Træning for kvinder?


Flare
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

First of all - Er ikke sikker på at denne tråd er placeret korrekt, hvis ikke, så sorry.

Min kæreste har besluttet sig for at gå i gang med at træne, hun har spurgt mig om jeg ikke vil træne med hende og give hende et par gode råd når hun træner. Men min viden er temmelig begrænset når det kommer til udbyttet af de enkelte øvelser og især fordi jeg har opfattelsen af at vores mål med styrketræningen/cardioen er ganske forskellig.

Mens jeg ønsker muskelvækst ønsker hun mere at tone kroppen og få muskelmasse som ikke er så synlig, men nærnere fremhæver hendes krop. Det samme er lidt gældende cardioen, hvor hun ønsker at holde sig fit, mens jeg ønsker at opnå udholdenhed.

Hun er 165cm høj og vejer 48,5kg

Så mit spørgsmål er altså om der er nogen her på MOL som har nogle gode råd til hendes træningssituation, altså med hensyn til øvelser og kost.

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er der meget lidt forskel på træning til dit og hendes formål, du ønsker muskelvækst og hun ønsker at "tone" kroppen. At tone kroppen er at smide lidt fedt og at få lidt flere muskler, som udgangspunkt skal der rigtig meget træning til før kvinder får store muskler..

Vil nu også mene at i vil kunne dyrke den samme form for cardio med success

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er der meget lidt forskel på træning til dit og hendes formål, du ønsker muskelvækst og hun ønsker at "tone" kroppen. At tone kroppen er at smide lidt fedt og at få lidt flere muskler, som udgangspunkt skal der rigtig meget træning til før kvinder får store muskler..

Vil nu også mene at i vil kunne dyrke den samme form for cardio med success

Ok tak for svaret, men hvad så når vi snakker styrketræning, skal vi da også bruge samme udgangspunkt??

Link to comment
Share on other sites

Ja da, helt klart. Det er der ingen forskel på.

Den største fejl kvinder begår, er at træne med for lav vægt og for mange gentagelser. Det giver ikke meget mere en gang lavintensiv cardio.

For at "tone" skal der smides fedt og opbygges muskler og der er det ens for kvinder og mænd, som det er sagt.

Cardiotræning er godt til at forbrænde fedt med, men det vil kun i særdeles ringe grad "tone". Som Jamie Eason sagde i et interview: kvinder der tror de kan forme deres krop vha. af cardio, vil opdage at de bedste de får ud af det, er en mindre version af hvordan de ser ud nu.

Altså, vil man "skulpturere" eller "tone" sin krop, er der ingen vej uden om (hård) styrketræning.

Med hensyn til øvelser er det en god ide at starte med de basale compound øvelser (søg i arkivet), som du forhåbentlig også kører :wink:, så kan hun altid, når resultaterne begynder at vise sig, udvide med mere specifikke øvelser for at fremhæve særlige områder.

Kost er så selvsagt også ens for jer begge, men prøv at søge efter inspiration her på siden - kodeord: protein, fedtsyrer, kulhydrater, vitaminer

Vh

Søren

Edited by Sir1
Link to comment
Share on other sites

Den eneste forskel på jeres træning ligger mere i intensiteten, mængden af øvelser og fokuset.

Siden at hun vil være tonet og ikke muskuløs skal hun arbejde på et lavere volume og bruge et mindre antal øvelser. At hun får større muskler kan en hvis grad gavne hende til at blive tonet og se bedre ud.

Jeg ville forslå dette program:

2x10

Sumo deadlift

Backsqaut

Shrug

Bent-over row

Military press

Flyer

Standing calfraises.

Hun skal så ved hvert 6 workout ændre noget på hendes træning da på dette tidspunkt vil hendes krop have vænnet sig træningen. Jeg vil forslå at hun går et eller to ned eller op i rep. Mængden af øvelser er nok til at stimulere hele hendes krop.

Der er en årsag til øvelserne. Sumo dødløft er perfekt til kvinder da, den fokuser mere på bagdelen og har mere baglårende med, end den mere forlårs dominante regulære dødløft. Backsqaut specielt ass to the grass variationen, har det med at giver større masse end andre sqaut øvelser og ifølge geniet Vince Gironda forøger den også størrelsen på hofteparti altså en større røv. Perfekt til kvinder da den giver en mere kødligere bagdel og fyldige lår. Hun har ikke brug for at isolere hendes biceps og triceps da de for nok fra rows og presses. Da jeg tvivler drømme om kæmpe biveps og triceps. Flyer fordi at veltrænet og større brystmuskluatur presser kvinders bryster frem og dermed for dem til at se større ud og får dem også til at bleve mere faste. Military press fordi at hvis hendes skuldre til en hvis grad er større, kan det få hendes talje til at virke mindre. .Shrug, bent-over row og calfraises er der bare for at sørge for at hendes krops er symetrisk

Jeg forslår at hun minimer sin mavetræning. Hun skal jo ikke rammes af Britney spears syndromet

Britneys Indkompetente kompetente trænere, gjore at hun udføre sindsygt meget mave trænet min 1000 rep pr workout. Den storre mængde rep giver voldsom vækst, som gav hendes berømte mave. Mens Det gjore også hendes tajle bredere. Så derfor ungå at din kæreste for for meget mavetræning. .

hvad angår hendes kardio så skal hun bare holde den til 10 min og forøge hastigheden og/eller eleveringen på løbebåndet hvert gang. Det er nok til at holde hende fit.

Det er dog vigtigt at din kæreste har nok intensitet og forøger vægten hver gang hun træner. Jeg har set nok at kvinder som løfter 10 gange hvad hun kan gøre 20. Uden korrekt intensitet og forbedring hvergang kommer hun ikke langt.

Håber det hjælper.

post-11622-1205812843_thumb.jpg

post-11622-1205812853_thumb.jpg

Edited by moraka
Link to comment
Share on other sites

Den eneste forskel på jeres træning ligger mere i intensiteten, mængden af øvelser og fokuset.

Siden at hun vil være tonet og ikke muskuløs skal hun arbejde på et lavere volume og bruge et mindre antal øvelser. At hun får større muskler kan en hvis grad gavne hende til at blive tonet og se bedre ud.

Jeg ville forslå dette program:

2x10

Sumo deadlift

Backsqaut

Shrug

Bent-over row

Military press

Flyer

Standing calfraises.

Hun skal så ved hvert 6 workout ændre noget på hendes træning da på dette tidspunkt vil hendes krop have vænnet sig træningen. Jeg vil forslå at hun går et eller to ned eller op i rep. Mængden af øvelser er nok til at stimulere hele hendes krop.

Der er en årsag til øvelserne. Sumo dødløft er perfekt til kvinder da, den fokuser mere på bagdelen og har mere baglårende med, end den mere forlårs dominante regulære dødløft. Backsqaut specielt ass to the grass variationen, har det med at giver større masse end andre sqaut øvelser og ifølge geniet Vince Gironda forøger den også størrelsen på hofteparti altså en større røv. Perfekt til kvinder da den giver en mere kødligere bagdel og fyldige lår. Hun har ikke brug for at isolere hendes biceps og triceps da de for nok fra rows og presses. Da jeg tvivler drømme om kæmpe biveps og triceps. Flyer fordi at veltrænet og større brystmuskluatur presser kvinders bryster frem og dermed for dem til at se større ud og får dem også til at bleve mere faste. Military press fordi at hvis hendes skuldre til en hvis grad er større, kan det få hendes talje til at virke mindre. .Shrug, bent-over row og calfraises er der bare for at sørge for at hendes krops er symetrisk

Jeg forslår at hun minimer sin mavetræning. Hun skal jo ikke rammes af Britney spears syndromet

Britneys Indkompetente kompetente trænere, gjore at hun udføre sindsygt meget mave trænet min 1000 rep pr workout. Den storre mængde rep giver voldsom vækst, som gav hendes berømte mave. Mens Det gjore også hendes tajle bredere. Så derfor ungå at din kæreste for for meget mavetræning. .

hvad angår hendes kardio så skal hun bare holde den til 10 min og forøge hastigheden og/eller eleveringen på løbebåndet hvert gang. Det er nok til at holde hende fit.

Det er dog vigtigt at din kæreste har nok intensitet og forøger vægten hver gang hun træner. Jeg har set nok at kvinder som løfter 10 gange hvad hun kan gøre 20. Uden korrekt intensitet og forbedring hvergang kommer hun ikke langt.

Håber det hjælper.

det var dog en blandet omgang vås du fik fyret af der..

Har ikke set nogle steder hvor der står at præcis efter hver 6 workout skal der ændres noget, da kroppen lige der har vænnet sig til træningen, mange kan køre på samme program nærmest altid, med fokus på progression, mens andre har godt af at ændre ting, både for tforandringen, men også for at få andre ting ud af træningen.

De fleste af øvelserne du foreslå er som sådan ok, men flyes for at give større bryst parti, alle andre øvelser er store solide basis øvelser, så forstår ikke hvor den kommer ind i billedet, bænkpres vil have meget større effekt her.

Den med mave træning og Britney Spears syndromet må du længere ud på landet med..

Men den sidste point med intensiteten kan jeg ikke være mere end enig :wink:

Link to comment
Share on other sites

det var dog en blandet omgang vås du fik fyret af der..

Har ikke set nogle steder hvor der står at præcis efter hver 6 workout skal der ændres noget, da kroppen lige der har vænnet sig til træningen, mange kan køre på samme program nærmest altid, med fokus på progression, mens andre har godt af at ændre ting, både for tforandringen, men også for at få andre ting ud af træningen.

De fleste af øvelserne du foreslå er som sådan ok, men flyes for at give større bryst parti, alle andre øvelser er store solide basis øvelser, så forstår ikke hvor den kommer ind i billedet, bænkpres vil have meget større effekt her.

Den med mave træning og Britney Spears syndromet må du længere ud på landet med..

Men den sidste point med intensiteten kan jeg ikke være mere end enig

Det er derfor at det er godt at man har sine referance kilder

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1305014

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1470868

Man skal heller ikke glemme at Vince Gironda mente at man skulle ændre sin workout hver 4 gang. Du kan ikke fortælde mig at både Charles Puliquin og Vince Gironda(som begge er rimeligt kompetente, nogen af bedste trænere der findes) tager fejl angående så hyppigt ændring af ens workout.

Hvad angår flyers så så kunne bænkpress sagtens astatte både military press og flyers. Men da der skulle være symetri i det og det kan gavne kvinder til en hvis grad at have bredere skuldre. Mente jeg at disse to øvelser kunne ville passe.

Edited by moraka
Link to comment
Share on other sites

T-nation artikler er ikke referencer, men et udemærket udgangspunkt af og til.

Mht adaptation til et givent program:

Genetik, TRÆNINGSERFARING, variation i det givne program kan altsammen betyde noget for hvor hurtigt man skal skifte.

Hvornår skifter man?

Når man går i stå og ikke kan øge.

Øvelsesvalg:

Kommer helt an på pigens struktur, men det er de færreste der vil have større inderlår og traps. Det er selvfølgeligt forskelligt fra pige til pige.

Det er en god pointe med mindre volumen og højere intensitet. Det fører nemlig til højere muskeltonus og hårdhed i muskulaturen udne for meget muskeltilvækst (sjældent et problem, men alligevel).

De fleste piger vil jo gerne se faste og tonede ud så det er oplagt at træne tungt og med lav volumen..

Øvelsesvalget ville jeg i mange tilfælde gøre anderledes, men det kommer igen an på udgangspunktet. Både strukturelt, fysisk, teknisk og mentalt.

Link to comment
Share on other sites

I denne sammenhæng synes jeg det er passende at smide lidt reklame ind for denne side:

http://www.stumptuous.com/cms/index.php

Kvinde skriver om træning til kvinder - helt nede på jorden og fri for alle de begrænsende tankebaner kvinder ofte smider ned over træningen.

Lidt groft stillet op, så vil jeg sige, at hvis ens mål er "det tonede look" frem for "store muskler", så har det blot betydning hvor hurtigt man når sit mål, og ikke så meget at træningen skal være markant anderledes. Det sidste kan der være andre grunde til, som ptpoul nævner.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor at det er godt at man har sine referance kilder

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1305014

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1470868

Man skal heller ikke glemme at Vince Gironda mente at man skulle ændre sin workout hver 4 gang. Du kan ikke fortælde mig at både Charles Puliquin og Vince Gironda(som begge er rimeligt kompetente, nogen af bedste trænere der findes) tager fejl angående så hyppigt ændring af ens workout.

Hvad angår flyers så så kunne bænkpress sagtens astatte både military press og flyers. Men da der skulle være symetri i det og det kan gavne kvinder til en hvis grad at have bredere skuldre. Mente jeg at disse to øvelser kunne ville passe.

Siger ikke at det er skidt at ændre så tit, men ikke nødvendigt i mange tilfælde..

Flyes giver i mine øjne intet positivt ift bænkpres feks..

Link to comment
Share on other sites

Ikke specielt hvis hun/de tager det roligt ikkke tager for meget vægt på og/eller tager for meget volume. Jeg har selv kørt sådan som en noob. Men hvis man er angst for at overbelaste ryggen når man både udføre bor sqauter og dødløfter kan man erstatte bor med one arm row.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at hun/de træner først normalt i maskiner? der er er ingen noobs der deadlifter, shrug'er eller bor'er fra dag 1.

er der ikke??

Ville jeg da helt klart anbefale..

Så får man lært teknikken fra starten hvor man ikke løfter så tungt og har mindre risiko for skader..

Men kræver ordentlig instruktion

Link to comment
Share on other sites

ENIG!

Det er fuldstændig bagvendt at instruktører i centrene instruerer begyndere i at træne i maskiner. Maskiners bedste egenskaber er at man kan isolere muskler, og dette har man absolut ikke brug for som begynder - det kommer senere.

Den eneste gode grund til at bruge maskiner som begynder er hvis der er særlige forhold at tage hensyn til, så som skader, misdannelser og. lign.

Det bedste er alle dage at bruge frie vægte og compound øvelser, hvor balancen bliver udfordret og flere led/muskler er involveret på en gang.

Vh

Søren

Edited by Sir1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige bakke MaxPowers link op, det er glimrende at vise din kæreste, så hun kan læse lidt om hvorfor styrketræning er fordelagtigt for kvinder. Der er også mange nyttige oplysninger for mænd.

Og held og lykke med at overbevise kæresten. Det er ærgeligt at se så mange kvinder trampe løs på løbebånd uden at få den krop de ønsker.

-Axe

Edited by Axethrower Skovdød
Link to comment
Share on other sites

Den typiske tendens blandt kvinder er, at de er bange for at træne med tunge vægte, fordi de på den måde tror, at de bygger store muskler i løbet af meget kort tid. Derudover tror jeg også de føler sig bedst tilpas i en maskine, hvor intet kan gå galt.

Jeg træner hjemme, og jeg har fået kæresten til at træne også.

Hendes program ser nogenlunde således ud.

Squat

Dødløft

Stivbenet dødløft (Her arbejdes stadig på teknikken :tongue: )

Bænkpres

Bent over row

Skulderpres

Biceps curl

Mave

Og jeg tror efterhånden efter alle mine prædikener, at hun er ved at forstå, at maskin træning er spild af tid, når man kan løfte frivægte.

Edited by Lundique
Link to comment
Share on other sites

ENIG!

Det er fuldstændig bagvendt at instruktører i centrene instruerer begyndere i at træne i maskiner. Maskiners bedste egenskaber er at man kan isolere muskler, og dette har man absolut ikke brug for som begynder - det kommer senere.

Den eneste gode grund til at bruge maskiner som begynder er hvis der er særlige forhold at tage hensyn til, så som skader, misdannelser og. lign.

Det bedste er alle dage at bruge frie vægte og compound øvelser, hvor balancen bliver udfordret og flere led/muskler er involveret på en gang.

Vh

Søren

Se det er rigtigt nok at frivægtsøvelser giver mange fordele som maskiner ikke giver.

hvis man som instruktør har ½time eller en time med et menneske, skal man så lære dem frivægtsøvelser 90% ikke kommer til at udføre korrekt, eller give dem maskine øvelser de kan udføre korrekt og som de vil føle sig tryggere ved?

Typisk beder nye trænende om maskiner, skal man så overtale dem til at lave øvelser de ikke føler sig trygge ved, og som de ikke kan udføre korrekt?

Jeg vil til hver en tid hellere have en instruktør der primært vise maskiner frem, frem for en der giver squat til mange medlemmer.

Det handler om at møde medlemmerne hvor de er og først og fremmest give dem sikker træning.

Er man perosnlig træner er billedet et helt andet. For der har man langt mere tid med sin kunde.

Det er så let at svine instruktører og perosnlige trænere. Faktum er at de kunder de får ikke er specielt interesserede i træning og måske aldrig modtager mere end 30minutters hjælp. Under de forhold er det uansvarligt at spille MOL klog.

Link to comment
Share on other sites

Se det er rigtigt nok at frivægtsøvelser giver mange fordele som maskiner ikke giver.

hvis man som instruktør har ½time eller en time med et menneske, skal man så lære dem frivægtsøvelser 90% ikke kommer til at udføre korrekt, eller give dem maskine øvelser de kan udføre korrekt og som de vil føle sig tryggere ved?

Typisk beder nye trænende om maskiner, skal man så overtale dem til at lave øvelser de ikke føler sig trygge ved, og som de ikke kan udføre korrekt?

Jeg vil til hver en tid hellere have en instruktør der primært vise maskiner frem, frem for en der giver squat til mange medlemmer.

Det handler om at møde medlemmerne hvor de er og først og fremmest give dem sikker træning.

Er man perosnlig træner er billedet et helt andet. For der har man langt mere tid med sin kunde.

Det er så let at svine instruktører og perosnlige trænere. Faktum er at de kunder de får ikke er specielt interesserede i træning og måske aldrig modtager mere end 30minutters hjælp. Under de forhold er det uansvarligt at spille MOL klog.

God pointe!

Men en ting der så kunne ændres var, at instruktøren evt. gjorde opmærksom på, at frivægts øvelser havde mange flere fordelle, og hvis klienten havde mod på dette, kunne der evt. tages mere hånd om denne. Så kan Fru Jensen holde sig til maskiner, og mere ambitiøse motionister kunne komme i gang med at løfte jern.

De fleste steder jeg har været, laver instruktørerne alligevel ikke noget i hovedparten af tiden (snakker kun om de steder jeg har trænet), og denne tid kunne de i stedet bruge på de personer som havde mod på at kaste sig ud i træning med frivægte. Jeg syntes ihf at de kunne være forsøget værd, men om det kan lade sig gøre i praksis skal jeg ikke kunne sige.

- Blot en strøgstanke

Link to comment
Share on other sites

Se det er rigtigt nok at frivægtsøvelser giver mange fordele som maskiner ikke giver.

hvis man som instruktør har ½time eller en time med et menneske, skal man så lære dem frivægtsøvelser 90% ikke kommer til at udføre korrekt, eller give dem maskine øvelser de kan udføre korrekt og som de vil føle sig tryggere ved?

Typisk beder nye trænende om maskiner, skal man så overtale dem til at lave øvelser de ikke føler sig trygge ved, og som de ikke kan udføre korrekt?

Jeg vil til hver en tid hellere have en instruktør der primært vise maskiner frem, frem for en der giver squat til mange medlemmer.

Det handler om at møde medlemmerne hvor de er og først og fremmest give dem sikker træning.

Er man perosnlig træner er billedet et helt andet. For der har man langt mere tid med sin kunde.

Det er så let at svine instruktører og perosnlige trænere. Faktum er at de kunder de får ikke er specielt interesserede i træning og måske aldrig modtager mere end 30minutters hjælp. Under de forhold er det uansvarligt at spille MOL klog.

Jeg er store træk enig med dig..., men hvis man er instruktør et sted, hvor man immervæk kun har 30 minutter med kunden, så skal man måske overveje at tage det op med ledelsen/chefen!! For det er da håbløst...

Det handler helt sikkert om og møde kunden, hvor han/hun er, men det handler lige så høj grad om at lede kunden af den vej, der er mest hensigtsmæssig i forhold til mål... Det vil sige, at jeg mener, at man som fagligt kompetent instruktør bør melde ud, hvad der er det mest hensigtmæssige for kunden. Men også sige lige ud af posen at det kan han/hun ikke nødvendigvis lære på den ½-1 time, der er afsat, så der skal investeres mere instruktion og dedikation i det "optimale"...

Jeg mener, man bør give dem et realistisk billede af, hvad deres målsætning kræver at opnå, også selvom de helst bare vil slå hjernen fra og sidde i indelårs maskine (piger) eller i pec decken (fyre) i en times tid...

Iøvrigt er squat, dødløft helt sikkert i overkanten på den time, der vist er sat af de fleste steder... Men det er eksempelvis BW squat., lunges, stepups altså ikke i min bog, og vi snakker et niveau, hvor det er en stor procentdel, der faktisk kan finde fremgang på BW øvelser...

Edited by Pjevsen
Link to comment
Share on other sites

Se det er rigtigt nok at frivægtsøvelser giver mange fordele som maskiner ikke giver.

hvis man som instruktør har ½time eller en time med et menneske, skal man så lære dem frivægtsøvelser 90% ikke kommer til at udføre korrekt, eller give dem maskine øvelser de kan udføre korrekt og som de vil føle sig tryggere ved?

Typisk beder nye trænende om maskiner, skal man så overtale dem til at lave øvelser de ikke føler sig trygge ved, og som de ikke kan udføre korrekt?

Jeg vil til hver en tid hellere have en instruktør der primært vise maskiner frem, frem for en der giver squat til mange medlemmer.

Det handler om at møde medlemmerne hvor de er og først og fremmest give dem sikker træning.

Er man perosnlig træner er billedet et helt andet. For der har man langt mere tid med sin kunde.

Det er så let at svine instruktører og perosnlige trænere. Faktum er at de kunder de får ikke er specielt interesserede i træning og måske aldrig modtager mere end 30minutters hjælp. Under de forhold er det uansvarligt at spille MOL klog.

Det er ikke et spørgsmål om at ”spille MOL klog”. Det var nu heller ikke ment som et angreb på instruktørerne som sådan. Deres handlinger er ofte betinget af centrenes politik og økonomi.

Det er forståeligt hvis man kommer til et ”hard core” center der er præget af ”en bunke jern” og lav pris, at man ikke får den mest omfattende instruktion – set ud fra et økonomisk synspunkt. Men ofte er det netop sådanne steder man kan få den mest intensive instruktion, netop fordi de er præget af stor entusiasme.

Uforståeligt er derimod de centre hvor man betaler op til 700 kr. om måneden og så får en engangsinstruktion, hvorefter man bliver overladt til sig selv.

Det er ufatteligt, at der ikke disse steder er råd til at have en instruktør gående rundt på stedet, som kan give opfølgning til begyndere, og holde øje med at de udfører øvelserne korrekt. Hvor ofte ser man ikke steder hvor der sidder en i skranken og røvkeder sig, i stedet for at rende rundt blandt medlemmerne og give gode råd, spotte folk osv.

Jeg vil give dig ret i at man skal møde folk hvor de er, og hvis folk insisterer på at bruge maskiner, skal man selvfølgelig være imødekommende. Men derfor mener jeg nu alligevel at man også kunne vise frivægtsøvelser og stærkt opfordre til at bruge dem. Og i særdeleshed forklare hvorfor de er maskiner overlegne.

I øvrigt vil jeg lige sige, at ikke alle maskiner nødvendigvis er sikret mod fejlbrug.

Heldigvis er der jo endnu en faktor, der gør sig gældende, og det er den velvilje der er fra de erfarne til at hjælpe de nye. Jeg fik selv stor hjælp af ”de gamle rotter” da jeg var en ung knægt, og den viden jeg har akkumuleret nu hvor jeg selv er blevet en af ”de gamle rotter” giver jeg gladelig videre!

Så når jeg ser en ung knægt i gang med at ødelægge sin ryg, skrider jeg selvfølgelig ind!

Når folk ikke ”er specielt interesserede i træning”, er det mere min opfattelse, at de ikke ved særlig meget om træning.

I hvert fald, når jeg ser det ugentlige antal ”prøvetimer” er deres ansigter mere præget af uvidenhed end manglende interesse.

Og her synes jeg også at det ofte kan mangle på instruktørernes entusiasme og lyst til at undervise. Jeg har i hvert fald set mange instruktører der bare går med rundt ved maskinerne og siger: ”det her så for ryggen… det her er for maven… det her er for…” og så viser hvordan øvelsen skal udføres en enkelt gang. Her kunne jeg efterlyse noget mere teori – bare den basale: hvor i ryggen, hvor udspringer og hæfter musklen, hvad sker der når den sammentrækkes, hvad gavn har man af øvelsen i forhold til daglige foreteelser, hvis man vil ”tone” kroppen, hvad gør den ved ens udseende, etc.

Summa summarum mener jeg det er mere ”ansvarligt” at folk der som her spørger om hjælp og som har gjort op med sig selv at træningen skal have et løft og et mere dedikeret fokus, får et ”spille MOL klog”-svar, end at de får en halvhjertet instruktion i at bevæge arme og ben i en maskines fastlåste bane. :tongue:

Vh

Søren

Edited by Sir1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er store træk enig med dig..., men hvis man er instruktør et sted, hvor man immervæk kun har 30 minutter med kunden, så skal man måske overveje at tage det op med ledelsen/chefen!! For det er da håbløst...

Det handler helt sikkert om og møde kunden, hvor han/hun er, men det handler lige så høj grad om at lede kunden af den vej, der er mest hensigtsmæssig i forhold til mål... Det vil sige, at jeg mener, at man som fagligt kompetent instruktør bør melde ud, hvad der er det mest hensigtmæssige for kunden!! Men også sige lige ud af posen at det kan han/hun ikke nødvendigvis lære på den ½-1 time, der er afsat, så der skal investeres mere instruktion og dedikation i det "optimale"...

Jeg mener, man bør give dem et realistisk billede af, hvad deres målsætning kræver at opnå, også selvom de helst bare vil slå hjernen fra og sidde i indelårs maskine (piger) eller i pec decken (fyre) i en times tid...

Iøvrigt er squat, dødløft helt sikkert i overkanten på den time, der vist ser sat af de fleste steder... Men det er BW squat., lunges, stepups altså ikke i min bog, og vi snakker et niveau, hvor det er en stor procentdel, der faktisk kan finde fremgang på BW øvelser...

Derfor er der løbende systematiske opfølgninger, hvor man kan hjælpe folk.

Hellere 4gange 30minutter end 2 gange 1time.

Man skal huske på at målsætningerne ikke er de samme som den gennemsnitlige MOLBO's.

Alle mine erfaringer viser mig at det optimale fysiologiske program i forhold til at nå motionsiters mål, ikke er hensigtsmæssige. De fører til enorm dropout rate. Så hellere lægge mere på, når folk har lyst til at prøve mere.

Hvis man ser hvor mange vrider i knæ, lader hoften falde ud i BW lunges, så skal man passe på med at give dem til alle mennesker.

Lunges er en god måde at finde uheldige kompensatoriske mønstre, for der er så mange tind der kan gå galt for folk.

Hæmmet gluteus = folk falder forover inde de presser op.

Hæmmet gluteus medius = hofte falder ud til siden,

stramme hoftebøjere = a world of crap.

Link to comment
Share on other sites

Derfor er der løbende systematiske opfølgninger, hvor man kan hjælpe folk.

Hellere 4gange 30minutter end 2 gange 1time.

Man skal huske på at målsætningerne ikke er de samme som den gennemsnitlige MOLBO's.

Alle mine erfaringer viser mig at det optimale fysiologiske program i forhold til at nå motionsiters mål, ikke er hensigtsmæssige. De fører til enorm dropout rate. Så hellere lægge mere på, når folk har lyst til at prøve mere.

Hvis man ser hvor mange vrider i knæ, lader hoften falde ud i BW lunges, så skal man passe på med at give dem til alle mennesker.

Lunges er en god måde at finde uheldige kompensatoriske mønstre, for der er så mange tind der kan gå galt for folk.

Hæmmet gluteus = folk falder forover inde de presser op.

Hæmmet gluteus medius = hofte falder ud til siden,

stramme hoftebøjere = a world of crap.

Jeg kan godt se, at skadespotentialet i lunges for en nybegynder er stor.

Problemet i de tilfælde jeg har set er: Kvinderne vil gerne have strammet sine ben/balder op, og har fedt på inderlårene. Det er så hvad der er, men at en instruktør så viser dem hvordan man bruger leg extension, leg curl og inder- og yderlårsmaskine, men helt dropper en ganske fin øvelse som benpres er da absurd. Det virker i mit hovede som om, at instruktøren rent faktisk går med troen på, at hvis man træner en masse i inderlårs-maskinen, så forsvinder det fedtlag der sidder på inderlåret også, og hvis ikke han går med denne tro, så får han den da foralvor banket ind i knolden på nybegynderen, som jo ikke ved bedre.

Dette har jeg set utallige eksempler på dengang jeg trænede i et center.

Og som Pjevsen skriver, så er det et problem, at de kun har 30 min pr. kunde, men der bør stadigvæk lægges på bordet, hvad der skal til for at opnå sit mål, i stedet for at instruktøren sætter kunden i gang, og kunden går i den tro, at der egentlig ikke skal mere til - hvilket i de fleste tilfælde er helt hen i skoven, fordi deres træningspas kan virke lidt spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

Derfor er der løbende systematiske opfølgninger, hvor man kan hjælpe folk.

Hellere 4gange 30minutter end 2 gange 1time.

Man skal huske på at målsætningerne ikke er de samme som den gennemsnitlige MOLBO's.

Alle mine erfaringer viser mig at det optimale fysiologiske program i forhold til at nå motionsiters mål, ikke er hensigtsmæssige. De fører til enorm dropout rate. Så hellere lægge mere på, når folk har lyst til at prøve mere.

Hvis man ser hvor mange vrider i knæ, lader hoften falde ud i BW lunges, så skal man passe på med at give dem til alle mennesker.

Lunges er en god måde at finde uheldige kompensatoriske mønstre, for der er så mange tind der kan gå galt for folk.

Hæmmet gluteus = folk falder forover inde de presser op.

Hæmmet gluteus medius = hofte falder ud til siden,

stramme hoftebøjere = a world of crap.

Vi er stadig meget enige.. Jeg siger bare, at alle bør få nogle realistiske bud på, hvordan de når deres mål. Så kan det godt være, at de ikke skal ind i det optimale fysiologiske træningsprogram fra day one.

Ja... netop et bens øvelser viser en masse om stabiliteten og aktivering af muskler omkring de pågældende led, og netop derfor er de gode. De skal selvfølgelig introduceres ordentligt. At man putter en mand i "legpressen" (jah, jeg er stadig ikke gode venner med den øvelse) i nogle måneder, ændrer jo ikke på disse kompensatoriske mønster - i nogle tilfælde snarere tværtimod..

Edited by Pjevsen
Link to comment
Share on other sites

Vi er stadig meget enige.. Jeg siger bare, at alle bør få nogle realistiske bud på, hvordan de når deres mål. Så kan det godt være, at de ikke skal ind i det optimale fysiologiske træningsprogram fra day one.

Ja... netop et bens øvelser viser en masse om stabiliteten og aktivering af muskler omkring de pågældende led, og netop derfor er de gode. De skal selvfølgelig introduceres ordentligt. At man putter en mand i "legpressen" (jah, jeg er stadig ikke gode venner med den øvelse) i nogle måneder, ændrer jo ikke på disse kompensatoriske mønster - i nogle tilfælde snarere tværtimod..

hvordan introducerer du ordentligt på en session?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share