KB Snatches


Kousgaard
 Share

Recommended Posts

Jeg er her for nyeligt begyndt at træne snatch med Kettlebell.. Men har umiddelbart lidt vanskeligheder med hvordan jeg skal katagorisere den for at kunne lægge den i mit program, som for tiden er et 4 split.. Umiddelbart vil jeg mene den går rigtigt meget i skulderen, men også en del i det øvre ryg stykke og længere nede i ryggen.. Så ville høre om der var nogle der havde en god ide i hvilken sammenhæng man helst bør træne den eller bare hvilke primære og sekundære targets øvelsen har..

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Fedt at høre om endnu en, der er gået i gang med kettlebells :4thumbup: power to you

KB snatch er en helekrops øvelse, der belaster alle de store muskler grupper dog især den posterior muskelkæde, ryggen (erector spinae), gluteus max og haserne. Armene, især underarm og skulderne er også involveret. Hvis du ikke har været i gang særlig læng med kb snatches, skal volumen øges langsomt. Du kunne evt lægge dem ind i dit program på to af dagene, nok i starten af træningspas hvor du er frisk og kan gennemføre dem med fokus på teknikken. Når kroppen har vænnet sig til øvelsen og du kan klare en øget volumen er der mange muligheder. Du kan bruge kb snatch til at træne mange ting afhængig af dit mål, styrke, eksplosive kraft, muskel udholdenhed, anærob terskel og hypertrofi, og den er en super allround øvelse. Både Steve Cotters "Encyclopedia of Kettlebell Lifting" og Mike Mahlers "The Kettlebell Solution for Size and Strength " kan anbefales for variationer og træningsmuligheder.

God træning, get snatching :devil:

Link to comment
Share on other sites

Ganske enig med Richard.

Herudover kan det også foreslås at implementere nogle flere kettlebell øvelser, så du har en decideret kettlebell-dag. Det giver en god variation til den almindelige styrketræning, og kan være en måde at forhøje træningsfrekvensen på. Du skriver ikke hvad dine mål med træningen er, men eftersom du er gået i krig med kb går jeg ud fra at du har interesse i denne form for træning.

Go fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Mine sådan overordnede mål er primært styrke.. er 19 år, 178 høj og vejer pt. 75 kg med en fedt procent på en 7-8 stykker.. Lige for tiden et 4 split program med udgangspunkt i TJ hypotrofi, et 8 ugers program og overvejer derefter at gå tilbage til fullbody, da det kommer til at knibe med tid til træning desværre.. Men at have en egentligt Kettlebell dag har egentligt også strejfet mig, men er pt kun i besiddelse af en kb og måske en lidt for let en 16kg.. så kører high reps når jeg kører snatch.. men overvejer at købe en til.. Men har du andre gode KB øvelser du/andre eventuelt ville foreslå da KB træning er helt nyt for mig..

Link to comment
Share on other sites

Få fat i en af Pavels bøger og/eller videoer hvis ikke du kan komme i nærheden af nogen som kan give dig instruktion IRL.

Jeg startede med KBs derhjemme med meget lidt instruktion men var ret hurtig i gang. Af øvelser kørte jeg snatch, swings, og TGU som primære øvelser, og desuden også military pres, thrusters, one-legged DL, windmills, guard pres, rows.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil bruge din 16kg kb til at træne styrke og hypertrofi kan du evt variere med dead hang snatches/snatch fra gulvet, pistols, både med kropsvægt og evt. med din kb. KB press ladder (1,2,3,4,5) x 5 for eksempel og getups er andre gode øvelser og hvis 16kg kb er for let kan du gøre dem sværere ved at lave press og getup bottoms-up :devil:

Dobbel kb snatch kan osgå bruges for at træne både styrke og hypertrofi, men hvis du overvejer at købe en til kb ville jeg anbefale en 24kg først

Link to comment
Share on other sites

Ja, præcis. Det giver mulighed for at træne en øvelse med ret meget volumen, samt intensitet. Du laver fx clean & press (kb press - ala military press) med venstre x 1, c & p med højre x 1, tag en kort pause (i princippet så længe som det ville tage en træningspartner at lave det samme), så fortsætter du med c&p x 2 venstre, c&p x 2 højre, pause, c&p x 3 venstre ... osv. Når du er færdigt med en ladder så starter du den næste forfra - husk en lidt længere pause mellem ladders.

Hvis du laver 1,2,3,4,5 x 5 giver det fx 75 gentagelser per arm, med 16kg kb svarer det til 1200kg per arm.

Som Teddy siger, kan du læse mere om det på dragondoor.com :bigsmile:

God fornøjelse,

Link to comment
Share on other sites

Så siger jeg mange tak for hjælpen! :smile: Men lad os antage jeg laver en såkaldt KB dag og f.eks lagde Clean pull ladders ind, pistols, snatches og turkish get ups.. så vil jeg vel egentligt også været dækket godt nok ind? Men hvad ville være at anbefale i de andre 3 øvelser af sæt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share