Ordentlig "træningskost" på et budget


Seb M
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere.

Jeg har brug for nogle råd om gode fødevarer, gerne rige på protein, som er til at betale, når man er på SU budget. Jeg synes efterhånden, at de stigende fødevarerpriser gør det sværere, at følge rådende om en sund og varieret kost og at ens basis i kostplanen, skal udgøres af rigtig mad (ikke pulver tilskud). Jeg gruer endvidere for de varslinger om stigninger på både svinekød og frugt/grønt (op til 15% på sidst nævnte) i løbet af det kommende år. Min kostplan er bygget på de gængse anbefalinger og jeg forsøger, at have et proteinindtag på min. 1,8 (helst 2 g) om dagen, men det er svært når to kyllingebrystfileter i Netto koster 35 kr... så bliver de altså kun købt til aftensmaden.

Lige pt. går over halvdelen af mig og min kærestes totale forbrug (inkl. husleje, gas og el osv.) på mad og alt det "unødvendige", er stærkt nedprioriteret. Det kan godt blive lidt kedeligt en gang imellem :dry: , men vi går jo begge op i vores træning, så sådan er det. Vi køber selvfølgelig, når der er mængde tilbud på kylling osv. men man undrer sig lidt, når man har sluppet omkring hundrede kroner for 1½ kg kartofler, 1 kg gulerødder, en pose frosne fiskefileter og en liter mælk... så får pengene hurtigt ben at gå på.

Jeg vil ikke lyde som endnu en klynkende studerende (det er ikke meningen, hvis jeg gør), men da jeg så nye tal i avisen, der viste, at SU'en godt nok er steget, men at den ikke har fulgt den generelle lønudvilking, både privat og offentligt, følte jeg mig lidt snydt (det skal jeg jo). Det kan man imidlertid se igennem fingre med, men de stigende fødevarepriser gør dette en del sværere.

Regner ikke med, at jeg er den eneste studernde/person-der-har-det-sådan herinde, så hvad er jeres erfaringer? Meninger? Ideer til løsninger (f.eks. i form af proteinrige alternativer til kød i den knap så pristunge ende :bigsmile: )?

Skriv endelig hvis min pointe er lidt utydelig (det hænder vidst desværre).

Mvh Seb M

Link to comment
Share on other sites

Fronse grøntsager er ofte billige og af høj kvalitet.

Grønttorvet lige inden lukketid lørdag = bargain prices.

Ofte er det proteinet der koster penge i budgettet.

Protein regnede jeg pris pr gram en gang. Der kunne tun på dåse betale sig, men den går vist ikke længere? Skummetmælk var også godt. Men jeg foreslår du gør det samme. Regner på hvor du kan få proteinbehov dækket billigt.

Derudover findes der jo fornuftige mængder protein i mange bælgfrugter. Majs, bønne rog linser er billige. Tricket er så at koble disse inkomplette proteiner med komplimentær proteiner:

Ris, pasta, bulgur og lignende.

En billig ret er tomatsovs lavet på et par dåser tomat, lidt olivenolie løg hvidløg og krydderier. Med en dåse tun i til sidst spist med pasta.

Håber noge taf det kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Er selv i samme situation, min bedste løsning var et job. Det giver lige 2000-2500 mere om måneden.

Mht. kylling så har føtex, bilka, kvickly jævnligt 2500-3000g brystfilettér for mellem 140-160 kr. Det er CIRKA 10-12kr pr. fillét a 175g.

Derudover er skummetmælk eller minimælk godt/billigt selvom det er steget 25% i pris indenfor det sidste år. Dog er mælk en dårlig ide hvis du skal cutte.

Som tidligere nævnt tun, man bliver bare så træt af det ganske hurtigt, men igen som tidligere nævnt hvis du putter tunen i en tomatsovs e. lign. så er den ikke helt uspiselig.

Tun kan også røres op med ymer/A38/hytteost så bliver det perfekt som pålæg på rugbrød. Hytteost er med jævne mellemrum på tilbud i føtex.

Tun er dog steget ret meget i pris de sidste par år, en bøtte koster cirka 7kr.

Hakket oksekød 3-6% 400g for 25kr i fakta, dog er det vakuumpakket, men så kan det holde sig fem dage, meget smart hvis man har begrænset fryserplads, som ofte er tilfældet med os stakkels studerende:)

Personligt kan jeg ikke magte at spise frosne grøntsager, medmindre det er ærter, synes det er så kedeligt og uinspirerende. Friske grøntsager koster smager altså mange gange bedre end den smule de koster mere end de frosne. Dog skal man bare huske at spise dem inden de rådner, ellers bliver det hurtigt dyrt:)

Æg kan også være billige, i hvert fald hvis du køber 15-18stk til 20-25kr. Så får du to æg for cirka 3 kroner, og de indeholder ca. 15g protein i alt (7-8g pr. æg).

Derudover er havregryn med mælk til morgenmad rigtig billigt og så får man cirka 22g proteiner (100g havregryn med 300ml mælk). til en pris af maks 3 kr. pr. måltid.

Pålæg fås billigt i Netto, kvickly og fakta, 10kr eller der under for 100-150g skinke eller hamburgerryg.

Desuden kan du jævnligt falde over produkter, hele kyllinger, røde bøffer og des lignende, der er stærkt nedsat fordi det har sidste holdbarhedsdato.

Link to comment
Share on other sites

Er selv i samme situation, min bedste løsning var et job. Det giver lige 2000-2500 mere om måneden.

Mht. kylling så har føtex, bilka, kvickly jævnligt 2500-3000g brystfilettér for mellem 140-160 kr. Det er CIRKA 10-12kr pr. fillét a 175g.

Derudover er skummetmælk eller minimælk godt/billigt selvom det er steget 25% i pris indenfor det sidste år. Dog er mælk en dårlig ide hvis du skal cutte.

Som tidligere nævnt tun, man bliver bare så træt af det ganske hurtigt, men igen som tidligere nævnt hvis du putter tunen i en tomatsovs e. lign. så er den ikke helt uspiselig.

Tun kan også røres op med ymer/A38/hytteost så bliver det perfekt som pålæg på rugbrød. Hytteost er med jævne mellemrum på tilbud i føtex.

Tun er dog steget ret meget i pris de sidste par år, en bøtte koster cirka 7kr.

Hakket oksekød 3-6% 400g for 25kr i fakta, dog er det vakuumpakket, men så kan det holde sig fem dage, meget smart hvis man har begrænset fryserplads, som ofte er tilfældet med os stakkels studerende:)

Personligt kan jeg ikke magte at spise frosne grøntsager, medmindre det er ærter, synes det er så kedeligt og uinspirerende. Friske grøntsager koster smager altså mange gange bedre end den smule de koster mere end de frosne. Dog skal man bare huske at spise dem inden de rådner, ellers bliver det hurtigt dyrt:)

Æg kan også være billige, i hvert fald hvis du køber 15-18stk til 20-25kr. Så får du to æg for cirka 3 kroner, og de indeholder ca. 15g protein i alt (7-8g pr. æg).

Derudover er havregryn med mælk til morgenmad rigtig billigt og så får man cirka 22g proteiner (100g havregryn med 300ml mælk). til en pris af maks 3 kr. pr. måltid.

Pålæg fås billigt i Netto, kvickly og fakta, 10kr eller der under for 100-150g skinke eller hamburgerryg.

Desuden kan du jævnligt falde over produkter, hele kyllinger, røde bøffer og des lignende, der er stærkt nedsat fordi det har sidste holdbarhedsdato.

Gode tips, dog vil jeg stille spørgsmålstegn ved pålæg.

Det har almindeligvis en sindssyg kilopris og er oppumpede industriprodukter.

Men kan være praktisk i nogen tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Derudover er skummetmælk eller minimælk godt/billigt selvom det er steget 25% i pris indenfor det sidste år. Dog er mælk en dårlig ide hvis du skal cutte.

Hvorfor dog?

Anyway.. ville lige sige at de i fakta og vistnok også netto har fast pris på 50kr på 1000g kylling(godt nok frosne, men smager udmærket). I Lidl har de noget ganske udmærket okse- svinekød for 17-18kr pr. ½kg. De har også noget tarveligt tysk oksekød til 15kr pr ½kg, men der er ret meget fedt i :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Lidt mere uddybende til det med mælk under cut.

Fordi faste kalorier giver mere mæthedsfornemmelse end flydende kalorier. Og for nogle, inkl. mig selv, kan det til tider være svært at føle sig mæt under cut.

Når jeg køber de store mængder kyllingebryst plejer jeg også selv at fryse dem ned i passende portioner.

Link to comment
Share on other sites

Hej Seb

Jeg har været på su i tre år snart som udeboende og det er ikke decideret nemt at skrue et ordentligt madprogram sammen når man er på su og dermed har et naurligt lavt budget.

Når mine faste udgifter(husleje, forsikringer og lign) er betalt har jeg ca 300kr til mad om måneden og 0kr til sjov og spas/tøj(hvorfor snakker politikerne om cafépenge - jeg har dem ikke!!! :tongue: )

Så løsningen for mig var et fritidsjob. Jeg bruger ca 1500kr om måneden på mad, men jeg ville nok godt kunne gøre det billigere hvis jeg fx købte oksekød med 16-20% fedt og lignende varer hvor jeg personligt helst ikke vil gå på kompomis.

Det kan være svært at få økonomien til at løbe rundt uden at få lidt gæld. Det tror jeg man er nødt til at acceptere og jeg er da også en meget enlig svale på mit studie da jeg ikke har gæld...

Jeg har ikke nogen gode tips andet end at købe langt det meste i netto og fakta - de har jo det mest basale, men man kan hurtigt komme i en situation hvor man er nødt til at tage bilka/føtex/kvivkly i brug.

Men held og lykke med træningen og budgettet

Link to comment
Share on other sites

En billig ret er tomatsovs lavet på et par dåser tomat, lidt olivenolie løg hvidløg og krydderier. Med en dåse tun i til sidst spist med pasta.

"Hemmeligheden" er at reducere tomatsovsen. Det vil sige, koge noget af væsken fra, så smagen bliver mere koncenteret og sovsen binder bedre på pastaen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share