spørgsmål om styrke og masse.


Pagels
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'er

efter hvad jeg har hørt, så får man først styrke, og derefter begynder man med at få masse.

men forholder det sig virkelig sådan ? kan man ikke tage masse på med det samme,

eller er det bare den regel der gælder med flere gentagelser mindre kg = styrke

og mindre gentagelser og flere kg = masse? jeg er rimelig i tvivl, ..

jeg spørger fordi at hvis det stod til mig vil jeg tage masse på med det samme, men

ved ikke om jeg SKAL have styrke først for at tage masse på? hjælp mig.

Link to comment
Share on other sites

For en hel nybegynder er der ofte så meget at hente i teknik og motorik i starten at det lidt overskygger andet, men det betyder skam ikke at man ikke kan begynde at vokse stort set med det samme. Det går bare stadig langsomt.

http://www.motion-online.dk/styrketraening...rtigt_gaar_det/

eller er det bare den regel der gælder med flere gentagelser mindre kg = styrke

og mindre gentagelser og flere kg = masse? jeg er rimelig i tvivl, ..

Hvis man endelig skal lave en så grov og unuanceret opdeling (håber du kan se hvor jeg vil hen), så er:

færre kg og flere reps => masse

flere kg og færre reps => styrke

Man laver også af og til en opdeling lignende denne:

1-5 reps (og en vægt tilpasset dette): overvejende styrke fokus

6-10 reps: blandet styrke og masse

10+ reps: primært masse

Hvor grænserne sættes er der ikke noget klart svar på, netop fordi verden ikke kan opdeles i så pæne og entydige kasser.

Men for en nybegynder som dig er det helt tosset at tænke i de baner. Lav noget regelmæssigt 3 gange om ugen det næste halve / hele år, så skal der nok ske noget. Det kan ikke være svært at finde forslag til begynderprogrammer.

Link to comment
Share on other sites

For en hel nybegynder er der ofte så meget at hente i teknik og motorik i starten at det lidt overskygger andet, men det betyder skam ikke at man ikke kan begynde at vokse stort set med det samme. Det går bare stadig langsomt.

http://www.motion-online.dk/styrketraening...rtigt_gaar_det/

Hvis man endelig skal lave en så grov og unuanceret opdeling (håber du kan se hvor jeg vil hen), så er:

færre kg og flere reps => masse

flere kg og færre reps => styrke

Man laver også af og til en opdeling lignende denne:

1-5 reps (og en vægt tilpasset dette): overvejende styrke fokus

6-10 reps: blandet styrke og masse

10+ reps: primært masse

Hvor grænserne sættes er der ikke noget klart svar på, netop fordi verden ikke kan opdeles i så pæne og entydige kasser.

Men for en nybegynder som dig er det helt tosset at tænke i de baner. Lav noget regelmæssigt 3 gange om ugen det næste halve / hele år, så skal der nok ske noget. Det kan ikke være svært at finde forslag til begynderprogrammer.

nå okay. men jeg træner med en gut på 30, og ham og jeg træner to muskelgrupper pr. træning, og vi træner 3-4-5 gange om ugen, det er ret forskelligt.

han siger at han kan se at mine biceps er vokset, og det syntes jeg også selv, men der er overhovedet ikke sket noget med brystet, men det kommer nok bare langsomt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man endelig skal lave en så grov og unuanceret opdeling (håber du kan se hvor jeg vil hen), så er:

færre kg og flere reps => masse

flere kg og færre reps => styrke

Man laver også af og til en opdeling lignende denne:

1-5 reps (og en vægt tilpasset dette): overvejende styrke fokus

6-10 reps: blandet styrke og masse

10+ reps: primært masse

Hvor grænserne sættes er der ikke noget klart svar på, netop fordi verden ikke kan opdeles i så pæne og entydige kasser.

Men for en nybegynder som dig er det helt tosset at tænke i de baner. Lav noget regelmæssigt 3 gange om ugen det næste halve / hele år, så skal der nok ske noget. Det kan ikke være svært at finde forslag til begynderprogrammer.

Så hvis jeg køre med 12 reps, så kører jeg på masse? Altså Størrelse.

Fordi jeg har fået afvide at det træner blandet, hvilket jeg gerne ville have.

- Hvad så med mave/armstrækninger, og chin ups. Træner man ikke styrke, ved at tage flere af dem, eller skal man have mange kilo sandsække på ryggen, og så kun lave 1-5 stykker?

Link to comment
Share on other sites

Nu skal bregrebet "styrke" vel også defineres. Som jeg ser det, så er styrke for de fleste, som træner BB programmer og ligende(inklusiv mig selv), at man kan tag mange kilo få gange, f.eks. max træning. Ligesom Max siger.

Men nogle kan vel også forstå begrebet styrke, som noget, hvor man kan tage færre kilo mange gange, da man der er stærk fordi man kan løfte kiloene mange gange.

Kunne bare forstille mig at det var rart for nybegynder at få slået fast så man ikke taler forbi hinanden. :smile:

MVH PK

Edited by Pumpekongen
Link to comment
Share on other sites

Nu skal bregrebet "styrke" vel også defineres. Som jeg ser det, så er styrke for de fleste, som træner BB programmer og ligende(inklusiv mig selv), at man kan tag mange kilo få gange, f.eks. max træning. Ligesom Max siger.

Men nogle kan vel også forstå begrebet styrke, som noget, hvor man kan tage færre kilo mange gange, da man der er stærk fordi man kan løfte kiloene mange gange.

Kunne bare forstille mig at det var rart for nybegynder at få slået fast så man ikke taler forbi hinanden. :smile:

MVH PK

Altså, der er styrke og masse, så vidt jeg har forstået. Hvis man fx kun har trænet masse, så kan man være nok så pumpet, men stadig ikke så stærk, som man ser ud til at være. Når jeg siger styrke, mener jeg hvem der er stærkest, i fx armlægning (dårligt exsempel, da det er meget teknik.) Men håber i forstår hvad jeg mener med styrke og masse. Når det så er sagt, hvad trænes der så når der trænes med mange kilo i f,eks 1-5 gange? Og omvendt, hvor mange gange skal der trænes før der fokuseres på styrke? (Ved godt jeg kan spørge min instruktør, men har spurt om det før, og jeg fik ikke lige fat i det, så tør ikke spørger igen, og lyde helt dum ;P)

Link to comment
Share on other sites

Altså, der er styrke og masse, så vidt jeg har forstået. Hvis man fx kun har trænet masse, så kan man være nok så pumpet, men stadig ikke så stærk, som man ser ud til at være. Når jeg siger styrke, mener jeg hvem der er stærkest, i fx armlægning (dårligt exsempel, da det er meget teknik.) Men håber i forstår hvad jeg mener med styrke og masse. Når det så er sagt, hvad trænes der så når der trænes med mange kilo i f,eks 1-5 gange? Og omvendt, hvor mange gange skal der trænes før der fokuseres på styrke? (Ved godt jeg kan spørge min instruktør, men har spurt om det før, og jeg fik ikke lige fat i det, så tør ikke spørger igen, og lyde helt dum ;P)

jamen, du vil jo altid blive stærkere, selvom du kører efter masse. bare ikke så meget som hvis du kørte reps, efter at få styrke.

Link to comment
Share on other sites

jamen, du vil jo altid blive stærkere, selvom du kører efter masse. bare ikke så meget som hvis du kørte reps, efter at få styrke.

Jep, det giver jo sig selv :) Men ville nu gerne bare have svar på, om det er sådan det hænger sammen. (Undskyld fordi jeg lige "låner" tråden lidt.)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Altså, der er styrke og masse, så vidt jeg har forstået. Hvis man fx kun har trænet masse, så kan man være nok så pumpet, men stadig ikke så stærk, som man ser ud til at være. Når jeg siger styrke, mener jeg hvem der er stærkest, i fx armlægning (dårligt exsempel, da det er meget teknik.) Men håber i forstår hvad jeg mener med styrke og masse. Når det så er sagt, hvad trænes der så når der trænes med mange kilo i f,eks 1-5 gange? Og omvendt, hvor mange gange skal der trænes før der fokuseres på styrke? (Ved godt jeg kan spørge min instruktør, men har spurt om det før, og jeg fik ikke lige fat i det, så tør ikke spørger igen, og lyde helt dum ;P)

Jeg har markeret det jeg kunne se var et spørgsmål med fed.

Svaret er jo allerede givet i tråden.

Træner man primært med vægte der tillader 1-5 reps, så er det klart overvejende styrke, der er i fokus.

Det er klart, en person der har fokuseret på at træne for masse vil ganske givet se stærkere ud, når man vel at mærke forbinder store muskler med styrke, ift en tilsvarende person der har fokuseret på styrke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har markeret det jeg kunne se var et spørgsmål med fed.

Svaret er jo allerede givet i tråden.

Træner man primært med vægte der tillader 1-5 reps, så er det klart overvejende styrke, der er i fokus.

Det er klart, en person der har fokuseret på at træne for masse vil ganske givet se stærkere ud, når man vel at mærke forbinder store muskler med styrke, ift en tilsvarende person der har fokuseret på styrke.

Okay, mange tak for svaret :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

DR2 viste i sidste uge et program om muskler og træning - se det! det vil besvare dine spørgsmål samt give dig mere viden omkring andre elementer i træning.

Det er inde på www.dr.dk/videnom - programmet hedder Muskelkraft - sådan! (eller lignende.) du kan se programmet på nettet...

Andre ting i programmet:

- gendoping..

- baby der mangler et muskelhæmmende gen (yderst interessant!)

- korrekt træning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share