Hvad skal man spise??


LEEDAIGAR
 Share

Recommended Posts

Hej candy-man

Tungmetaller ophobes i fedtvæv, og det vil derfor være "farligere" at spise de fede fisk mht. til tungmetaller. Derfor udgør tun, i følge min overbevisning, ikke den store fare. Men alt er jo relativt, og spiser man 3 dåser tun om dagen er der måske en reel fare.

Men her kommer så det store 100 kroners spørgsmål - hvad er størst?:

Faren for at ophobe giftige tungmetaller eller alle de gavnlige virkninger ved at spise sunde fedsyrer?

Som jeg ser det, er det lidt hen mod problematikken ved at spise sprøjtede frugter og grøntsager:

Antioxidanter vs. sprøjterester

Jeg kan ikke give noget endeligt svar på om det er sundest at spise tun eller holde sig fra det - for et endegyldigt svar findes simpelthen ikke i dag.

Dog tror jeg at spørgsmålet er mere nuanceret end Dines gør det til.

På den anden side: begynder din morgenurin at lyse grønt :alien: bør du nok overveje at droppe tun.

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Det er jo forholdsvist begrænset hvor mange sunde fedtsyrer der er i tun, da du rigtigt nok selv siger at det er en forholdsvis mager fisk. Derfor er dette et dårligt argument for at spise mere tun. Jeg siger ikke at man skal holde sig helt fra tun, men man bør tænke sig om en ekstra gang inden man spiser meget store mængder tun hver dag (hvilket jeg vil sige 3 dåser er).

Jeg læste en ret sjov undersøgelse om frugt og grønt der bliver sprøjtet og folks mening om dette. Dem der generelt var bange for sprøjteresterne spiste i forvejen grønt nok, mens dem der var ligeglade generelt spiste for lidt frugt og grønt. Men på det punkt vælger jeg klart at spise grønt, pga. deres gode smag og antioxidanter.

Og som Candy siger, så er det næsten ligemeget hvad man spiser, så bliver man udsat for en øget sundhedsrisiko.... :retard:

Link to comment
Share on other sites

tungmetaller eller ej....

Hvad kan man så lære at det??? Jo, lyt til det du altid har hørt "spis varieret" ;)

Og hvorfor så det, jo - kroppen har brug for så mange forskellige næringsstoffer, at den eneste måde man kan få det dækket ind på, er ved at spise så varieret som muligt... Nemmere kan det ikke siges. Hvis man kun lever af tun går man glip af næringsstofferne i hhv. kylling, oksekød, makrel mv.. Varier derfor også indenfor f.eks. alt det kød du kan få.. Gør du det behøver du ikke tænke videre over om der er tungmetaller mv. i, da der som nævnt i et tidligere indlæg sikkert er noget i næsten alt , som man kan få for meget af, og derfor er lidt usund på den ene eller anden måde.

Mvh Tiger ;)

Link to comment
Share on other sites

I Sverige eller Norge har man også anbefalet gravide at holde sig fra fisk generelt pga. for stort tungmetalindhold

Det er ikke fisk generelt, men fede fisk højst én gang om ugen. Det skyldes primært efterladenskaber fra bundmalingen på skibe. Makrel, laks og sild fanges i "lave" farvande i modsætning til tun, hvor koncentrationen i hvert enkelt måltid må siges at være mindre.

Der er på Svalbard påvist, at isbjørne, som jo er sidste led i fødekæden oplever genetiske forandringer p.g.a. tungmetaller.

Det drejer sig om miljøgiftene DDT og PCB, ikke tungmetaller.

Det er ved at være slået fast, at antioxidanterne er stærkt overvurderet, så de skal ikke være argumentet for at spise frugt og grønt, hvis de er blandet med miljøgifte. Men frugt og grønt indeholder jo heldigvis andre positive stoffer, og så kan det smage godt.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Desuden hævder de at tungmetallerne bindes til fiskens protein, men ikke dens fedtvæv.

Jeg tror det er fordi tungmetaller og miljøgifte i denne her tråd er blevet blandet lidt sammen. Miljøgiftene oplagres i fedtvævet, og er skyld i hormonielle forstyrelser hos mennesker og dyr. Tungmetallerne er grundstoffer, der hvis de optages ikke kan udskilles igen, da de ikke kan nedbrydes, de ender i leveren.

Lidt læsning

Og lidt mere

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share