skader - et mareridt!


Chil
 Share

Recommended Posts

hey

Det sidste halve år har jeg været plaget af en skade i min højre albue..og for at sige det mildt er det pisse frustrerende. Jeg har holdt en pause på en månedes tid for at give albuen ro, men kort tid efter at jeg begyndte at træne igen kunne jeg mærke smerten igen :angry2: ....så gik jeg til en fysioterapeut. Han sagde så,  mere eller mindre at der var tale om en overbalastning og at jeg skulle træne videre dog skulle jeg gå meget ned i vægt. Det har jeg så gjort i 1½ månedes tid. Det gik også fint men det var træls at skulle træne biceps med 6-kilos håndvægte og bænkpres med 50 kilo!!..men nu er jeg begyndt at kunne mærke det igen i albue. Det er bare SÅ frustrende, det er helt vildt..jeg vil prøve at gå til lægen nu og se hvad han siger. Men jeg regner med at han siger jeg skal holde en pause, til at jeg ikke kan mærke det mere. Det at holde pauser bryder jeg mig ikk om da jeg gerne vil være aktiv hele tiden, men selvfølgelig er jeg villig til at holde en pause hvis en videre træning kan medfører en skade jeg skal døje med i flere år..

Mit spørgsmål er om der er andre her inde der har haft en lignende skade/overbalastning og hvad de så har gjort for at komme over skaden..

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler med dig Chil. Jeg har også en overbelastningsskade i venstre albue, og også i venstre skulder :cries:

Jeg skal løfte til en mindre konkurrence på lørdag, men derefter overvejer jeg at tage 1-2 uger, hvor jeg ikke udfører nogle presse eller tricepsøvelser. Det bliver træls, men så kan jeg jo bruge det mere tid på squat og dødløft :)

Alternativt kunne man tage et par uger, hvor man istedet for vægttræning fokuserede på kredsløbstræning og strækøvelser. Det er selvfølgelig ikke befordrende for styrken, man hvis dit største problem er at du ikke kan holde dig i ro, så var det en mulighed :)

Det bedste råd er vel at holde albuen i ro og evt tage antiinflammatorisk medicin uden hormoner, som kan købes i håndkøb - fx Ibuprofen. Håber din albue bliver i orden :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også gennem nogle år døjet med en tilbagevendende overbelastningsskade i højre alpehue. Den kommer altid, når jeg glemmer at tænke mig om eller bare er ukoncentreret.

Skaden spøgte igen for en måneds tid siden, men det lykkedes mig at blive den kvit på rekordtid med følgende:

- En uges hvile.

- Et par dage på Ibuprofen.

- Meget let træning i den første uge efter hvilepausen, hvor jeg stort set fjernede triceps- og bicepsøvelser fra mit program.

- Ekstrem koncentration og god teknik ved hver gentagelse.

- Positive tanker. :wink3:

Held og lykke med det! :)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at det her ikke er det mest "medicinsk" korrekte råd, men for dem som ikke har lyst til at stoppe deres træning pga. en skade eller skavank, så har det her hjulpet på mig hver gang jeg har haft et problem.

Drop alle de øvelser som gør ondt, og fortsæt så ellers med at træne som du hele tiden har gjort. Jeg kan godt se det er et skidt råd, hvis du stort set ikke kan lave nogen øvelser uden det gør ondt. Det plejer dog som regel være sådan at der er nogen øvelser man kan lave. Jeg døjede med en dårlig skulder hele foråret. Jeg kunne ikke lave close grip bænkpres, skulderpres osv. men jeg kunne heldigvis lave bænkpres, med kun en anelse ubehag. Ved at holde mig fra alle de øvelser som gjorde decideret ondt, lægge is på skulderen efter hver træning, og nogen gange flere gange om dagen + et par perioder på ibuprofen, så kunne jeg fortsætte med at træne tungt og er nu mit problem kvit. Jeg tror aldrig på at "du skal holde den i ro" rådet holder. Jeg vil hellere anbefale et "træn uden om problemet" råd.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en skulder der drev mig "nuts"..

Lægen blev ved med at sige "hold den i ro", men intet skete ved det. Til gengæld hjalp det  at jeg lavede en del lette "rotary cuff" øvelser og en masse stræk.. så blev den hurtigt god igen.

Jeg har også haft succes med, ved lettere ledproblemer, at tage 1/2 gram c vitamin + 3-4 fiskeoliekapsler + 1-2 kapsler GLA syre efter træning.  Det skulle virke lettere antiinflamatorisk. Samtidig ændrer jeg mit program og lægger nogen af øvelserne lidt på hylden, så en eventuel overbelastning ikke bliver ved med at ramme samme punkt.

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Prøv at specialicer dig i din skadesperiode.Du kan med garanti køre squats og dødløft HELT uden problemer.Hvis du ikke plejer at træne disse er det lige tiden til at lære det i!!

Da du har prøvet at holde pause ville jeg også(og gør dette når jeg har gener)fortsætte træningen.Prøv også shrugs, smal bænk og chins.Hvis du i dit evt. center har adgang til en pullover maskine så gå amok på denne i en periode.Prøv dig frem...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share