Genoptræning af knæ


malin
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået en overbelastning af begge knæ, med betændelse i ledbåndene lige nedenunder knæskallen. Har været til fysioterapeut med det, og holdt dem i ro den sidste måned (skaden er ca. 5 uger gammel).

Nu vil jeg dog gerne i gang med at genoptræne det, lige så stille og roligt, hvis det ellers kan anbefales. Det er klart, at jeg ikke kan/må lave øvelser, der fremprovokerer ømhed i senen - så hvad kan jeg egentlig gøre, for at træne ben?

Nogen anbefaler cykling og svømning, men er det tilpas skånsomt for skaden og samtidig passende til at træne styrke i benene?

Jeg håber på noget hjælp. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået en overbelastning af begge knæ, med betændelse i ledbåndene lige nedenunder knæskallen. Har været til fysioterapeut med det, og holdt dem i ro den sidste måned (skaden er ca. 5 uger gammel).

Nu vil jeg dog gerne i gang med at genoptræne det, lige så stille og roligt, hvis det ellers kan anbefales. Det er klart, at jeg ikke kan/må lave øvelser, der fremprovokerer ømhed i senen - så hvad kan jeg egentlig gøre, for at træne ben?

Nogen anbefaler cykling og svømning, men er det tilpas skånsomt for skaden og samtidig passende til at træne styrke i benene?

Jeg håber på noget hjælp. :-)

svømning er super godt mest Crawl, da det er skånsomt for knæet

cykling skal man vente med intil man ikke kan mærke det i knæet

med styrke træning skal man gå hurtig i gang se også http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Vi...08/04032008.htm eller læs mere på http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

Ps. Husk at bruge RICE metoden

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, at jeg ikke kan/må lave øvelser, der fremprovokerer ømhed i senen - så hvad kan jeg egentlig gøre, for at træne ben?

Nogen anbefaler cykling og svømning, men er det tilpas skånsomt for skaden og samtidig passende til at træne styrke i benene?

Jeg vil sige, at så længe man ikke laver bryst-benspark, så kan du svømme som du vil

Jeg har været ramt af samme problemer som du nu sidder i til begge øre.

Løsningen på problemet var, at bruge en masse penge på FYS (ca. 1 - 2 gange pr. uge), samt løbetræne i vand. Dettte gøres med en særlig vest man tager på. Dette er sindsygt hårdt, men en god vej frem. Vesten kan lejes i seriøse løbebutikker eller TRI-klubber.

Som nævnt kan jeg kun tilslutte mig: du må IKKE svømme brystben!!!!!!!!!! så bliver det værre med skaden.

Hvis du cykler en del, så sæt sadlen lidt ned og lidt tættere på styret (få cm)

Selvom du er skadet i benene, så må du ikke glemme at træne overkroppen. Det er bare at komme igang med vægtene eller maskinerne.

Lykke til...

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

...med styrke træning skal man gå hurtig i gang se også http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Vi...08/04032008.htm

Jeg mener Henning Langberg, som er en af de førende seneforskere herhjemme, har sagt, at denne form for træning af inflammerede sener SKAL gøre ondt. Ellers er belastningen ikke stor nok til at få det ønskede respons. Det er dog 1½ år siden til en konference han sagde det (da anbefalingen var kontrolleret ekscentrrisk træning), så måske der er opdateringer på dette siden...

Har forøvrigt selv brugt ekscentrisk styrketræning i leg-extension maskine med stor succes ved selvsamme problem (springerknæ).

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg har allerede været til fysioterapi. Min fysioterapeut mente i dag, at jeg muligvis havde fået nogle små sprækker i brusken i knæet, ud over at jeg tydeligvis er inflammeret. Han ordinerede laserbehandling og akupunktur...

Han anbefalede i øvrigt, at jeg kom i gang med at cykle og squatte med meget lav vægt, for at genoptræne, da jeg sagtens kan bøje ned i knæene uden at fremprovokere smerten. Kort sagt begynde at træne ben igen, og være opmærksom på ikke at blive irriteret i knæene.

Baron bandit: Hvad vil ekscentrisk træning sige?

Link to comment
Share on other sites

Ekscentrisk er bare den del af bevægelsen, hvor musklen forlænges under spænding. I squat er det således på vej ned :smile:

Da du er i stand til kontrolleret at sænke en større vægt end du kan løfte(se evt kurven indlæg 3 i denne tråd , bruges kan denne metode benyttes til at arbejde med supramaksimale belastninger. I praksis gøres dette eksempelvis ved at få hjælp til at løfte vægten, mens man så selv sænker den. En anden måde (som jeg brugte) er den såkaldte 2/1 metode, hvor vægten løftes med 2 arme/ ben og sænkes med 1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share