Fedt %


Miki
 Share

Recommended Posts

Hej,

For 5 uger siden ændrede jeg min kost og begyndte at motionere 3-4 gange om ugen.

Jeg har skåret alt alkohol og sukker (kage, slik chips etc) væk.

Derudover fik jeg lagt et program i mit fitness center. (Har ikke dyrket noget motion i de sidste par år)

Jeg løber nu 4 km (ved hastighed 10km/hr) 3 gange om ugen og derudover laver det program som træneren gav til mig.

(3x 20 mavebøjn på bold, 3 x 20 mavebøjn på gulv, 3 x 15 mavebøjn i maskine, 3 x 20 armbøjn på bold, 3 x 15 squads med vægte på enslags balance bold.. ved ik hvad de hedder, lidt svær at forklare, ligner en halv bold på hoved. 3 x 15 sek af nogen øvelser hvor jeg holder kroppen oppe med underarmen og fødderne. også lidt svær at forklare.)

Han lavede programmet udfra mit ønske om at tabe 4 kg.

Jeg spiser ca 1500 kcal om dagen, tre hovedmåltider og 3 mellem måltider (fx et stykke frugt).

Jeg har fulgt programmet fuldstændigt og har ikke syndet en eneste gang mht maden.

Jeg kan også mærke en tydelig forbedring på konditionen, men siden jeg begyndte har jeg tabt 0 gram!

Nu er det ikke kun fordi jeg er lidt utålmodig men det virker bare lidt demoraliserende når man uge efter uge med fokus på træning og kost stiller sig op på vægten og ingenting har tabt.

Idag besluttede jeg at lade mig veje på en af de vægte de har i fitness centeret der fortæller en hvor stor fedt % ens krop består af. (ja, har læst i andre tråde at de kan være ret upræcise.)

Den sagde at jeg havde 30.9% fedt.

Så mine spørgsmål kommer her:

Er det normalt slet ikke at tabe noget de første 5 par uger efter en ret stor ændring i både motions og kost vaner?

I mit center sagde de at kvinders fedt % burde ligge mellem 24 og 33% , men når jeg læser i diverse logs her på siden kan jeg se at de fleste kvinder kæmper for at få den ned under 20%. Er det nærmere der den burde ligge?

Min træner sagde jeg skulle løbe 4 km ved min. 10km/hr også selvom det betød jeg så måtte holde pauser. ( i starten holdt jeg ca 5 pauser, nu er jeg nede på en pause, efter de første 3 km.

Han sagde også det var bedre at løbe hvad der svarer til 200 kcal i høj hastighed end i lav hastighed, selvom det i sidste ende er samme antal kcal man forbrænder. Hvorfor det?

Jeg håber I har lyst til at give mig nogen kommentarer med på vejen.

Skal måske lige sige at jeg er pige, er 180 cm høj og vejer 72,2 kg.

På forhånd tak.

Miki

Edited by Miki
Link to comment
Share on other sites

Hej,

For 5 uger siden ændrede jeg min kost og begyndte at motionere 3-4 gange om ugen.

Jeg har skåret alt alkohol og sukker (kage, slik chips etc) væk.

Derudover fik jeg lagt et program i mit fitness center. (Har ikke dyrket noget motion i de sidste par år)

Jeg løber nu 4 km (ved hastighed 10km/hr) 3 gange om ugen og derudover laver det program som træneren gav til mig.

(3x 20 mavebøjn på bold, 3 x 20 mavebøjn på gulv, 3 x 15 mavebøjn i maskine, 3 x 20 armbøjn på bold, 3 x 15 squads med vægte på enslags balance bold.. ved ik hvad de hedder, lidt svær at forklare, ligner en halv bold på hoved. 3 x 15 sek af nogen øvelser hvor jeg holder kroppen oppe med underarmen og fødderne. også lidt svær at forklare.)

Med mine briller ligner det program noget hø. Mavebøjninger er ineffektivt til at forbrænde kcal. Hellere bruge tiden på noget der batter, såsom flerledsøvelser. Med flerledsøvelser mener jeg squat og sådan noget som armbøjninger (alternativt bænkpres). Men der er sq ikke nogen grund til at køre det på en balancebold.

Han lavede programmet udfra mit ønske om at tabe 4 kg.

Jeg spiser ca 1500 kcal om dagen, tre hovedmåltider og 3 mellem måltider (fx et stykke frugt).

Jeg har fulgt programmet fuldstændigt og har ikke syndet en eneste gang mht maden.

Jeg kan også mærke en tydelig forbedring på konditionen, men siden jeg begyndte har jeg tabt 0 gram!

Nu er det ikke kun fordi jeg er lidt utålmodig men det virker bare lidt demoraliserende når man uge efter uge med fokus på træning og kost stiller sig op på vægten og ingenting har tabt.

Idag besluttede jeg at lade mig veje på en af de vægte de har i fitness centeret der fortæller en hvor stor fedt % ens krop består af. (ja, har læst i andre tråde at de kan være ret upræcise.)

Den sagde at jeg havde 30.9% fedt.

Så mine spørgsmål kommer her:

Er det normalt slet ikke at tabe noget de første 5 par uger efter en ret stor ændring i både motions og kost vaner?

Nej. Du burde helt klart have smidt noget vægt. Jeg kan forestille mig to forklaringer: 1) Du har ikke talt kcal. rigtigt!, 2) ved opstart af træning kommer der vidst nok noget ekstra sukker og væske i musklerne, hvilket jo vejer lidt... Men jeg vil nu mene at det er punkt 1 der er årsagen her. 1500 kcal med din højde, vægt og træningsmængde burde helt klart give et vægttab over 5 uger

I mit center sagde de at kvinders fedt % burde ligge mellem 24 og 33% , men når jeg læser i diverse logs her på siden kan jeg se at de fleste kvinder kæmper for at få den ned under 20%. Er det nærmere der den burde ligge?

Min træner sagde jeg skulle løbe 4 km ved min. 10km/hr også selvom det betød jeg så måtte holde pauser. ( i starten holdt jeg ca 5 pauser, nu er jeg nede på en pause, efter de første 3 km.

Han sagde også det var bedre at løbe hvad der svarer til 200 kcal i høj hastighed end i lav hastighed, selvom det i sidste ende er samme antal kcal man forbrænder. Hvorfor det?

Det kan der vist nok være noget rigtigt i. Så vidt jeg har forstået det, har højintensiv træning nogle fordele fremfor lav-intensiv. Den førstnævnte forbrænder mere rent fedt, og slider mindre på muskelmassen (alt andet lige).

Jeg håber I har lyst til at give mig nogen kommentarer med på vejen.

Skal måske lige sige at jeg er pige, er 180 cm høj og vejer 72,2 kg.

På forhånd tak.

Miki

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarerne.

Jeg ved 100% at jeg har talt mine kalorier rigtigt. (går lidt meget op i det, uden at være fanatisk..eller.. well, måske lidt fanatisk.)

Mht til hvorfor han har valgt at køre det på bolden, måske kan det være fordi jeg er hyber mobil + har lidt rygproblemer?

Vil I så foreslå mig at jeg spiser færre kalorier og/eller træner mere for at nå det ønskede vægt tab. eller skal jeg bare ha lidt mere tålmodighed?

(Havde bare håbet det var realistisk ud fra det kost + motions program jeg havde lagt.)

Igen, tak fordi I gad at svare.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarerne.

Jeg ved 100% at jeg har talt mine kalorier rigtigt. (går lidt meget op i det, uden at være fanatisk..eller.. well, måske lidt fanatisk.)

Mht til hvorfor han har valgt at køre det på bolden, måske kan det være fordi jeg er hyber mobil + har lidt rygproblemer?

Vil I så foreslå mig at jeg spiser færre kalorier og/eller træner mere for at nå det ønskede vægt tab. eller skal jeg bare ha lidt mere tålmodighed?

(Havde bare håbet det var realistisk ud fra det kost + motions program jeg havde lagt.)

Igen, tak fordi I gad at svare.

Jeg vil forslå tålmodighed i et par uger mere, hvis der så ikke er sket noget, så må du prøve at spise noget mere eller træne noget mere, jeg ved godt det er svære at have tålmodighed, derfor er der vigtigt at måle, jeg er selv inde i en tid hvor jeg ikke taber mig så meget( 0,5 kg om ugen mod 3 kg i starten) men mine mål bliver hele tiden mindre(de steder hvor der er fedt)

Hold humøret højt :smile: .

Link to comment
Share on other sites

:)

Mange tak.

Jeg væbner mig med tålmodighed. Måske meget god ide at måle, for selv om jeg ikke rigtig kan se nogen store forandringer er der flere der er begyndt at spørge om jeg ikke har tabt mig.. Hvortil jeg kun kan svare nej!!

Så tak for tippet. Tror jeg vil ind og måle med det samme. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er sikker på at du tæller rigtigt, så synes jeg, at du skal give det lige lidt mere tid og så, som der bliver foreslået, måle dig- så du kan se om der sker noget nogen steder. Sidder dit tøj ikke bare lidt anderledes nu? Du kan også prøve at følge din fedt % i centeret, men min erfaring er at resultatet af målingen godt kan sving lidt, selv om der ikke er belæg for det, så tag det med et gran salt.

Dit program med 3 forskellige serier for maven lyder galt! Drop de 2 af den og lav noget andet så du bedre kommer hele kroppen igennem. De 3 gange mave øverser lyder som om din såkaldte træner tror at mave øvelser fjerne mere fedt fra maven end andre øvelser for andre dele af kroppen. Sådan er det ikke - fedt forsvinder når man bruger mere energi end man spiser.

Bold eller ikke bold - til dit brug er det nok en smags sag. Men dit program bør tage sigte på at komme hele kroppen igennem nu du er igang.

God fornøjelse

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu også mene at du burde have tabt dig, med et dagligt indtag på 1500kcal, hvilket med din højde lyder af lidt for lidt.. Jeg ville klø på lidt endnu, hvis du er sikker på at du har overholdt det. Det er desuden helt sikkert en god idé at måle dig.

Grunden til at højintensitet er bedre end lav, er at det giver dig en større %-vis forøgning af kondition, frem for lav intensitet. Hvilket igen hjælper på din forbrænding.

Mvh

Edited by skuffen
Link to comment
Share on other sites

1000 tak for alle jeres svar. Flinkt af jer I gider tage jer tid til at svare mig.

Mht til fedt% kan man sige nærmere hvor meget den bør ligge på, jeg synes et interval på 24-33% er ret bredt.

Men kommer vel også an på kroppens bygning og sådan eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv tabt 10 kilo i en periode på lidt over 2 1/2 måned med kostændringer, tilsvarende dem som du har lavet og meget motion dagligt med løb. En god idé synes jeg er ikke at fokusere på resultater af træningen, men fokusere på at træne, komme i god form og gøre den form for motion, som man synes er sjov. Selvfølgelig er det resultaterne man gerne vil se når alt kommer til alt, men efter min mening og erfaring kom de virkelig resultater først efter længere tid end 5 uger, og gerne når man ikke fokuserer for meget på, hvornår resultaterne kommer. Lav din krop om til en fedtforbrændingsmaskine og så vil det ske af sig selv. Vej dig ikke for ofte, men en gang om ugen eller hver 14 dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share