Vægtøgning


Gnuen
 Share

Recommended Posts

Da jeg startede med at vægttræne igen, helt præcist den 13. september 2007, vejede jeg 78,8kg - jeg havde på daværende tidspunkt holdt ca. 10mdr pause fra vægtene, til gengæld løb jeg en del, op mod 120-150km om måneden.

Her præcist 5 mdr. efter at jeg genoptog styrketræningen, er jeg blevet 10,2kg tungere - min vægt siger nu 89kg - jeg løber nu kun meget lidt.

Min fedt % er steget fra 9% til 13% - målt efter samme metode, med tang.

Jeg tager pt. ingen kreatin, og jeg har ikke taget nogen former for præstationsfremmende midler, lovlige eller ulovlige. Det eneste jeg bruger er proteinpulver. Jeg har dog brugt kreatin, men jeg stoppede da min træning blev uregelmæssig, for ca. 1½ måned siden.

Hvis jeg regner efter, kan jeg se at min FFM er steget fra 71,7kg til 77,4kg - altså en stigning på 5,7kg! Spørgsmålet er så, om jeg kan regne med, at det er muskelmasse?

Da jeg, inden jeg begyndte styrketræningen igen, løb temmelig meget, regner jeg ikke med, at en del at vægtstigningen, kan tilskrives en øgelse i blodvolumen?

Det skal måske også lige nævnes, at den højeste vægt jeg har været oppe på, er 92kg - det var i december 2006 - fedt % sagde da ca 14-15%

Mon jeg kan regne med, at de næste kilo kommer ligeså let? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Har du medregnet at når du går fra kontinuerligt at dyrke en stor mængde udholdenhedsidræt, til at være mindre aktiv, muligvis har en generel højere fyldning af glykogendepoterne (og ofte ikke depleterer disse), og derved giver dette et par ekstra kg på kontoen. (efter hvad jeg hurtigt kan se ud fra dit regnestykke er dette ikke medregnet).

Dette taget in mente, plus daglige variationer osv synes jeg lyder meget rimeligt, især taget i betragtning du har styrketrænet før (noget kunne tyde på at det er lettere at re-gaine tidligere masse, fremfor at gaine ny masse).

Håber det var svar nok.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er ikke medregnet, og det lyder da også plausibelt. Jeg troede egentlig bare, at evnen til at lagre mere glykogen svandt igen, eftersom jeg mere eller mindre er stoppet med at løbe?

Jeg har forstået det på den måde, at når man dyrker meget udholdenhedsidræt, øges kroppens evne til at lagre glykogen, og når man stopper igen, vil denne evne ryge tilbage til "normal" - men det er måske galt antaget?

Edit: tastefejl

Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

Nej, det er ikke medregnet, og det lyder da også plausibelt. Jeg troede egentlig bare, at evnen til at lagre mere glykogen svandt igen, eftersom jeg mere eller mindre er stoppet med at løbe?

Jeg har forstået det på den måde, at når man dyrker meget udholdenhedsidræt, øges kroppens evne til at lagre glykogen, og når man stopper igen, vil denne evne ryge tilbage til "normal" - men det er måske galt antaget?

Edit: tastefejl

Mja, måske jeg har udtrykt mig forkert. Mener som sådan ikke evnen til at lagre glykogen moduleres i særlig stor grad. Det jeg mener er at når dyrker en stor mængde af udholdenhedstræning vil du OFTE have ufyldte depoter (plus det vand, den intracellulære glykogen binder), hvorimod du formentligt nu, oftest vil have relativt fyldte glykogendepoter (til den historie hører også at du er gået fra energiunderskud da du tabte vægt og dyrkede kredsløbstræning, til overskud hvor du gainer). Håber det giver mening.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share