Fra eliteidræt til en civil karriere


ReneJ
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er igang med at skrive opgave om overgangen fra eliteidrætten til det civili liv bagefter, og det er meget småt med læse materiale.

Jeg tænkte at der så måske var nogen herinde der havde noget viden omkring dette emne.

Jeg ved at der er skrevet et speciale i dette emne, jeg kan bare ikke finde det nogen steder - hvis I har nogle tips så sig endelig frem. Jeg har ledt på ifi.ku.dk og kum.dk, og kan ikke finde noget omkring det.

Jeg er desperat :D

Link to comment
Share on other sites

du kan vel prøve at kontakte victor feddersen ... (mener jeg han hedder) .. en Roer der har vundet OL-guld i 4- ... og senere hen har fået en høj stilling inden for Team Danmark så vidt jeg husker. :)

Jeg har tænkt på idéen med at kontakte tidligere idrætsudøvere, især da min skole har kontakt til en tidligere håndbold spiller der nu er erhverschef-ståhej i Danske Bank - det er dog desværre gode historier, og en "dårlig overgang" er jeg meget mere interreseret i - i hvert fald skal det indgå, da jeg ellers vil få et helt galt billede af hvordan det ser ud, og kan så kun snakke om gode overgange (og må så postulere at der også har været nogle dårligere).

Men tak for tippet og det hurtige svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt på idéen med at kontakte tidligere idrætsudøvere, især da min skole har kontakt til en tidligere håndbold spiller der nu er erhverschef-ståhej i Danske Bank - det er dog desværre gode historier, og en "dårlig overgang" er jeg meget mere interreseret i - i hvert fald skal det indgå, da jeg ellers vil få et helt galt billede af hvordan det ser ud, og kan så kun snakke om gode overgange (og må så postulere at der også har været nogle dårligere).

Men tak for tippet og det hurtige svar :)

Lars Elstrup...

:tongue:

I rest my case...

Link to comment
Share on other sites

Hehe....

Fynboen, der efter at have vundet EM blev kidnappet af folk fra en fremmed planet og gladeligt delte ud af sin formue til diverse religiøse forsamlinger.

Blev han ikke også indlagt ?

Rolig nu med myterne :wink:. Jeg har aldrig hørt noget med kidnapning og rumvæsener, den tvivler jeg på. Derimod var han medlem af en religiøs sekt: Wild Goose. Og i sin storhedstid lavede han flere happenings i Odense gågade, der særligt ofte indvolverede hulahopringe. Sifste sommer havde han også indbudt sig selv til OB's træning, hvor han rendte rundt i bare tær og skød lidt til bolden.

Her for nylig solgte han ud af alle sine EM-klenodier, og donerede pengene til kræftsyge børn på OUH.

Men sagen om Elstrup er ganske sørgelig - han havde en fucked up barndom, og særligt en far, der ikke var helt rask. Nok en af de faktorer, der medvirkede til at smuldre en ellers stor fodboldspiller. Jeg kan mange historier om ham; hvor mange, der er rigtige, ved jeg ikke - så jeg holder mig fra nævne dem.

Dog kan det siges, at den lille Elstrup skulle løbe hjem ved siden af faderens bil, når han ikke havde spille en god kamp. Det har jeg fra en af hans gamle trænere.

Det var lidt om Elstrup :bigsmile:

EDIT:

- På gågaden i Odense stod jeg med et blåt reb omkring mig på en meter i diameter. Det skulle symbolisere, at jeg var begrænset i min mentale tilstand, og hvis jeg ville lære at bryde ud af de rammer, jeg havde, var det mig selv, der måtte bryde op og træde ud over det, jeg selv var, fortæller Lars Elstrup til TIPS-bladet og tilføjer:

- I London sad jeg i skrædderstilling med underbukser på med hænderne foran kønsdelene, så folk opfattede det som om, jeg var nøgen. Formålet var at vise, at vi er nøgne - det er ikke noget at være bange for, siger Lars Elstrup, som i dag spiller veteranfodbold i B1903.

Han bor om sommeren i en husbåd, og for tiden opholder han sig i en vens lejlighed i Hellerup. Lars Elstrup siger selv, at han lever af nogle af de penge, han tjente som fodboldspiller.

- http://www.bt.dk/article/20071123/sport01/71123036/

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eller kontakt Adecco. De er sponsorer for Team Danmark, og beskæftiger sig specifikt med eliteudøvernes karriere efter sporten. De har en masse tilbud om coaching og samtaler med udøverne for at hjælpe dem videre. Jeg er sikker på de gerne hjælper dig.

http://www.adecco.dk/adecco/sponsorater/teamdanmark.htm

Edited by happyjazz
Link to comment
Share on other sites

Guest Femina

Det er muligt det ikke kan bruges, da jeg også er lidt sent ude, men måske nedenstående alligevel kunne være stof til eftertanke.

Munk, Martin D. 1998/1999. "Livsbaner gennem et felt". Lund University.

En analyse af eliteidrætsudøveres

sociale mobilitet og rekonversioner af kapital i det sociale rum,

Department of Sociology,

Lund University, Doctoral Thesis, December 1998, defended March 1999 (Trajectories

through a Field. An Analysis of Top Level Athletes’ Social Mobility and Reconversions of

Capital in the Social Space), Lund Dissertations 28 in Sociology, pp. 412 (ISBN: 91-

89078-72-1) www.soc.lu.se./gem/vpost og www.soc.lu.se/info/publ/soc/lds

Fodboldspilleren Knud Lundberg (forfatter, journalist og næsten færdiguddannet læge) kunne også være en profil, der var relevant at undersøge?

God skrive-/arbejdslyst! :bigsmile:

Edited by Femina
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share