Smerter i albuen.


Guest
 Share

Recommended Posts

Efter at have trænet tung bænkpres og triceps i nogle uger, har jeg gået smerter i den ene albue. Når jeg under belastning aktiverer triceps (og dermed strækker albuen), gør det ondt i det jeg tror er en sene der forbinder triceps med underarmen. Min egen tese er, at senen er betændt.

Er der nogen der har en idé om hvad jeg skal gøre, idet jeg helst ikke vil holde pause fra træningen i for lang tid?

Link to comment
Share on other sites

Det er med stor sansynlighed tendinitis. Betændelse eller irritation i triceps senen opstår som regel ikke pga. overbelastning i bænkpres, men pga. triceps øvelser. I særdeleshed extension øvelser, som er meget hård ved albuerne.

Hvis jeg var dig, så ville jeg droppe al triceps træning et stykke tid, og koncentrere dig om din bænkpres. Herudover kan du prøve at gøre et par ting som kan fremme helingen af senen:

Kom is på albuen hver gang du kommer fra træning, og også gerne et par gange i løbet af dagen.

Anskaf dig et aerobic elastisk bånd, og lav lette pushdowns med elastik båndet. Lav et sæt x 30-40 reps hver dag. Dette øger blodtilførslen til albueleddet.

Hvis dit problem er meget slemt, så brug i en lille uges tid et NSAID medikament (Non Steroidal Anti Inflammatory Drug). Det kunne være Ibuprofen. Det kan købes i håndkøb, og kan være hjælpsomt hvis man lider af tendinitis. Jeg havde bøvl med skulderen på et tidspunkt, og fulgte ovenstående. Efter en uge var det næsten væk. Og det var forinden så slemt at jeg ikke kunne kører andet end bænkpres. Ingen skulderpres, ingen close grip bænkpres osv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk at den primære årsag til mit albueproblem er tung close grip bænkpres, selv om jeg ikke har de store problemer under selve CG bænk træning. Derimod gør det meget ondt umiddelbart efter, hver gang jeg strækker albuen under belastning.

Det skal dog ikke afholde mig fra at træne almindelig bænkpres, men jeg vil følge dit råd om at holde mig fra extensions i et stykke tid. For øvrigt har jeg selv behandlet en betændt rotatorcuff med Ibuprofen, det kan godt være jeg også skal prøve det på min albue.

Du anbefaler afkøling, hvad med varmebehandling (har et infarødt varmeapparat fra min "skulderinvalide" periode)?

Tak for "konsultationen". :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas.

Hvis det er nogen trøst, så har du en lidelsesfælde. :)

Synes dog, at min skade føles som om, den befinder sig mere centralt i albueleddet.

Jeg tror min skade (det er ikke første gang den besøger mig) kom som en kombination af tung bænk, JM Presses og squash. Har faktisk nogle Ibuprofen liggende fra min tid som ski-knallert, så det kunne være jeg skulle prøve det...

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hej Los.

Jeg vil ikke sig at det ligefrem trøster mig, at jeg har en lidelsesfælde! For et par uger siden ville jeg også forsøge mig med JM presses, men jeg nåede kun til opvarmningen. Den er ALT for hård ved mine "spinkle" albuer! :cry_ani:

Link to comment
Share on other sites

generelt synes jeg om udtrykket:

"no pain, no gain and no brain"

Smerter i et led er din krops svar, når der er noget galt og derfor skal man aldrig ignorere en smerte.

Hold, som Thomas J siger en pause fra de øvelser, som giver dig smerterne.

Derudover:

"varm" leddet og musklerne op godt op før træning.

Nedkøling lige efter træning er en god ide - nedsætter smerte og ekstra skade.

Senere er opvarmning bedre, ide at kroppen selv skal reparere skade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share