Erfaring eller videnskab


bullerbasse
 Share

Recommended Posts

:) Der siges meget om trænings skema/planner og der findes en masse guruer, så som motion-online, run4fun og mange mange flere. Der findes altid forskellige forklaringer på hvordan man træner bedst og der findes hundrede tusinder forklaringer på den bedste måde at træne. Jeg har selv stillet mig masser af spørgsmål. Træner jeg korrekt og giver jeg min råd videre, som råd eller som en gang sludder.

Hvem skal man stole på?

Hvem er det som besidder de vise sten, når det gælder den korrekt viden om hvordan man skal træne?

Jeg kunne godt svare på spørgsmål i dette fora men er jeg kvalificeret til den opgave. Har jeg viden nok i kraft af den træning jeg har gjort igennem hele mit liv. En viden som ikke bygger på videnskabelige beviser men træning igennem mange år på min egen krop.

Er træning en videnskab eller bygger den på ens egen erfaring?

Hilsen

Bullerbasse

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Mit umiddelbare bud måtte være at vi jo grundlæggende er temmeligt ens hvad angår celle-strukturen. Der er bare så meget man ikke ved om kroppen endnu og så er der også x-faktoren.... GENERNE ;)

Jeg synes f.eks ikke at de læger jeg har været ved, ved ret meget som træning (session + egne læger). Jeg tror de fleste har tendens til at lytte til en læge for de burde vide hvad de snakker om... men jeg har tit erfaret det modsatte , f.eks i forbindelse med eksem, allergi og andre skavanker.

Sidst jeg var til lægen blev jeg spurg om jeg trænede... og jeg svarede 'Ja styrkeløft' og hun svarede bare ' Ja det ved jeg ikke hvad er' og så måtte jeg forklare, men summa summarum ser jeg tit denne uvidenhed når jeg er ved lægen og derfor vil jeg hellere lytte til folk's erfaringer såsom TJ's som jeg synes tit holder stik :D

Link to comment
Share on other sites

Bullerbasse>Dit indlæg vidner om en meget sund skepsis overfor "endegyldige sandheder" og lette løsninger. Så længe man kun kender én måde at træne på er det hele så let. Så findes der jo netop kun ét svar på alting, og så kan man let præsentere sig som fandens klog.

Men når så man finder ud af, at der faktisk er mange forskellige mennesker, som allesammen har lavet træningsprogrammer, som tilsyneladende allesammen er ganske glimrende, så indfinder forvirringen sig for alvor.

Min måde at håndtere dette problem på er, at forsøge at skaffe så meget information som overhovedet muligt. Velvidende at jeg aldrig vil komme til bunds i det jeg beskæftiger mig med, men så har jeg da i hvertfald gjort en indsats for at komme så langt hen af vejen som muligt. Det indebærer, at man læser de forskellige former for træningsprogrammer og sætter sig ind i, hvad baggrunden for dem er. Det sidste er i virkeligheden det vigtigste.

Så prøver man nogen ting af på sig selv for at få en fornemmelse af hvad det egentlig er alle teorierne handler om.

Og tilsidst, men ikke mindst vigtigt, så erkender man, at den viden man er kommet frem til på baggrund af sine teoretiske studier kombineret med sin praktiske erfaring måske er forkert. Man var også engang 100% sikker på, at jorden var universets centrum og iøvrigt flad. Så selv videnskabelige "sandheder" ændrer sig med tiden.

Men det bedste man kan gøre er altid at basere sine råd på den tilgængelige information. Og med den beskrevne kombination af teori og praksis, så har man selv gjort alt hvad der kan forventes af en, som skal give råd og vejledning videre til andre.

Så når du i indlægget stiller spørgsmålstegn ved dine egne kvalifikationer som rådgiver, så skal du ikke forlange mere af dig selv end rimeligt er. Når du videregiver den viden, som du har tilegnet dig ved en aktiv indsats, og samtidig gør opmærksom på, at dette er din personlige mening, og ikke nogen uigendrivelig videnskabelig sandhed, så er du fuldt ud lige så kvalificeret til at give råd som alle andre. Sandsynligvis bedre, da du har en naturlig skepsis og ikke tordner fremad med skyklapper på i en overbevisning om, at alle andre er idioter, som bare endnu ikke har set lyset.

Den "de vises sten", som du nævner, findes ikke. Bl.a. fordi den rigtige træning afhænger af 117 forskellige forhold, som er forskellige fra situation til situation. Så kom bare i gang med at øse af dine erfaringer. Vi venter spændt ;) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share