter op igen - dvs. ca. uge 4/5 i programmet

Men hvordan vil et evt. plyometri program kombineret med styrketræning kunne laves?

Edited by Boltar
Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på så meget.... Din træningshistorie, træningstilstand, mål osv. osv.!! Og alt for omfattende til, at jeg har tid til at sætte mig ned og forklare det...

Min kammerat Anders Hoyer.. Ret dygtig beach spiller ved ikke om du kender ham? Men han har forøget sin springhøjde med 15-20 centimeter over 1,5 år med primært tunge squats! Det kom igen an på, om du overvejende er stærk eller eksplosiv eller en mellemting...

Så det er virkeligt svært at hjælpe dig over nettet...

Link to comment
Share on other sites

Hej Boltar

Nu har jeg efterhånden en massiv erfaring med træning af volleyballspillere/beachspillere og min erfaring (+ de retninglinier jeg generelt hører) er at plyometri først påbegyndes når man er i stand til at squatte 1½-2 x BW. Alt andet lige er skadesriskoen meget stor hvis man påbegynder plyometri inden da.

Min erfaring og teoretiske baggrund siger mig at der er så meget der kan gå galt i plyometriske øvelser, kvaliteten af reps, excentrisk/amortization/koncentrisk fase at det ikke er hensigtsmæssigt at begynde uden kyndig instruktion/supervision.

Som yetti ganske rigtigt nævner er der mange faktorer der er bestemmende for den træning du vil udføre.

De programmer der lover 10-20 cm springhøjde på 2 måneder bør man generelt være skeptisk overfor, de er lavet uden hensyn til den enkelte.

Find en kyndig fysisk træner og lav en langsigtet planlægning, 2.divisonsvolleyspillere afgøres ikke udelukkende på springhøjde, der er mange elemter af dit spil der kan udvikles sideløbende med at du træner de fysiske elementer der skal til for på sigt at gøre dig til en fysisk god volleyspiller.

Husk: genetik er svær at lave op på og der findes som ofte ikke nogle genveje.

Fedt at høre om en der har ambitioner om at blive bedre :-)

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg efterhånden en massiv erfaring med træning af volleyballspillere/beachspillere og min erfaring (+ de retninglinier jeg generelt hører) er at plyometri først påbegyndes når man er i stand til at squatte 1½-2 x BW. Alt andet lige er skadesriskoen meget stor hvis man påbegynder plyometri inden da.

Det er en sandhed med modifikationer... Volleyball spillere er udsat for en masse plyometrisk træning i kamp og træning, og der er altså mange volleyspillere, der ikke squatter deres egen kropsvægt 1½ gang! Det er en ganske udmærket tommelfingerregel, men man kan sagtens starte i de mindre avancerede plyometriske øvelser uden at opfylde denne regel...

Link to comment
Share on other sites

jeg gik i skole med en som havde fået 10 centimeter ved at køre Air alert II

Dog skal det siges at jeg også har hørt rygter om at det kan smadre dine knæ at lave alle de der øvelser..

men jeg siger bare hvad jeg hører. belær mig endelig hvis nogen ved det bedre ?

Link to comment
Share on other sites

Hej

der er ved ægte plyometri, dvs fodkontakttider under 400 ms en retninglinie indenfor Dansk Atletik Forbund at man skal være i stand til at squatte 1½-2 x BW. David Sandler nævner som alternativ (i bogen sports power) at plyometri ikke må udføres ved en BW over c.a 108 kg.

Ikke at det er aktuelt for trådstarter, blot til info.

Det der er bestemmende for påbegyndelsen af "ægte" plyometri er som regel træningserfaring og skadeshistorie. Over 40 % af alle volleyballspillere får i løbet af deres karriere springerknæ, det kunne måske også (ikke udelukkende) have en sammenhæng med mangelende strukturel styrke i muskel/sene komplekset omkring knæene.

Jeg er bevidst om at der i volley er mange SSC cyklusser (da denne kan vare op til 4 sek), min mening med indlægget var at understrege at et individualiseret langsigtet træningsprogram kan give de forbedringer trådstarter ønsker og at der er risiko indblandet ved at forsøge genveje, som trådens øvrige indlæg også bærer præg af.

Mvh

Tobias :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Hej

der er ved ægte plyometri, dvs fodkontakttider under 400 ms en retninglinie indenfor Dansk Atletik Forbund at man skal være i stand til at squatte 1½-2 x BW. David Sandler nævner som alternativ (i bogen sports power) at plyometri ikke må udføres ved en BW over c.a 108 kg.

Kan du ikke linke til Dansk Atletik Forbund... Kontakttiden i visse plyometriske øvelser kan simpelthen ikke blive så lav IMO.

Det der er bestemmende for påbegyndelsen af "ægte" plyometri er som regel træningserfaring og skadeshistorie. Over 40 % af alle volleyballspillere får i løbet af deres karriere springerknæ, det kunne måske også (ikke udelukkende) have en sammenhæng med mangelende strukturel styrke i muskel/sene komplekset omkring knæene.

Jah... hvor vil du hen i denne sammenhæng?

Jeg er bevidst om at der i volley er mange SSC cyklusser (da denne kan vare op til 4 sek), min mening med indlægget var at understrege at et individualiseret langsigtet træningsprogram kan give de forbedringer trådstarter ønsker og at der er risiko indblandet ved at forsøge genveje, som trådens øvrige indlæg også bærer præg af.

Jeg vil godt se en strecht shortning cycle (SSC) på 4 sekunder..., så kalder vi det vist ikke SSC længere ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Boltar

Nu har jeg efterhånden en massiv erfaring med træning af volleyballspillere/beachspillere og min erfaring (+ de retninglinier jeg generelt hører) er at plyometri først påbegyndes når man er i stand til at squatte 1½-2 x BW. Alt andet lige er skadesriskoen meget stor hvis man påbegynder plyometri inden da.

Q: Joe D,

I have been reading your website since 2003 and I’ve watched your rise to the top of the industry. Congrats on all your success. I would like to hear your thoughts on whether or not athletes need to achieve a certain level of strength before introducing plyometrics into their regime? This seems to be one of those areas in which strength coaches just can’t agree. Many coaches say athletes should not perform plyometrics until they can squat at least 2X their bodyweight, and I have heard other coaches say that strength doesn’t matter. You always seem to have the logical answer so I trust your opinion.

Thanks for changing the industry for the better.

Pete from Michigan

A: Pete,

You do not need a base level of strength in order to perform plyometrics. BUT, your strength levels will affect the complexity of the plyometric exercises that you choose. Remember that games such as hop-scotch or jumping rope are technically ‘plyometrics’. Kids can perform these activities at any age. But, more complex plyometrics such as depth jumps, single leg hops for distance, weighted box jumps, etc. should be reserved for more advanced athletes.

image012.jpg

Do you really think that this 'athlete' needs to squat double her bodyweight in order to do this?

Joe D.

Link to comment
Share on other sites

Hej

1½-2 x BW er det tal jeg er blevet oplyst af Lars Nielsen til føromtalte kursus + det DAFs trænere formentlig holder sig til. Dette har jeg fra en topsprinter i DK der er uddannet under DAF.

Ifølge Karsten Jensen (tidligere koordinerende fysisk træner i TD) kan SSC vare op til 4 sek, det var et tal han brugte da han var censor til min eksamen på Danmarks Trænerskole.

De 400 ms kontakttid er refereret fra Ashley Tootle, en universitetsuddannet engelsk atletik træner jeg havde som underviser.

Jeg forholder mig til information fra kilder jeg stoler på, baseret på deres erfaring og uddannelse.

Min pointe er blot at manglende strukturel styrke i UE, dvs størrelse af muskel og sener måske kan have en indflydelse på udviklingen af springerknæ. Der findes ikke, efter min viden, nogle endegyldige undersøgelser der kan sige præcist hvad der udvikler springerknæ. Men det kunne tænkes at der ikke var én enkelt faktor der var afgørende?

Men vi kan forhåbentlig være enige om at al springtræning, set ud fra et præstationsfremmende og skadesforebyggende perspektiv, først kan påbegyndes efter en grundtræningsperiode?

Jeg bruger ikke referencer uden grund og vil opfordre til at man ved kritik, undersøger hvad videnskaben kombineret med erfaringen kan fortælle os.

Desuden har jeg i fysioterapeutisk praksis også set børn med springerknæ efter overdreven træning og der er forskel på at hinke og lave dropjumps. Jeg synes heller ikke at man kan sammenligne børn/unge og voksnes fysiologi så groft som det fremstilles i refererede post.

Jeg er åben for konstruktiv kritik, men enhver med lidt google skills kan finde hvad som helst til at bakke sin mening op, jeg forholder mig til information fra folk jeg fagligt respekterer. Det kan være en fejl fra min side, men så er jeg måske naiv ;-)

Mvh

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Hej

1½-2 x BW er det tal jeg er blevet oplyst af Lars Nielsen til føromtalte kursus + det DAFs trænere formentlig holder sig til. Dette har jeg fra en topsprinter i DK der er uddannet under DAF.

Ifølge Karsten Jensen (tidligere koordinerende fysisk træner i TD) kan SSC vare op til 4 sek, det var et tal han brugte da han var censor til min eksamen på Danmarks Trænerskole.

De 400 ms kontakttid er refereret fra Ashley Tootle, en universitetsuddannet engelsk atletik træner jeg havde som underviser.

Jeg forholder mig til information fra kilder jeg stoler på, baseret på deres erfaring og uddannelse.

Min pointe er blot at manglende strukturel styrke i UE, dvs størrelse af muskel og sener måske kan have en indflydelse på udviklingen af springerknæ. Der findes ikke, efter min viden, nogle endegyldige undersøgelser der kan sige præcist hvad der udvikler springerknæ. Men det kunne tænkes at der ikke var én enkelt faktor der var afgørende?

Men vi kan forhåbentlig være enige om at al springtræning, set ud fra et præstationsfremmende og skadesforebyggende perspektiv, først kan påbegyndes efter en grundtræningsperiode?

Jeg bruger ikke referencer uden grund og vil opfordre til at man ved kritik, undersøger hvad videnskaben kombineret med erfaringen kan fortælle os.

Desuden har jeg i fysioterapeutisk praksis også set børn med springerknæ efter overdreven træning og der er forskel på at hinke og lave dropjumps. Jeg synes heller ikke at man kan sammenligne børn/unge og voksnes fysiologi så groft som det fremstilles i refererede post.

Jeg er åben for konstruktiv kritik, men enhver med lidt google skills kan finde hvad som helst til at bakke sin mening op, jeg forholder mig til information fra folk jeg fagligt respekterer. Det kan være en fejl fra min side, men så er jeg måske naiv ;-)

Mvh

Tobias

Tobias, jeg respekterer din holdning selvom jeg ikke selv deler den. Ville sådan set bare nuancere billedet en smule. :xmas:

Men vi kan forhåbentlig være enige om at al springtræning, set ud fra et præstationsfremmende og skadesforebyggende perspektiv, først kan påbegyndes efter en grundtræningsperiode?

Nej, jeg mener netop at shock method i sin simpleste form kan benyttes i en grundtræningsperiode sammen med kropsvægt træning, medicine ball øvelser, prowler/sled arbejde og lign. Så det er jeg heller ikke enig med dig i.

Link to comment
Share on other sites

Tobias, jeg respekterer din holdning selvom jeg ikke selv deler den. Ville sådan set bare nuancere billedet en smule. :xmas:

Nej, jeg mener netop at shock method i sin simpleste form kan benyttes i en grundtræningsperiode sammen med kropsvægt træning, medicine ball øvelser, prowler/sled arbejde og lign. Så det er jeg heller ikke enig med dig i.

Nej der er vi ikke umiddelbart enige, men det afhænger nok både af erfaring og uddannelse, det er derfor det er fedt med et diskussionsfora. Så vi alle kan udveksle erfaringer.

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke linke til Dansk Atletik Forbund... Kontakttiden i visse plyometriske øvelser kan simpelthen ikke blive så lav IMO.

Selvfølgelig kan den det! for en langsom fætter som mig tager det ca 500 ms at udvikle kraft under afsæt - de bedste=mest eksplosive er omkring 200ms.

Tobias: der er jo mange former for plyometrisk træning og det er muligt at lave progression indenfor det. Rebound-blokade spring er jo også plyometrisk og det træner stortset alle volleyspillere... Drop jumps behøves jo heller ikke starte fra 150cm højde :blush: men det er da interessant hvad der forårsager så stor en skadesfrekvens hos volleyspillere! Ved du om der er forskel på beach og indendørs - for det kunne vel belyse det lidt.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener der ligger en artikel på pubmed.com om forskellen mellem beach og indendørsspillere ift skadesfrekevens, prøv at søge...

har desværre ikke tid til at finde den..

mvh

Tobias :nissecool:

Det er vist de mest interessante hvor beach indgår:-) Den første kan downloades gratis... er ganske fornuftig, omend der selvf. mangler meget forskning på området endnu. Plyometri er dog ikke omtalt...

1: Br J Sports Med. 2006 Jul;40(7):594-600; discussion 599-600.

<H2 style="MARGIN: auto 0cm auto 36pt">Strategies for the prevention of volleyball related injuries.</H2>Reeser JC, Verhagen E, Briner WW, Askeland TI, Bahr R.

Department of Physical Medicine, Marshfield Clinic, Marshfield, WI 54449, USA. [email protected]

Although the overall injury rate in volleyball and beach volleyball is relatively low compared with other team sports, injuries do occur in a discipline specific pattern. Epidemiological research has revealed that volleyball athletes are, in general, at greatest risk of acute ankle injuries and overuse conditions of the knee and shoulder. This structured review discusses both the known and suspected risk factors and potential strategies for preventing the most common volleyball related injuries: ankle sprains, patellar tendinopathy, and shoulder overuse.

PMID: 16799111 [PubMed - indexed for MEDLINE]

<H2 style="MARGIN: auto 0cm auto 36pt">An epidemiological analysis of the injury pattern in indoor and in beach volleyball.</H2>Aagaard H, Scavenius M, Jørgensen U.

Department of Medical Anatomy C, Panum Institute, Copenhagen County Hospital, Gentofte, Denmark.

This study was designed to evaluate the injuries in indoor and in beach volleyball, and to compare the injury pattern in the two different types of volleyball. Injuries in 295 volleyball players were recorded during the beach volleyball season 1993 and during the following indoor volleyball season 1993 to 1994. The method of enquiry was two identical questionnaires. Equal numbers of men and women, elite and recreational players were represented. In beach volleyball 24 injuries were reported and 286 in indoor volleyball, representing an incidence of 4.9 injuries per 1000 volleyball hours in beach volleyball and 4.2 in indoor volleyball. The most frequent injuries were acute injuries located in the ankle and finger and overuse injuries in the knee and shoulder. The injury pattern was different in indoor and in beach volleyball. In beach volleyball most injuries occurred in field defence and in spiking, with overuse injuries in the shoulder as the major site. In indoor volleyball most injuries occurred during blocking and spiking, resulting most frequently in acute finger and ankle injuries, respectively.

Link to comment
Share on other sites

lige præcis dem du henviser til var det jeg mente :-)

jeg mente tidligere med dj at man selvfølgelig ikke starter ved en drophøjde på 1½ m uanset ens squat, det må afhænge af den ojektive vurdering af den enkelte udøver.

Nu vil jeg sgu holde weekend med konen :Mrs_Claus: dejligt med en faglig diskussion :bigsmile:

Mvh

Tobias

Link to comment
Share on other sites

1½-2 x BW er det tal jeg er blevet oplyst af Lars Nielsen til føromtalte kursus + det DAFs trænere formentlig holder sig til. Dette har jeg fra en topsprinter i DK der er uddannet under DAF.

Hvilket også er en fin tommelfinger regel men ikke en universiel regel

Ifølge Karsten Jensen (tidligere koordinerende fysisk træner i TD) kan SSC vare op til 4 sek, det var et tal han brugte da han var censor til min eksamen på Danmarks Trænerskole.

Nu virker Karsten Jensen som en relativt kompetent herre, men alligevel vil jeg nu betvivle de 4 sek.. Energien vil simpelthen gå tabt over 4 sekunder, hvorfor der ikke kan være tale om en strect-short cycle.. Kan du ikke have misforstået det?

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig en bevægelse over 4 sekunder, hvor der SSC indgår! Måske kan du?

De 400 ms kontakttid er refereret fra Ashley Tootle, en universitetsuddannet engelsk atletik træner jeg havde som underviser.

Sure.. kontakttiden kan sagtens blive så lav, men nogle plyometriske øvelser kan simpelthen ikke udføres med så kort kontakttid...

I relation til ovenstående hvis en SSC kan være optil 4 sekunder, hvorfor er kontakttiden så kun 400 ms i rigtige plyometriske øvelser?

Jeg forholder mig til information fra kilder jeg stoler på, baseret på deres erfaring og uddannelse.

Hvilket er ganske fornuftigt...

Desuden har jeg i fysioterapeutisk praksis også set børn med springerknæ efter overdreven træning og der er forskel på at hinke og lave dropjumps. Jeg synes heller ikke at man kan sammenligne børn/unge og voksnes fysiologi så groft som det fremstilles i refererede post.

Helt sikkert, men det ændrer ikke det faktum, at man med en fornuftig progression sagtens kan indføre plyometriske øvelser før 1½-2 BW squats...

Yet

Edit: staveplade anvendt

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan den det! for en langsom fætter som mig tager det ca 500 ms at udvikle kraft under afsæt - de bedste=mest eksplosive er omkring 200ms.

Jeg skriver, at visse plyometriske øvelser ikke kan udføres med en kontakttid på 400 ms!! Jeg har ikke skrevet, at det ikke kan lade sig gøre at lave plyometriske øvelser på den tid. :wink:

edit: har klappet stavelser

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert, men det ændrer ikke det faktum, at man med en fornuftig progression sagtens kan indføre plyometriske øvelser før 1½-2 BW squats...

Yet

Enig. Basale øvelser, som box jumps kan endda inkorporeres så tidligt, som i grundtræningsperioden hvor atleten endnu ikke har haft en vægtstang på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

>Yetti

tror ikke jeg har misforstået KJ, da jeg løbende har spekuleret over det lige siden.

Min simple pointe er at en skadet atlet ikke er meget værd, da det er almindelig kendt at smerte hæmmer styrke.

Jeg forudsætter ingen universelle regler, det er derfor jeg skrive at man må foretage en objektiv vurdering af den enkelte atlet mht træningsstatus og skadeshistorie før påbegyndelsen af ethvert træningsprogram.

Jeg bruger 1½-2 x BW i min udarbejdelse af programmer, da det er simpelt at anvende, det er et objektivt tal baseret på en squat jeg har set udført af den enkelte i en testsituation.

>dpo og yetti

Lad være med at misforstå mig bevidst, det er et diskussionforum, ikke et hæmningsløst kritik forum.

Jeg er udemærket klar over at man kan foretage springtræning inden 1½-2 x BW squat, jeg betegner det derfor som springtræning og IKKE plyometri, da det er sådan jeg forstår termerne. Lad os ikke fluekneppe definitionerne, jeg tror egentlig vi basalt set er enige, men ser forskelligt på hvordan det kan gøres... og det er fedt, da det er et frit land hvor enhver har ret til sin mening.

Jeg forsøger at være faglig og objektiv ud fra uddannelse, erfaring og engagement i træning, bryder mig ikke om hvad jeg læser mellem jeres linier.

Jeg mener ikke at have patent på sandheden, forsøger bare at bidrage...

I får sgu lige en nisse at køle af på :nissegrin:

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har forstået et enkelt eller flere af mine indlæg som værende negative fremfor informative/diskuterende, så beklager jeg, det har aldrig været hensigten. Jeg misforstår dig ikke bevist - det er bare vigtigt for mig at få frem, at en meget stor styrke base ikke er nødvendig for plyometri i det små. Det er ikke alle herinde, der har din uddannelse, og selv kan skelne mellem A og B, derfor er det vigtigt, at der ikke opstår universielle sandheder, uden baggrunden for dem også bliver præsenteret.

tror ikke jeg har misforstået KJ, da jeg løbende har spekuleret over det lige siden.

Må man høre, hvad du er kommet frem til?

Link to comment
Share on other sites

>yetti

Ok, beklager hvis jeg har forudsat noget der ikke var der :blush: forstår din argumentation bedre så :bigsmile:

mht SSC, så er min personlige teori at der er en neural komponent der vha stræk refleks bliver ved med at fyre i op til 4 sek, ved ikke om det giver mening?

Jeg har ikke undersøgt det nærmere, men tænker at der ved plyometri og override af recriprok antagonist hæmning kommer en stimulering af strækrefleksen så stor (pga den ydre kraft i plyometrien og tiden der er involveret) at den neurale fyring fortsætter i op til 4 sek.

Ved sgu ikke om det er helt i skoven? Synes det er lidt svært at hitte ud af...Der kommer jeg nok til kort...

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Lad være med at misforstå mig bevidst, det er et diskussionforum, ikke et hæmningsløst kritik forum.

Jeg har dårligt læst hvad du har skrevet i denne tråd så tag mig ikke så seriøs.

Det var blot den ene sætning, der faldt mig i øje - ikke så meget andet. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver, at visse plyometriske øvelser ikke kan udføres med en kontakttid på 400 ms!! Jeg har ikke skrevet, at det ikke kan lade sig gøre at lave plyometriske øvelser på den tid. :wink:

edit: har klappet stavelser

my bad! genlæste din post og tror jeg forstår hvad du mener :nissegrin: men kunne da godt tænke mig eksempler på plyometriske øvelser der ikke kan udføres under 400ms af de eksplosive atleter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share