Kostplan


nash
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået lagt mig en kostplan, fordelt på følgende måde:

KJ: 14000

Protein: 135g

Kulhydrater: 650g

Fedt: 125g

Hvordan synes I det ser ud?

Jeg er en 23 årig mand, 86kg, 1.79m, og træner styrketræning 4x pr uge, og løber 1x pr uge. Jeg har trænet i 3-4 år.

Bør jeg indtage flere eller færre KJ pr dag? Mit mål er at tabe mig uden at miste alt for meget muskelmasse...

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor mange KJ jeg bør indtage pr dag. Nogle der har et link?

Link to comment
Share on other sites

he he, det var sku da et råd der er til at føle på :)

Der har været en del debatter omkring basalforbrænding i vægttabs forummet .. et lille hint ;) Når du så har fundet dit daglige kalorieindtag, så finder du af hvor mange proteiner du skal bruge (formentlig 2xLBM), dernæst sørger du for at få dine essentielle fedtsyrer (omkring 50gram).. der er så 9 kcal pr. gram fedt, 4 kcal pr. gram kulhydrat og protein ;)

Link to comment
Share on other sites

Deluxe-> 2000 kcal = ca. 8400 KJ. Det virker alt for lidt?

På MOL's kost+tilskuds-side, anbefales:

http://www.motion-online.dk/energi_maengde.htm

Kulhydrat: 6-10 g/kg/d

Protein: 1,2-1,7 g/kg/d

Fedt: 1-2 g/kg/d

Går jeg efter det mindste her, altså vil jeg skulle have (86*((6+1,2)*17+38)) = 13794 KJ

Går jeg istedet efter det største interval giver det (86*((10+1,7)*17+2*38)) = 23641 KJ

Begge dele er jo langt over de 8400 KJ, som du anbefaler, og gør jo en verden til forskel!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Deluxe gør det LIGE simpelt nok. Man kan ikke bare slynge et tal ud (her 2000kcal), når folk har forskellig stoftskifte osv. Jeg går også ud fra du vil på en "almindelig" diæt, og ikke keto diæt ?

Hvis du skærer for meget i kalorierne ofrer du bare muskelmasse. Find ud af hvor mange kalorier du skal bruge for at vedligeholde vægten, og skær så 500 fra. Som cilius nævner skal proteinet og fedtet ligge nogenlunde konstant, så det bliver kulhydraterne du skal regulere op og ned.

Link to comment
Share on other sites

Ja men hvordan finder jeg ud af hvor mange kalorier jeg skal bruge??

Jeg har fundet forslag på alt fra 8400 KJ - 23641 KJ

Jeg har efterhånden fundet frem til at jeg skal bruge ca. 8400 KJ for at opretholde min BMR (basal metabolic rate), dvs den mængde energi jeg skal bruge bare for at kroppens basale funktioner varetages.

Derudover foretager jeg jo mig en masse fysiske ting i løbet af dagen, udover at træne. Bare det at gå rundt osv. tager jo energi.

Endvidere udnytter kroppen kun ca. 90% af den energi man indtager. Eller for at sige det på en anden måde, bruger kroppen 10% af den energi der i mad til at nedbryde maden.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ret enkelt

hold ca. samme aktivitetsniveau i et par uger og noter hvor mange kalorier du spiser og tjek hvordan vægten forholder sig. Hvis den ikke ændrer sig har du fundet dit vedligeholdelsesindtag. Træk 500 or so fra eller motioner tilsvarende mere indtil ønsket vægttab er opnået

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share