Røde, kløende varmepletter!


Peter Weiss
 Share

Recommended Posts

HJæLP!!!!

Jeg er en ung knøs på 22 år. Jeg træner flittigt og hyppigt. Løber, cykler, svømmer og kører langdistance motorcykelløb. Har været temmelig aktiv i mange år, og elsker motion og mine hobbyer.

For ca. 5 år siden begyndte jeg at udvikle røde mærker på overkroppen og skuldre ved motion og generel varmeudvikling. Ved lægen blev der konstateret nældefeber, og jeg fik Zyrtec - et antihistamin som måske var det, der på sigt fik det til at forsvinde igen. Røde mærker kan man jo nok leve med, men udfordringen var den afsindige kløe det medførte.

Nu er det her minsandten igen - og har været lidt for længe nu. Denne gang primært i hovedbunden, men stadig os på overkroppen og skuldre. Og nu kan det også komme om morgenen, når jeg vågner.

Har bildt mig selv ind at det kunne have noget med voks at gøre, så stoppede med det. Ingen effekt. Tænkte at der kunne sidde noget i håret, så bib-bobede mig selv. Ingen effekt. Smurte hovedbunden ind i fugtighedsgivende cremer - ingen effekt.

Min (reserve)læge henviste mig til Zyrtec-pillerne igen. Men min indstilling er ikke just positiv overfor piller. Derefter opsøgte jeg en vitamindoktor, som tog en blod, vitamin, og mineraltest på mig. Hans konklusion på mit kløe var mine kostvaner. Med min O rhesus positiv blodtype, skal jeg undgå disse madvarer: mælk, hvede (gluten), kaffe og kartofler. Desuden var der en række andre madvarer jeg skulle begrænse mig i, i forhold til min blodtype. Men som han selv sagde, så gør mit høje aktivitetsniveau min krop i stand til at modstå 'bivirkninger' ved forholdsmæssig forkert kost. Og generelt lever jeg efter min egen opfattelse temmelig sundt. Så har ikke prøvet at efterleve hans forskrifter - ihvert fald endnu.

Grundet en sportsskade, besøgte jeg min private kiropraktor/læge og satte os ham ind i min udfordring. Han mente os Zyrtec kunne være løsningen. Sidste nye mening fik min almindelige læge, og han henviste til en hudlæge, som jeg desværre ikke kunne nå at besøge inden jeg flyttede til Barcelona - hvor jeg skriver fra nu.

Kløen er til at leve med når jeg motionerer. Men helt ulideligt blir det når jeg kører mine langdistance motorcykelløb - med tætsiddende og minimalt ventilateret hjelm på naturligvis! Kløen i hovedbunden blir utrolig svær grænsende til umulig for mig at abstrahere fra, hvilket ik er optimalt i forhold til at dyrke motorcykelløb.

Pt. er jeg på nippet til at overgive mig Zyrtecen. Men er der ikke en eller anden gut/gutinde derude, som har haft samme symptomer ved varmeudvikling - og som netop er kommet ud af det igen, uden at skulle spise piller hver dag?

Grunden til min afstandstagen i piller er at jeg tror meget på alternative 'medicin' og helbredelsesformer. Og har haft stor held med akupunktur mod min astma og høfeber for ca. 10 år siden.

Håber inderligt der er en der har et forslag til hvordan jeg kommer over den her udfordring.

Og at spaniere får indført æ, ø og å i deres alfabet, for det er da max belastende at trykke 'ctrl c' 'ctrl v' så mange gange ;)

Med sportslige, varme og spanske hilsner!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to ting at sige:

1: At forskellige blodtyper skulle kræve forskellige diæter har intet på sig. Nogen vil givetvis opleve en effekt ved at udelukke de nævnte fødevarer, men det er nok nærmere bare fordi de er allergiske i én eller anden grad.

2: ASCII koder, med dem kan du på alle tastaturer skrive æ,ø og å oma. Prøv f.eks. alt+0248 (der skal et nul foran tallene i linket)

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Soeren W:

Fik som du kan se, ikke ae, oe og aa til at virke, og nu har jeg overgivet mig til gammeldansk facon.

Men hensyn til kosten, tror jeg 'vitamindoktoren' ville frem til at dele af min kost, har frembragt den kloe jeg oplever nu. Sjovt nok sagde min akupunktoer meget af det samme for ca. 10 aar siden, men jeg hverken kan eller vil forestille mig en tilvaerelse hvor jeg stort set skal undgaa maelk, ost, kartofler, hvede, kaffe, sukker og alkohol. Saa haaber der er en anden loesning.

Pilla:

Kan du komme lidt naermere en definition paa den sygdom? Evt. et navn saa jeg kan lave lidt reserach paa det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg sidder og griner lidt fjoget... undres i stor grad over at du hellere vil trækkes med kløe der er så irriterende at du næsten ikke kan udøvede din sport istedet for at bruge et medikament... et medikament der i værste tilfælde har bivirkninger som slet ikke kan sammenlignes med det oprindelige problem

Derudover tror jeg at din "vitamin-doktor" griner sin røv i laser hele vejen hen i banken

Lov mig at lade være med at lide unødigt og gå til den rigtige læge istedet

Link to comment
Share on other sites

jeg får også sådan noget rødt kløende udslæt, hver gang jeg laver noget fysisk eller bliver nervøs osv. fik konstateret nældefeber ligesom dig og begyndte på nogle piller, som jeg dog ikke syntes hjalp så dem stoppede jeg med igen. har bare lært at leve med det og håbe at det går væk med alderen som sådan noget ofte gør ( er 17 år) der er sikkert en kur derude et sted, men gider ikke igennem 893419 lægetjek for den, been there done that.

Link to comment
Share on other sites

TLunau:

Kan sagtens foelge dig og det glaeder mig at du faar traenet din lattermuskulatur ved at laese mit indlaeg :)

nu ser vi om der ikke kommer et godt bud fra en derude i det naeste stykke tid, ellers proever jeg med antihistaminen igen. Som i oevrig ik er en garant for bedring.

Sepp:

hvilke piller begyndte du paa?

Link to comment
Share on other sites

TLunau:

Kan sagtens foelge dig og det glaeder mig at du faar traenet din lattermuskulatur ved at laese mit indlaeg :)

nu ser vi om der ikke kommer et godt bud fra en derude i det naeste stykke tid, ellers proever jeg med antihistaminen igen. Som i oevrig ik er en garant for bedring.

Sepp:

hvilke piller begyndte du paa?

Det var skam ikke for at grine af dig men mere af dit valg... jeg forstår ikke at du vælger at lide i så unødig lang tid når du allerede ved hvad der virker og bivirkninger er minimale :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det var skam ikke for at grine af dig men mere af dit valg... jeg forstår ikke at du vælger at lide i så unødig lang tid når du allerede ved hvad der virker og bivirkninger er minimale :smile:

Nu er brug af antihistaminer jo direkte symptombehandling.

Forstår godt at han vil søge andre muligheder. Da målet for ham jo er at slippe helt af med problemet.

En ting er hvad der virker på kort sigt, men om det er det optimale på lang sigt er straks en anden sag..

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Nu er brug af antihistaminer jo direkte symptombehandling.

Forstår godt at han vil søge andre muligheder. Da målet for ham jo er at slippe helt af med problemet.

En ting er hvad der virker på kort sigt, men om det er det optimale på lang sigt er straks en anden sag..

Det er muligt men i så fald bør man nok ikke gå til en "vitamindoktor"

Link to comment
Share on other sites

Pioneer: lige mine ord. Der maa da vaere en grund til at jeg faar det, og ik alle faar det. Har ik haft det hele livet.

TLunau: hvorfor ik gaa til en 'vitamindoktor'? Har du et konstruktivt forslag til hvad jeg ellers kunne goere? Modsat sepp vil jeg ikke acceptere at have kloe og vente paa det gaar over ej heller vil jeg opgive haabet om at kurere det permanent uden brug af piller.

Link to comment
Share on other sites

Pioneer: lige mine ord. Der maa da vaere en grund til at jeg faar det, og ik alle faar det. Har ik haft det hele livet.

TLunau: hvorfor ik gaa til en 'vitamindoktor'? Har du et konstruktivt forslag til hvad jeg ellers kunne goere? Modsat sepp vil jeg ikke acceptere at have kloe og vente paa det gaar over ej heller vil jeg opgive haabet om at kurere det permanent uden brug af piller.

Overfølsomhed kan komme pludseligt, og er en overreaktion fra kroppen af på visse elementer i kosten eller omgivelserne.

Når din krop reagere normalt på noget den ikke kan tåle vil den udløse histaminer, for at bekæmpe det.

Men det er det der kan gå ged i, har en kollega der i en alder af 46 er blevet overfølsom over for rejer...

Er selv overfølsom over for græs pollen og spinat, og spiser gerne fast en antihistamin i sasonen.

Om brugen af antihistamin er symptom behandling er jeg ikke enig i. hvis du fx ikke tager en forebyggend, men når du fx får genrene er det behandling af at du har en overproduktion af histaminer i kroppen.

Min personlige holdning til medicin og piller er dog at hvis skidtet virker og man ikke har bivirkninger hvorfor så ikke bruge det??

Tror sgu helt ærligt ikke at en mand med nåle og en med vitaminpiller kan kurere allergi. Skulle det lykkedes er der nok mange allergiker, undertegnede inkluderede der ville bliver over lykkelige.....

De få bivirkninger ved antihistamin er følgende: Mundtørhed kan forekomme.

Døsighed forekommer sædvanligvis ikke, men kan ses hos enkelte.

i forhold til de ubehag du beskriver og de penge du smider ud til Voodoo læger vil jeg mene at løsningen ligger lige til højrebenet.

For at sætte piller ikke piller problematikken lidt i relief, kan jeg afsløre at jeg har en kronisk tilstand (Colitis-ulcerosa)der gør jeg skal indtage 6 piller om dagen. For at holde den i skak. bivirkningerne er noget mere "underholdende" men det er sygdommen også når den er i udbrud. . . . . . .

Link to comment
Share on other sites

Om brugen af antihistamin er symptom behandling er jeg ikke enig i. hvis du fx ikke tager en forebyggend, men når du fx får genrene er det behandling af at du har en overproduktion af histaminer i kroppen.

Hvordan vil du så definere symptombehandling?`

Du behandler jo ikke årsagen til histaminproduktionen..

Link to comment
Share on other sites

Pioneer:

ja, vitamindoktor alias Knut Flytlie.

Arcus:

Det lyder ikke til at du nogensinde har givet alternativ medicin en chance, og dermed er blevet klogere: "Tror sgu helt ærligt ikke at en mand med nåle og en med vitaminpiller kan kurere allergi. Skulle det lykkedes er der nok mange allergiker, undertegnede inkluderede der ville bliver over lykkelige....." Din holdning er ubegrundet og vaerdiloes, hvis du aldrig har proevet 'alternative' laeger. Mange ville netop proeve det, hvis rygtet om dets mange muligheder og effekter blev spredt lidt mere. Men danskere er lidt konservative hvad det angaar - muligvis os fordi at det er ret kosteligt at gaa alternative og private laegeveje og fordi det ik er vores kultur.

Har selv gode erfaringer med akupunktur. Min astma og hoefeber forsvandt efter praecis 10 akupunkturbehandlinger hos en kineser (Billy Huang) i Kolding, som af mange andre laeger blir hoejt respekteret for sine fantastiske evner - evner danskere og det danske sygehusvaesen ikke er saerligt bekendte med. Og det var efter en aareraekke paa det danske sygehusvaesen med jaevne kontroller og daglige hiv af diverse inhalatorer og periodevise indtagelser af piller (saesonpraeget).

Desuden fik selvsamme akupunktoer for en del aar siden, min fars diskusprolaps til at gaa i sig selv paa et par maaneder. Inden han tog kontakt til akupunktoeren tog han praecis 28 forskellige piller dagligt, skulle ha hjaelp til alt, kunne ik passe sit firma og var paa randen til at skulle opereres. Men heldigvis gav han akupunktoeren en chance. Ved foerste behandling blev han stoettet af folk og krykker - efter behandlingen af 1 times varighed og derefter en times ro, kunne han rejse sig fra sengen, naturligvis stadig oem men i stand til at gaa derfra uden krykker og hjaelp. Dog skulle der gaa en del flere behandlinger til inden han var fit for fight igen - og pillefri vel og maerke - men vigtigst af alt, han undgik risikoen for varige mén ved operation. Saa din kommentar: "...i forhold til de ubehag du beskriver og de penge du smider ud til Voodoo..." falder lidt til jorden, hvis du ik taler af erfaring, i mine oejne.

I oevrigt haevder jeg ikke, at vitaminpiller kan kurere sygdomme - det har jeg ingen erfaringer med. Naevnte blot at han paapegede at min kost kunne vaere aarsag til allergi, hvilket han kan have ret i. Det kan jeg ikke udtale mig om, for han ik proevet det endnu.

I oevrigt blir jeg kokroed i hele baerret af at spise kokos, chokolade blir jeg tyk af og rosiner skal jeg paa toenden af... men saadan er der jo saa meget... ;)

tak for alles indlaeg, selvom ingen er budt ind med et konstruktiv forslag endnu!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share