Hvorfor er min max puls så lav?


outzen
 Share

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål. Jeg er på slankekur og det går fremad. jeg vejer nu ca. 84 kilo og mangler nu 5 kilo. Jeg har bemærket at min max puls er ret lav(175) men min hvile plus også er ret lav ca. 48. Jeg træner 4 gange om ugen og er konstant kalorie underskud. Kan nogen forklare hvad der sker?

Link to comment
Share on other sites

Øget træning/ bedre kondi gør det vanskeligere at nå din max puls. Der skal arbejdes hårdere og hårdere for at pulsen vil op i det "røde felt". Har selv haft samme oplevelse - tidligere kunne jeg "rimelig let" få pulsen op på 190 - 195 - men idag skal der virkelig kæmpes for at nå 175 - 180. Så jo bedre kondi du er i - jo mere skal der til for at nå din max puls. Jeg kan derfor forestille mig at de 175 måske ikke helt er din max puls. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har oplevet det samme som "Maxpuls" i forhold til at det er blevet sværer at opnå max. pulsen. Træner p.t. efter Ross Enmaits 50 dags program og i intervaltræningen rammer min puls typisk 85-90% af max.

Hvis du virkelig vil prøve at ramme dit max. kan jeg forslå at finde et godt løbebånd hvor du har mulighed for at smække en seriøs hældning på. Find et passende tempo for dit løb, eks. 10-12 km hvor du lave noget uden at blive udmattet med det samme. For hvert 2. minut øger du hældningen indtil du falder om! (vil forslå at stoppe lige før dette).

Link to comment
Share on other sites

øbet så hårdt som overhovdet muligt´. Inden jeg startede var den langt højre ved samme ydelse.

Hvordan kontrollerede du pulsen? Manuelt med et pulsur eller noget andet. Hvis det er med pulsur, hvilken kvallitet er det så? En god polar model eller et til 200 kr nede fra superbrugsen.

Jeg prøver egentlig bare gøre dig opmærksom på, at man skal være lidt kritisk med hensyn til udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Altså for det første kommer det an på hvordan du har valgt at finde frem til din max puls. Jeg ville foreslå du løber en gang interval fx 4+2x5 holder 10 minutters hvil og der efter løber en coopers. På den måde vil du kunne få pulsen op til et max. Har du problemer med disiplinen og ikke kan give dig selv fuldt ud fordi det gør ondt, så få en kammerat til at cykle foran dig hvor han bestemmer tempo. Det skal nok få dig presset.

Hvordan kontrollerede du pulsen? Manuelt med et pulsur eller noget andet. Hvis det er med pulsur, hvilken kvallitet er det så? En god polar model eller et til 200 kr nede fra superbrugsen.

Jeg prøver egentlig bare gøre dig opmærksom på, at man skal være lidt kritisk med hensyn til udstyr.

For det andet så er det også vigtigt at dit pulsur er til at stole på. Er det som JB skriver polar eller et til 200 kr.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørgsmål. Jeg er på slankekur og det går fremad. jeg vejer nu ca. 84 kilo og mangler nu 5 kilo. Jeg har bemærket at min max puls er ret lav(175) men min hvile plus også er ret lav ca. 48. Jeg træner 4 gange om ugen og er konstant kalorie underskud. Kan nogen forklare hvad der sker?

Hvis du ikke har så meget glykogen i musklerne kan det være svært at arbejde ved høj intensitet. Desuden vil det som andre nævner kræve en større indsats at ramme max jo bedre form du er i, fordi musklerne skal arbejde hårdere for at maxe hjertet ud når det har større pumpekapacitet. Hjertet bliver større ved træning og man har en formodning om at det også kan give en lidt lavere maxpuls fordi hjertet er lidt længere om at blive fyldt.

Det duer ikke at sprinte til udmatelse hvis du vil teste max puls, så går du død i mælkesyre, inden du når max. Brug en gradvis øgning af tempoet til max. (efter grundig opvarmning) over noget i retning af 7-8 minutter. For nogen er det lettere at komme i maxpuls ved løb opad, fordi det aktiverer nogle store muskler i benene, som ikke er lige så meget med på flad vej.

mvh Torsten

Edited by torsteinowich
Link to comment
Share on other sites

Jeg træner 4 gange om ugen og er konstant kalorie underskud. Kan nogen forklare hvad der sker?

det overså jeg lige.. Ja så forstår jeg sgu godt du har svært ved at få pulsen op, når du ingen energi har. Med træning 4 gange om ugen så når din krop måske knapt nok at restituere fuldt ud inden du forsøger dig med at finde din max puls. Jeg kender fra min egen træning at hvis jeg ikke har spist nok, så mærker jeg benene sige stop inden åndedrættet og så kan jeg kigge på mit ur og se pulsen er helt i bund.

Link to comment
Share on other sites

Har det i perioder på samme måde, hvor det er svært/umuligt at få pulsen over 175-180 bpm.

Skar lidt ned på træningsmængden i december måned, og pulsen kunne nu med "lethed" komme over 190 bpm.

Kørte en max. test d. 29. december, hvor jeg var rimelig restitueret og depoterne var fyldt godt op - og den viste 202 bpm (er 42 år)

Link to comment
Share on other sites

Kunne måske også være mit problem, at træningsmængden er blevet gradvis øget - hvorfor jeg måske ikke når at restituere helt.

Med hvad med elite sportsfok - de træner jo meget mere og de når jo at restituere eller kan de jo ikke yde max. Det er vel også en tilvæning for kroppen at restituere hurtigere og hurtigere.

Kunne dog være jeg skulle lave et forsøg med lidt lavere træningsmængde et par uger for at se om jeg så kan få pulsen helt op i det røde felt igen. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

"Med hvad med elite sportsfok - de træner jo meget mere og de når jo at restituere eller kan de jo ikke yde max. Det er vel også en tilvæning for kroppen at restituere hurtigere og hurtigere."

Elitesportsfolk periodiserer deres træningsmængde. I perioder træner de store mængder med en lille intensitet, for efterfølgende, at øge intensiteten gradvist. Når man øger intensiteten kan det være nødvendigt, at trappe lidt ned på den fulde mængde eller bare mængden pr. træningspas og så øge antallet af træningspas (læs: øge hyppigheden af træningen - mange pas, begrænset mængde, forholdsvis høj intensitet (i forhold til det der er ens mål)).

Der er rigtig mange teorier om, hvordan man periodiserer træningen og langt hen af vejen afhænger det også af den idrætsgren man dyrker. Periodisering er en måde at planlægge træningen frem mod et mål så den får størst effekt.

Nogle marathonløbere løber mange km. i grundtræningsperioden for derefter i specialeperioden, at trappe lidt ned og øge intensiteten. de trapper så helt ned inden konkurrence.

Andre gør det lidt omvendt, de løber med en lidt højere intensitet (lidt ligesom 10 km. løbere) i grundperioden for, at trappe mængden(antallet af træningstimer) op i specialeperioden, intensiteten bliver MEGET specifik for marathonløbet (læs: mange af de lange ture ER i og omkring det planlagte marathontempo). Med andre ord bliver man god til det man træner , og kan man ikke løbe 20 km i 4min/km. til træning så kan man heller ikke i konkurrence!

Løberne fra østafrika har generelt en stor træningshyppighed. De løber 3 gange om dagen (3-10km pr pas). Intensiteten er høj i hvert pas (nærmest konkurrencetempo). Disse løbere vejer lidt, løber i et varieret terræn og begyndte allerede at løbe meget tidligt. De har med andre ord opbygget en grundform der gør dem i stand til at forsætte uden skader. Grunden til at disse løbere bare er bedre end europæere er deres knoglestruktur (20% lettere ift. vestlændige), de har simpelthen "vægt" at bevæge i selve løbefasen.

Det sjove er så at vestafrikanerne er fuldstændig omvendt bygget. De er store og muskuløse. Mange vestafrikanske eliteløbere bor idag i Amerika. De er nogle af verdens bedste 100-200meter løbere hvor østafrikanerne er verdens bedste langdistanceløbere.

Træn smart!

Link to comment
Share on other sites

Du kan evt. træne på følgende måde:

3 uger hvor du trapper op enten i intensiteten eller mængden eller hyppigheden for hver uge. (5-10%)

den 4. uge er en resitutionsuge her trapper du lidt ned. (70-80% af den mængde du trænede i den 1.uge.)

Din periode er altså på 4 uger af gangen hvor du hele tiden har fokus på det delmål der er nødvendigt at arbejde sig hen mod for at opretholde motivationen og det langsigtet mål.

Med hensyn til din puls tror jeg du er for træt til at presse din puls op på max. Max-pulsen kan godt falde en smule når man er i rigtig god form. Pulsen er kun ét redskab i din træning. Du bør også bruge borgskalaen, samt din oplagthed/ømhed før træningen og specielt i opvarmningen. Lad være med at træne slavisk efter dit pulsur, det er som sagt kun ét redskab.

Link to comment
Share on other sites

Har oplevet det samme som "Maxpuls" i forhold til at det er blevet sværer at opnå max. pulsen. Træner p.t. efter Ross Enmaits 50 dags program og i intervaltræningen rammer min puls typisk 85-90% af max.

Hvis du virkelig vil prøve at ramme dit max. kan jeg forslå at finde et godt løbebånd hvor du har mulighed for at smække en seriøs hældning på. Find et passende tempo for dit løb, eks. 10-12 km hvor du lave noget uden at blive udmattet med det samme. For hvert 2. minut øger du hældningen indtil du falder om! (vil forslå at stoppe lige før dette).

Nu bliver jeg da nysgerrig hvad Ross Enmaits 50 dags program består af? Jo altid fedt med noget inspiration...

TIL OUTZEN:

jeg kan kun bakke op om de ting der er blevet sagt, med du måske ikke er restitueret nok samt ikke energidepoterne fyldt ordentlig op. Vil foreslå dig at tage 2-4 dages restitution (dage med let træning - ikke nødvendigvis hviledage, men bare ikke stor mængde/belastning). Samtidig sørge for at fylde kulhydrat depoterne godt op (dog uden at blive proppet, så du bliver sløv) og så lave en ordentlig test, hvor du evt. gør som foreslået med løbebånd med jævn progessivitet (stigning eller tempo) - enten rammer du nødstoppet med panden i faldet eller slå til den lige inden :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share