Rygning og muskelvægst


Olymp
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

For det første, jeg ryger ikke længere.

Kom til at tænke på om rygning har indflydelse på hypotrofien?

Jeg mener har den manglende ilt tilførsel, nogen indflydelse på musklerne?

Er godt klar over at rygning nedsætter ens energi. Så man måske ikke orker det sidste sæt. Men som sagt er det ikke det jeg mener.

Håber på nogle gode svar.

Hygge

Olymp

Link to comment
Share on other sites

Ja, rygning påvirker sandsynligvis muskelvækst (hypertrofi), fordi rygning hæmmer muskelproteinsyntesen og tilsyneladende også øger muskelproteinnedbrydningen (Petersen et al, 2007 Am J Physiol Endo).

Grunden til at jeg skriver "påvirker sandsynligvis " er, at jeg ikke kender et randomiseret studie, der har undersøgt muskelvæksten hos en ryger - og ikke-ryger gruppe, som har styrketrænet, men resultaterne fra det nævnte studie indikerer stærkt, at det må være tilfældet. Grunden til at jeg skriver "tilsyneladende" ifm. muskelnedbrydning er, at studiets mål for dette er indirekte.

Artikelresumé

Edited by Jakob
Link to comment
Share on other sites

Et andet aspekt - der dog ikke går på hypertrofien direkte - er sulten. Rygning giver jo hos mange en mæthedsfornemmelse. Det betyder at man ikke får spist helt så meget som ellers, og derfor kan det være man ikke får den næring, der skal til.

Ah, er det ikke en myte? Det er i hvert fald ikke noget, jeg, som ryger, mærker noget til. Jeg har tidligere været røgfri i lidt over 1 år, og der var ikke øget spiselyst. Men rygning sætter dit stofskofte en lille smule op, er det ikke snarere der, hunden ligger begravet :smile:?

Link to comment
Share on other sites

Ah, er det ikke en myte? Det er i hvert fald ikke noget, jeg, som ryger, mærker noget til. Jeg har tidligere været røgfri i lidt over 1 år, og der var ikke øget spiselyst. Men rygning sætter dit stofskofte en lille smule op, er det ikke snarere der, hunden ligger begravet :smile:?

Havde glemt den med stofskiftet, der øges, der er jeg helt enig. Men flere af mine venner og veninder (mest veninder, der ryger) har flere gange fortalt, at de føler sig mætte (eller ikke helt så sultne) hvis de ryger.

Link to comment
Share on other sites

Havde glemt den med stofskiftet, der øges, der er jeg helt enig. Men flere af mine venner og veninder (mest veninder, der ryger) har flere gange fortalt, at de føler sig mætte (eller ikke helt så sultne) hvis de ryger.

Jeg har skam hørt flere sige det samme, ville ønske jeg også havde det sådan :laugh:. Om der er videnskabelig evidens på området tør jeg ikke sige?

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share