Mine ben knækker..


Mette_Musen
 Share

Recommended Posts

Min ben eller der hvor de er fæstnet, siger en mærkelig "Knæk" lyd når jeg laver mavebøjninger og skiftevis tager benene ned mod gulvet, mens det andet holdes op i luften på 90*. Hvorfor gør det det.... Det føles også ubehageligt, men gør ikke ondt. Er det fordi jeg ikke er vant til at lave den øvelse?

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvilke type øvelse du bruger - men det lyder til at du udfører øvelsen forkert, så du får belastningen i hofteleddet istedet for i maven. Det er en meget typisk fejl at lave når man træner mave.

Prøv at holde benene i vinkel (90gr.) på maven - og kun rulle sammen i maven. Herved undgår du at få belastningen i hofteleddet (og skader).

Link to comment
Share on other sites

Den øvelse er nu ikke en fejl at træne (selvom den kan være lidt hård for ryggen), hvis det er hoftebøjerne der ønskes at træne. Den du laver, hvis jeg ellers har forstået din beskrivelse ret, er nemlig rettet mod hoftebøjerne og giver kun i ringere grad noget til maven.

Som maxpuls beskriver, trænes mavemusklerne (vaskebrættet) bedst ved at trække solar plexus mod skambenet. Hvordan du i praksis vælger at træne det, er en smagssag, men i centrene er der som regel altid en eller anden slags "crunch"-maskine der isolerer denne bevægelse. Her kan man få en god fornemmelse af hvordan bevægelsen udføres.

Husk at ingen øvelse må føles "forkert" ubehagelig. Det skal selvfølgelig "smerte" på den rigtige måde i musklerne, for at det giver noget :wink: Men det må ikke gøre ondt i led, brusk, sener etc.

Tænk på at alle mennesker er skabt forskelligt og det er ikke sikkert at en øvelse der fungerer for din træningspartner (hvis du har en sådan) også fungerer for dig.

Hvis du vil træne hoftebøjerne er der mange forskellige metoder. Prøv at klikke ind på BB.dk's fine øvelsesbibliotek her: http://bodybuilding.dk/oevelsesbiblotek/ - bare klik på det sted på mandens krop du vil træne, og du får en række øvelser direkte rettet mod den muskelgruppe.

Vh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share