Ondt lige under knæet


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en 15-årig dreng der spilelr meget basket.

Men efter 14 dages pause grundet en skade i foden, har jeg haft sygt ondt lige under knæet....

det er som om hvis jeg løber og skal eksplodere op i et spring, falder jeg nærmest bare sammen nu...

jeg styrketræner ved siden af baskettræning, og sidste somemr lavede jeg plyometric...

Link to comment
Share on other sites

sandsynligvis springer knæ... overbelastningen af patella senens fæste!

Kommer når man belaster senen meget især med eksplosive bevægelse som spring og plyometrisk træning...

Ellers google..., min erfaring med den skade er ingen eller meget minimal belastning af scenen!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fik selv springerknæ blot en uge efter jeg begyndte med plyometrisk træning... det hjalp hurtigt på problemet ved at bruge kølende creme på stedet... f.eks "ez spray" eller andet med menthol. desuden hjalp genoptræning med squats og benspark gevaldigt. jeg genoptog aldrig den plyometriske træning og vil egentlig heller ikk anbefale det til dig...

Link to comment
Share on other sites

Hej Pimp

Du skal være obs på din alder.

Springerknæ og behandlingen er relevante, men som 15 årig og (høj?) basketspiller vokser du formentlig ret hurtigt for tiden? I forbindelse med den den pludselige vækst der opleves i puberteten, sker der det, at knoglerne og til dels musklerne vokser så hurtigt at senevævet (pga. den lavere blodforsyning, plasticitet, osv.) ikke kan følge med. Når det sker opstår der en betændelseslignende tilstand (en aseptisk inflamatorisk tilstand). Det er ikke en betændelse, da det ikke er bakterier der spiller ind, men i stedet en irritationstilstand.

Smerter som dem du beskriver har mangen en teenagere oplevet, selv uden træningsbelastninger. De oplever dem ofte som meget skarpe smerter, når de støder bare ganske let mod f.eks. et bordben med punktet lige under knæskallen. Det er her den store lårmuskel (qudriceps femoris) via dens senede del (som også indkapsler knæskallen) hæfter sig på underbenet. På dette punkt har du maksimal trækkraft, maksimal belastning pga. hurtig vækst, og minimal blodgennemstrømning og elasticitet.

Det er et problem der kan komme og gå i takt med at din vækst farer frem, stopper op, for så at løbe hurtigt igen.

Behandlingen er rolige, jævnlige udpændinger (uden smerte), ro (mindre, eller i svære tilstande, ingen træning der belaster knæene i en periode).

Is, tapening, medicin (nonsteroide antiinflamatoriske præparater) bør du først gå i gang med efter en grund undersøgelse hos idrætslæge eller idrætfysioterapeut.

Sammenfatning: Du er pga. din alder mere udsat i forhold til dette problem end en voksen person, og skal tage med i dine overvejelser omkring træningsplan. Mere (forkert) træning gør altså blot problemet værre :devil:

Det gode budskab: Din "overfølsomhed" går over når du holder op med at vokse :bigsmile:

Held og lykke med bedringen at dine "teenageknæ".

Vh

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hej Pimp

Du skal være obs på din alder.

Springerknæ og behandlingen er relevante, men som 15 årig og (høj?) basketspiller vokser du formentlig ret hurtigt for tiden? I forbindelse med den den pludselige vækst der opleves i puberteten, sker der det, at knoglerne og til dels musklerne vokser så hurtigt at senevævet (pga. den lavere blodforsyning, plasticitet, osv.) ikke kan følge med. Når det sker opstår der en betændelseslignende tilstand (en aseptisk inflamatorisk tilstand). Det er ikke en betændelse, da det ikke er bakterier der spiller ind, men i stedet en irritationstilstand.

Smerter som dem du beskriver har mangen en teenagere oplevet, selv uden træningsbelastninger. De oplever dem ofte som meget skarpe smerter, når de støder bare ganske let mod f.eks. et bordben med punktet lige under knæskallen. Det er her den store lårmuskel (qudriceps femoris) via dens senede del (som også indkapsler knæskallen) hæfter sig på underbenet. På dette punkt har du maksimal trækkraft, maksimal belastning pga. hurtig vækst, og minimal blodgennemstrømning og elasticitet.

Det er et problem der kan komme og gå i takt med at din vækst farer frem, stopper op, for så at løbe hurtigt igen.

Behandlingen er rolige, jævnlige udpændinger (uden smerte), ro (mindre, eller i svære tilstande, ingen træning der belaster knæene i en periode).

Is, tapening, medicin (nonsteroide antiinflamatoriske præparater) bør du først gå i gang med efter en grund undersøgelse hos idrætslæge eller idrætfysioterapeut.

Sammenfatning: Du er pga. din alder mere udsat i forhold til dette problem end en voksen person, og skal tage med i dine overvejelser omkring træningsplan. Mere (forkert) træning gør altså blot problemet værre :devil:

Det gode budskab: Din "overfølsomhed" går over når du holder op med at vokse :bigsmile:

Held og lykke med bedringen at dine "teenageknæ".

Vh

Ole

MANGE TUSINDE TAK FOR SVARET.

Det hjalp utroligt meget, og er nu ikke i tvivl om at det nok er det der er problemet.

dog 2 ting undrer mig.

Det er mest på indersiden af stykket under knæet, og altså ikke noget stort område.

Jeg har ikke vokset på meget på det sidste - ved ikke om dette hænger sammen med at jeg løfter vægte (182 cm høj).

Link to comment
Share on other sites

Velbekomme, Pimp - Glad for du kan bruge svaret.

Normalt er smerterne i hele området lige mellem knæskallen og det knoglefremspring du kan mærke lige derunder. Hvis det mere er til den ene side, så kán det skyldes en lidt skæv belastning under din træning, f.eks. hvis du som følge af din tidligere fodskade aflaster/står lidt skævt når du squater og når du løber/springer?

15 år og tung vægttræning ér ikke det bedste miks, så hvis du gør det, så prøv at skrue lidt ned for blusset (Det bør du under alle omstændigheder gøre lige nu hvor dit knæ reagerer som det gør.

Egentlig skal der en fysisk undersøgelse til for at stille den helt rette diagnose og behandlingsplan, så hvis dit problem fortsætter, så vil jeg anbefale dig at kontakte en idrætsfysioterapeut.

Vh

Ole

Link to comment
Share on other sites

Velbekomme, Pimp - Glad for du kan bruge svaret.

Normalt er smerterne i hele området lige mellem knæskallen og det knoglefremspring du kan mærke lige derunder. Hvis det mere er til den ene side, så kán det skyldes en lidt skæv belastning under din træning, f.eks. hvis du som følge af din tidligere fodskade aflaster/står lidt skævt når du squater og når du løber/springer?

15 år og tung vægttræning ér ikke det bedste miks, så hvis du gør det, så prøv at skrue lidt ned for blusset (Det bør du under alle omstændigheder gøre lige nu hvor dit knæ reagerer som det gør.

Egentlig skal der en fysisk undersøgelse til for at stille den helt rette diagnose og behandlingsplan, så hvis dit problem fortsætter, så vil jeg anbefale dig at kontakte en idrætsfysioterapeut.

Vh

Ole

men hvad er tung vægttræning?

For jeg giver den hele armen, og de sidste repetitioner skal jeg nogle gange have hjælp - er det tung vægttræning?

eller er tung vægttræning når man kun kører 1-5 gentagelser?

kan du give en definition?

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vel helt korrekt hedde "fór tung træning"...og dét er meget individuelt. Den der bedst kan svare på det er faktisk dig selv. Men det vil forudsætte, at du har den rette viden om signalerne (smerter, ømhed, varme, træthed, søvnproblemer, osv., osv. Du kan evt. google overbelastningssymptomer + tjekke efter tråde her på sitet), samt at du gennem træningen har fået en god fornemmelse for/erfaring med hvor din personlige grænse for irritationerne er...så du kan nok se at det er lidt svært at svare så præcist på.

Grundlæggende set kræver tung træning en god lang forudgående træningsperiode hvor dine muskler, men især led og sener når at vænne sig til belastningen. Det er her din alder kan spille ind, fordi din vækst givetvis ikke vil komme i et jævnt tempo og din træning derfor ikke kan lægges i et helt fast skema (med en jævnt stigende belastning).

Som en tommelfingerregel bør "tung" træning, dvs. vægte du kun kan løfte 5-10 gange, først påbegyndes når kroppen er fuldt udvokset - og det er den ikke endnu når du er 15 år. Du vil desuden kun opnå en minimal effekt af tung træning før du er udvokset.

Mit råd vil være at du skal holde dig til vægte hvor du kan løfte 3-4 sæt af 15-20 gentagelser, og så i øvrigt mærke rigtig godt efter om der opstår irritationer, OG hvis de kommer, så en kort pause (en uges tid) til det pågældende område, efterfulgt af lidt (10 %) mindre vægt og færre gentagelser.

Vh

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share