VM i banecykling


Søren W
 Share

Recommended Posts

Det er en meget, meget stor præstation af det danske 4km-hold! :superman:

Ved kvalifikationen tidl. i dag kørte de i 3.57.734 - det er altså mere end 5 (fem!) sekunder hurtigere end den gamle rekord på 4:02.855, som de satte for kun halvanden måned siden ved WC-stævnet i Ballerup i begyndelsen af februar!! Ud over dansk rekord, er det en af de bedste tider (nu fjerde bedste tid), der er kørt nogensinde. Det er en helt uhørt forbedring, ja man må betegne det som en sensation.

Briterne satte i finalen verdensrekord med 3:56.322. En supertid, der skærer 0,3 sekunder af den gamle rekord på 3:56.610, som australierne satte ved OL i Athen i 2004. Danmark fik sølv ved at køre i 3.59,318 min, og altså IGEN under 4 minutter. Det var kun DK og UK, der formåede at komme under de magiske 4 minutter ved dette verdensmesterskab. Tiden i finalen var ca. 1,5 sekund langsommere end i kvalifikationen. Det skyldes blandt andet en fejl på første omgang af Michael Færk Christensen, der tøver et øjeblik med at komme på hjul og skaber derfor et hul, som han må køre op med hjælp fra Casper Jørgensen. Det koster kræfter, og det er der ikke plads til, hvis man skal sætte rekordtider. At holdet alligevel kører under de 4 min vidner om et meget højt niveau. Holdet har sammen med den meget erfarne banelandstræner Heiko Salzwedel arbejdet med at benytte en tungere gearing og det har åbenbart givet pote.

En anden ting man ikke skal glemme er, at disse gutter ikke er ret gamle. Michael Færk, Casper Jørgensen og Alex Rasmussen er alle bare 22 år. Jens Erik Madsen er 26 år. Derudover er der den jævnaldrende Michael Mørkøv, som faktisk var fast mand på 4 km i lang tid indtil Michael Færk overtog pladsen for et par måneder siden.

Det lugter lidt af guldmedaljer til OL i Beijing :smile:

Link to comment
Share on other sites

Her er en analyse af verdensrekorden vs. den danske rekord. Tiderne efter 2000m er identiske, mens det (ikke overraskende) koster tid, når der er en mand, der falder fra.

Nøglen til en OL guldmedalje er altså, at danskernes fjerdemand - hvadenten Michael Færk holder pladsen eller Michael Mørkøv tilbageerobrer den - kan holde tempoet de sidste 1000m og ikke falde fra undervejs. Alex Rasmussen i ekseptionel grad, men også Casper Jørgensen og til dels Jens Erik Madsen er meget kraftfulde ryttere og der har de to gange Michael lidt mindre power end de andre.

Link to comment
Share on other sites

Så simpelt er det jo ikke, at han "bare" skal holde lidt længere, en af grundene til de gode tider er jo netop at han kører så hurtigt at han ikke kan holde hele vejen. Det er i øvrigt meget normalt at lade en mand køre over evne, så at sige, og så smide ham når han ikke kan mere, det er jo tiden på 3. mand der tæller. Men jeg håber da selvfølgelig det bedste, tror nu der kommer større konkurrence i OL, det er uden sammenligning det største at vinde som banerytter, mon ikke New Zealand og især Australien melder sig ind i kampen.

Link to comment
Share on other sites

Så simpelt er det jo ikke, at han "bare" skal holde lidt længere, en af grundene til de gode tider er jo netop at han kører så hurtigt at han ikke kan holde hele vejen. Det er i øvrigt meget normalt at lade en mand køre over evne, så at sige, og så smide ham når han ikke kan mere, det er jo tiden på 3. mand der tæller.

Jeg er klar over, at det kunne være en mulig udlægning, når 4. manden falder fra, men i det konkrete tilfælde er jeg uenig med dig. Færk har ikke samme niveau som de andre tre.

Link to comment
Share on other sites

Uanset niveau er det fjoget at køre efter at have 4 mand med hele vejen når der kun skal 3 med rundt. Når en rytter har taget sidste føring, og kun skal sidde på hjul frem til mål, hvorfor så ikke lade ham køre ekstra hårdt til da og så smide ham?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Så lykkes det omsider Danmark, at blive verdensmestre i 4km holdforfølgelsesløb :superman:

Alex Rasmussen, Casper Jørgensen, Michael Færk Christensen og Jens Erik Madsen kørte i tiden 3.58.246. Det blev en dramatisk finale, og Danmark var ved at ødelægge det for sig selv, da Jens Erik Madsen faldt desuden fra allerede ved 2500 meter. Og for at det ikke skulle være nok, er Casper Jørgensen ved at styrte ved 3000 meter, da han kører op i baghjulet på Michael Færk, men han holder balancen og holdet finder formationen igen, og en dobbeltføring af kraftværket Alex Rasmussen får holdet op i fart igen.

Det var dog et rigtigt godt kørende australsk hold, der var ved at få skovlen under danskerne undervejs i finalen. Australierne kørte i tiden 3.58.863 - en imponerende tid, især taget i betragtning, at holdet er meget ungt - faktisk er der kun én af de fire australske ryttere, der er fyldt 20 år!!

Storbrittanien skuffede og fik ikke en gang medalje -noget de har været forvænt med de sidste mange år. Kun én af de ryttere, der knuste DK sidste år var med på holdet.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

SÅ dramatisk var det vist heller ikke, jeg så ingen der var tæt på at styrte, og mon ikke dobbeltføringen og exitten efter 2500m var en del af planen?

Men godt kørt, en skam storbritannien stillede med så fesent en opstilling dog, det ville have været lidt sjovere at slå det rigtige hold.

Der er i øvrigt mændenes sprint nu, kvartfinaler.

Og der vandt Danmark parløbet i fuldstændig overlegen stil. :smile:

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

SÅ dramatisk var det vist heller ikke, jeg så ingen der var tæt på at styrte, og mon ikke dobbeltføringen og exitten efter 2500m var en del af planen?

Men godt kørt, en skam storbritannien stillede med så fesent en opstilling dog, det ville have været lidt sjovere at slå det rigtige hold.

Der er i øvrigt mændenes sprint nu, kvartfinaler.

Og der vandt Danmark parløbet i fuldstændig overlegen stil. :smile:

Jo, Alex tager en dobbeltføring, når der falder en mand fra. Jeg siger ikke, at det ikke var en del af planen. Casper tager et kæmpe sving og retter op igen, og rytteren bag ham kæmper sig op på hjul. Det er vist en strid om ord, om han/de dermed undgår at styrte eller er "tæt på" at styrte. Jeg synes budskabet er, at det var en finale, der var teknisk dårligt kørt af Danmark - men som de vandt på deres power.

Og ja, fed sejr i parløbet.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share