Lægers ernæringslære?


Guest hummersuppen
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Hej alle på MOL

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra læger (gælder alle med en lægetitel) her på MOL hvor meget ernæringslære der har indgået i jeres uddannelse/undervisning, et ca. samlet time antal vil være fint, og der må meget gerne uddybes hvordan undervisningen er foregået.

På forhånd tak

VH Kim

Jeg ville blive glad hvis en diætist kunne fortælle mig om der er fokus på kost i forbindelsen med motion/træning i uddannelsen til diætist, altså om man i løbet af uddannelsen specifickt lærer om kosten i forbindelsen med motion/træning, det kunne f.eks være hvad der er fornuftigt at spise før/efter en træning (af den ene eller anden art) eller i restititionstiden/tiden imellem træning. Alle svar fra diætister eller kommende diætister er meget velkomne og jeg vil blive glad for enhver information jeg kan få omkring emnet.

På forhånd tak :)

Edited by hummersuppen
Link to comment
Share on other sites

Hej alle på MOL

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra læger (gælder alle med en lægetitel) her på MOL hvor meget ernæringslære der har indgået i jeres uddannelse/undervisning, et ca. samlet time antal vil være fint, og der må meget gerne uddybes hvordan undervisningen er foregået.

På forhånd tak

VH Kim

Og hvad skal du med den indformation?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvad skal du med den information jeg ville give dig hvis jeg svarede på dit spørgsmål om hvad jeg skal med den information?

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal du med den information jeg ville give dig hvis jeg svarede på dit spørgsmål om hvad jeg skal med den information?

Hvis du ikke ønsker at debattere dit indlæg i et diskussionsforum, kunne du kontakte KU-SUND og høre dem ad. Mon ikke de kan svare lidt mere præcist end hvad læger/medicinstuderende kan estimere omkring deres timeantal i specifik ernæringslære.

Er biokemi eksempelvis ernæringslære ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

"Hvis du ikke ønsker at debattere dit indlæg i et diskussionsforum, kunne du kontakte KU-SUND og høre dem ad. Mon ikke de kan svare lidt mere præcist end hvad læger/medicinstuderende kan estimere omkring deres timeantal i specifik ernæringslære.

Er biokemi eksempelvis ernæringslære ?"

Så mit svar til "arne" giver dig indtrykket af at jeg ikke vil debattere?

Tak for dit gode råd men jeg har ikke lyst til at spørge nogen på "Det sundhedsvidenskabelige fakultet", for hvis det var DET jeg havde lyst til så havde jeg jo spurgt der og ikke her.

Og folk må ligge i "ernæringslære" hvad de vil, det kunne høre under "det må meget gerne uddybes hvordan undervisngen er foregået".

Nå nu håber jeg at der næste gang der bliver skrevet et svar til mit indlæg faktisk er en læge som har lyst til at svare, så kan folk uden viden om emnet og trang til at kaste spydigheder efter andre (uden grund) kigge med og måske lære noget, eller hvem ved!?

Edited by hummersuppen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen titel endnu ... men er der snart :wink:

Jeg vil estimere den cirka tid vi har brugt på at lære om kalorier og energitæthed i mad på studiet til et sted mellem 1-2 timer....

decideret ernæringslære har vi intet af på SDU ... en læge vil i reglen henvise til en klinisk diætist hvis hans pt. har et behov.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg har ingen titel endnu ... men er der snart :wink:

Jeg vil estimere den cirka tid vi har brugt på at lære om kalorier og energitæthed i mad på studiet til et sted mellem 1-2 timer....

decideret ernæringslære har vi intet af på SDU ... en læge vil i reglen henvise til en klinisk diætist hvis hans pt. har et behov.

Mange tak for dit svar NORAH, det var rart med et ordenligt svar fra én der ved hvad der snakkes om!

Held og lykke med studierne.

TIl dig Incognito: Du skal ikke gøre dig til dommer om hvad der er flabet eller ej her, jeg synes det var uhøfligt og "flabet" af Arne at skrive/spørge på den måde han gjorde, og lad Arne forsvare sig selv og/eller kommenterer mit svar til hans dumme spørgsmål hvis han mener det er på sin plads, og hvis du intet har at bidrage med til denne snak hvilket det jo tyder på så ville jeg ville blive glad hvis du kunne holde dig væk. [upassende kommentarer slettet]

VH Kim

Edited by Morten Z
Upassende kommentarer slettet
Link to comment
Share on other sites

Jeg har titlen og har haft den i en del år.

Og må give NORAH, det er faktisk beskæmmende så lidt undervisning der er i ernæring, korrekt og forkert ernæring, når man tænker på hvor stor en pandemi fedme er og hvor store ernæringsmæssige problemer der er over alt på vores lille grønne jord.

Det jeg ved, har jeg måttet opsøge i diverse supplerende bøger, artikler (PUBmed) og lært det på egen krop.

Jeg har ingen titel endnu ... men er der snart :wink:

Jeg vil estimere den cirka tid vi har brugt på at lære om kalorier og energitæthed i mad på studiet til et sted mellem 1-2 timer....

decideret ernæringslære har vi intet af på SDU ... en læge vil i reglen henvise til en klinisk diætist hvis hans pt. har et behov.

Link to comment
Share on other sites

Som man spørger, får man svar.

Det er almindelig kotume her på boardet at begrunde ens spørgsmål, specielt når de er lidt specielle. Flabede svar (på lidt tynde spørgsmål - givet) kommer man ikke langt med.

Jeg vil gerne hjælpe, hvis du er interesseret i at diskutere den tid der bruges på ernæringslære på lægestudiet. I den forbindelse er det relevant at diskutere hvor meget ernærningslæren en læge bør kunne - i lyset af at vi i danmark ikke har et forebyggende, men kun et behandlende sundhedsvæsen (med undtagelse af nogle få helt specifikke forebyggelsesbesøg i almen praksis).

Hvis du derimod skal bruge informationen til at skrive et harmdirrende læserbrev, en klage over et eller andet odiøst eller noget andet ukonstruktivt - ja så har jeg ikke lyst til at hjælpe dig.

Derfor, og for en anden gangs skyld - begrund dine spørgsmål!

Når det så er sagt, (og nu er der jo åbnet for svarboksen) så var der noget om energiomsætningen i biokemi og i fysiologi, uden at det var decideret ernæringslære. Der var også en lille bitte smule i forbindelse med almen praksis, fordi det er tilknyttet et af de forebyggende besøg (hjerte eller diabetes 2, kan ikke lige huske her og nu).

Resten; almen interesse, MOL :4mewantfood: og Pubmed.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Som man spørger, får man svar.

Det er almindelig kotume her på boardet at begrunde ens spørgsmål, specielt når de er lidt specielle. Flabede svar (på lidt tynde spørgsmål - givet) kommer man ikke langt med.

Jeg vil gerne hjælpe, hvis du er interesseret i at diskutere den tid der bruges på ernæringslære på lægestudiet. I den forbindelse er det relevant at diskutere hvor meget ernærningslæren en læge bør kunne - i lyset af at vi i danmark ikke har et forebyggende, men kun et behandlende sundhedsvæsen (med undtagelse af nogle få helt specifikke forebyggelsesbesøg i almen praksis).

Hvis du derimod skal bruge informationen til at skrive et harmdirrende læserbrev, en klage over et eller andet odiøst eller noget andet ukonstruktivt - ja så har jeg ikke lyst til at hjælpe dig.

Derfor, og for en anden gangs skyld - begrund dine spørgsmål!

Når det så er sagt, (og nu er der jo åbnet for svarboksen) så var der noget om energiomsætningen i biokemi og i fysiologi, uden at det var decideret ernæringslære. Der var også en lille bitte smule i forbindelse med almen praksis, fordi det er tilknyttet et af de forebyggende besøg (hjerte eller diabetes 2, kan ikke lige huske her og nu).

Resten; almen interesse, MOL :4mewantfood: og Pubmed.

Eftersom jeg ikke må skrive tilbage i samme tone overfordig som du har gjort til mig er jeg blever censureret, jeg vil så bare pænt bede dig om at holde dig fra denne tråd da jeg ikke synes du bidrager med noget som jeg kan bruge til noget.

Vh Kim

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jeg ikke må skrive tilbage i samme tone overfordig som du har gjort til mig er jeg blever censureret, jeg vil så bare pænt bede dig om at holde dig fra denne tråd da jeg ikke synes du bidrager med noget som jeg kan bruge til noget.

Nu kan DocHylle helt sikkert svare for sig selv, og jeg spørger af ren nysgerrighed: Hvor i DocHylles indlæg synes du, at han har en dårlig tone?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøger mig lige igen.

Du spørger i debatforum motion-online efter medicin-uddannede (ellers studerende) der skal svare dig på hvor meget ernæringslære (vurderingssag hvad de vil kalde ernæringslære) de har haft på deres respektive uddannelse. So far so good.

Da det er UTROLIG vigtigt for dig det KUN er medicinere der svarer i tråden, og du ikke ønsker at diskutere meningen med tråden (evt hvorvidt der er for meget/lidt undervisning i forbindelse med uddannelsen), har jeg stadig svært ved at forstå hvorfor du ikke kontakter en instans der kan give dig de præcise oplysninger. ELLER måske blot søger efter et speficikt mediciner forum på nettet.

Mig bekendt er der kun: Dochylle, Angel/Nora og sortarious der læser/har læst medicin (og måske vores grønlandske ven "skovtrolden" hvis jeg husker rigtigt) - det er altså ikke et stort materiale at bygge din "undersøgelse" på.

Anyway, naivt håber jeg stadig på en sober tone, og en mening med tråden, hvem ved, måske det hele kan ende i en spændende diskussion (som de fleste nok formoder er mening med et debatoplæg i første omgang).

Mit PERSONLIG bidrag til "din" tråd er hermed ikke fantastisk. Jeg studerer med en række bachelorer i medicin, der alle synes at have en god biokemisk viden, men INGEN anvendt ernærningsforståelse (dette er selvfølgelig en meget subjektiv vurdering igen på et smalt forsøgsmateriale).

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg forsøger mig lige igen.

Du spørger i debatforum motion-online efter medicin-uddannede (ellers studerende) der skal svare dig på hvor meget ernæringslære (vurderingssag hvad de vil kalde ernæringslære) de har haft på deres respektive uddannelse. So far so good.

Da det er UTROLIG vigtigt for dig det KUN er medicinere der svarer i tråden, og du ikke ønsker at diskutere meningen med tråden (evt hvorvidt der er for meget/lidt undervisning i forbindelse med uddannelsen), har jeg stadig svært ved at forstå hvorfor du ikke kontakter en instans der kan give dig de præcise oplysninger. ELLER måske blot søger efter et speficikt mediciner forum på nettet.

Mig bekendt er der kun: Dochylle, Angel/Nora og sortarious der læser/har læst medicin (og måske vores grønlandske ven "skovtrolden" hvis jeg husker rigtigt) - det er altså ikke et stort materiale at bygge din "undersøgelse" på.

Anyway, naivt håber jeg stadig på en sober tone, og en mening med tråden, hvem ved, måske det hele kan ende i en spændende diskussion (som de fleste nok formoder er mening med et debatoplæg i første omgang).

Mit PERSONLIG bidrag til "din" tråd er hermed ikke fantastisk. Jeg studerer med en række bachelorer i medicin, der alle synes at have en god biokemisk viden, men INGEN anvendt ernærningsforståelse (dette er selvfølgelig en meget subjektiv vurdering igen på et smalt forsøgsmateriale).

Nej jeg ønsker ikke at diskuterer meningen med tråden, og dem jeg evt ville ønske at diskuterer meningen med kan jeg selv finde hen ad vejen, jeg ved godt et er et "diskussionsforum" men det her var min eneste måde at SPØRGE efter disse oplysninger på lige her på MOL, hvorfor jeg valgte at spørge læger her på MOL og ikke kontakte læger andre steder det kommer ingen ved, hvis de læger der er her på MOL har lyst til at svare så er jeg glad, og hvis ikke så er det jo bare ærgeligt. Jeg har ikke debatteret herinde før, ikke før dette første indlæg fra mig så jeg kender ikke folk og gik faktisk udfra der ville være mere end en håndfuld læger her, så måske er det MIG der har været naiv. Jeg startede jo tråden i en sober tone, det første svar på mit indlæg var uhøfligt og jeg svarede som jeg følte personen havde fortjent og der kom efterfølgende flere unødvendige indlæg og dumme kommentarer hvilket var belastende, jeg gik ikke udfra folk ville være så lave som de har været herinde, jeg gik udfra at et par læger ville give mig de oplysninger jeg søgte og jeg tænkte jeg måske ville ende med at sætte en større diskussion igang men ikke at jeg nødvendigvis gad at deltage i den.

Tak for dit input om ikke andet.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker var det 6 timer i alt (læser på SDU), fordelt på 2 x Forelæsning (4 t.) og 1 x eksamenatorietimer (2 t.). Det fik vi på 4. semester.

Jeg er endnu ikke kommet på kandidatdelen, men tror ikke der venter så meget mere undervisning i det på 2. del af studiet....men er ikke sikker :unsure:

Edited by Fast
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Så vidt jeg husker var det 6 timer i alt (læser på SDU), fordelt på 2 x Forelæsning (4 t.) og 1 x eksamenatorietimer (2 t.). Det fik vi på 4. semester.

Jeg er endnu ikke kommet på kandidatdelen, men tror ikke der venter så meget mere undervisning i det på 2. del af studiet....men er ikke sikker :unsure:

Mange tak for dit svar og dine oplysninger.

Held og lykke med din uddannelse og fremtiden.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hvad meningen med denne tråd er. Ud over at få at vide hvor meget viden den almindelige læge har om kost og kostvejledning.

Et spørgsmål til en læge eller kommende læge:

Jeg er 55 år, og har fået konstateret sukkersyge. Hvad gør du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hvad meningen med denne tråd er. Ud over at få at vide hvor meget viden den almindelige læge har om kost og kostvejledning.

Et spørgsmål til en læge eller kommende læge:

Jeg er 55 år, og har fået konstateret sukkersyge. Hvad gør du?

Går til din egen læge :wink:

Og i bund grund ... hvad pointen er med spørgsmålet er for mig at se underordnet... det er offentlig tilgængelig information som også kan opnåes ved at gennemlæse studieordningen og evt. kontakte uddannelsesstedet, ikke en information som man behøver at tilbageholdes uanset hvad hummersuppen skal bruge det til?

At spørgemåden så ikke er den bedste er mig underordnet :smile:

Generelt...

Lægestudiet er ikke gearet på at skulle varetage eks. det en klinisk diætist skal... men det skal dog nævne at læger oplæres i biokemi og fysiologi --> dermed bør de også med lidt sund fornuft være i stand til at varetage rådgivning af folk herunder eks. kost i forhold til sygdomsgrupper eller blot rådgive i hvad er det bedste baseret på den grundlæggende viden de har om eks. hvad a-vitamin mangel gør i forhold til udvikling af natte-blindhed, hvad fiskeolie betyder i forhold til en graviditet osv.... læger er ikke uden viden på kost-området.... det er blot ikke gearet så meget i mod decideret kostplanlægning som eks. en klinisk diætist! Der findes uden tvivl (ligesom undertegent) læger rundt om i DK som har udbygget deres viden ved videre fordybelse eller videre uddannelse på området :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share