"Forsker: Kræftrisiko ved havregryn"


CuriousDan
 Share

Recommended Posts

Den er god nok!

Alle stivelsesholdige fødevarer der opvarmes kraftigt vil indeholde acrylamid! Dette gælder nok primært bagte og stegte ting. Gode nyhed er at risikoen ved normal indtagelse tilsyneladende ikke er så stor! De mængder der forefindes i fødevarer er generelt ret små.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hader den slags. Stol aldrig på folk der vil sælge en bog.

De tager overhovedet ikke stilling til om de sundhedsmæssigt gavnlige ting ved havregryn opvejer den mikroskopiske forøgelse af kræftrisikoen der er ved at indtage dem. Hvad skal man spise i stedet? Cornflakes og andre morgenmadsprodukter...brød?

http://fpn.dk/mad/article1309821.ece

Helst ikke åbenbart. Hvis man vil leve sundt er det svært at komme udenom akrylamid. Så er det bedst at vælge havregrynene, for her er indholdet trods alt meget lavt.

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article490319.ece

Jeg kan ikke se andet formål med den udmelding om havregryn, end at sælge flere bøger. Det er beskæmmende.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

"Hvad skal man spise i stedet?"

Man kunne vel spise havregryn der ikke er behandlet som det omtales i artiklen, men så kan de kun holde sig i 3 måneder og ikke 1år som jeg forstod det, så er det bare om det er til at finde de gryn der ikke er behandlet som disse, men det er der vist ikke så mange "gryn" i så det bliver svært(ja den var ringe :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Nu vi er ved havregryn er der så nogen, som har kendskab til om rå havregryn er tilgengelig på det danske marked? Interessen skyldes ikke frygten for akrylamid, men derimod at rå havregryn kunne have en række andre sundhedsmæssige fordele i forhold til ristede havregryn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share