Fullbody begynderprogram (?)


malin
 Share

Recommended Posts

Jeg skal i gang med noget vægttræning, med henblik på at gaine nogle kilo. Har læst nogle programmer, og er kommet frem til følgende.

Jeg har ca. 2 x 1 time til rådighed ugentligt. Derfor regner jeg med, at det bedste er at køre et fullbody program.

Øvelser:

Bænkpres

Dødløft

Benpres

Biceps db curls

Mavebøjninger m. vægt

Pull-ups

(Squat er udeladt med vilje - der er dårlige muligheder for at squatte i mit center).

Er øvelserne helt i skoven? Duer det overhovedet at starte med frie vægte, som begynder? Jeg er ikke særlig kraftig af kropsbygning.

Hvor mange reps bør jeg køre, og skal jeg sætte mere vægt på i hvert sæt, i samme træningssession?

Nå, det var mange spørgsmål. Håber på noget konstruktiv kritik og nogle tips. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Squatte, dødløft m.m

Jeg er selv nybegynder med træning, selv om jeg har været medlem i centret længe. Men jeg kender sgu ikke alle de fine ord som bliver brugt herinde på MOL.

Er der et sted hvor jeg kan se alle betegnelserne som bliver brugt herinde? Så er der også bedre mulighed for mig at deltage i de forskellige diskussioner herinde :w00t:

Se evt. i min logbog. Der kan I se hvilke kedelige ord som jeg bruger. Det er de ord som står på det træningsskema jeg har fået i mit center :baaa:

Edited by NoGoodPunk
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst om de forskellige øvelser her på MOL, samt på exrx.net. Det giver mig en vis grundviden, men hvad bør jeg være specielt opmærksom på, f.eks. i forbindelse med udførelsen af dødløft? Det er faktisk også den jeg selv er mest bekymret for, da jeg kan tænke, at den kan give rygproblemer.

I det hele taget har jeg været lidt lunken over for, at køre et program primært med frie vægte, som begynder. Men det er der altså ingen problemer i?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst om de forskellige øvelser her på MOL, samt på exrx.net. Det giver mig en vis grundviden, men hvad bør jeg være specielt opmærksom på, f.eks. i forbindelse med udførelsen af dødløft? Det er faktisk også den jeg selv er mest bekymret for, da jeg kan tænke, at den kan give rygproblemer.

I det hele taget har jeg været lidt lunken over for, at køre et program primært med frie vægte, som begynder. Men det er der altså ingen problemer i?

Det lader til at være en rigtig god side. Dog er jeg lidt ked af at den er på engelsk. Jeg kan godt forstå den, men dansk er dog at foretrække. Nogle forslag til danske sider? For det lyder sgu ikke så godt, når man siger at man træner f. eks. talje *LOL*

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler stærkt på at der findes som sådan, øvelser som en begynder ikke kan udføre. Du kan lige så godt fra starten lære de vigtige basisøvelser. At starte med maskiner er ukonstruktivt. Da en begynder lige skal lære den nødvendige coordination og balance, som visse øvelser kræver, mens vægten er lav. HVis du er helt nybegynder så start med 10-15 rep og 2-3 set. Drop singles og stige i vægt i starten bare voks og udvikle de nødvendige balance, koordination og arbejdsbyrde tolerance. Jeg vil sige at dit program er godt til en hvis grad men dig mangelfuld og desuden giver du biceps ubalance ved kun at have en curl og ingen tricepsøvelser. Jeg ville forslå noget i stil med:

Romainian deadlift(aka stiffleg deadlift) eller goodmorning. Hvis du vil så deadlift istedet.

Benchpress

Bent-over row eller pullup

Hacksqaut, frontsqaut eller zerchersqaut (hvis du ikke har mulighed for regulær sqaut)

Shrug

Mavebøjninger m. vægt

Mellem disse seks øvelser træner du hele kroppen. Men hvis du vil og har tid så kan du også suplimentere med

Standing calfraise

Lateral raise

Curl

Extension

Wristcurl

Reverse wristcurl

Håber det hjælper

Edited by moraka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share