Styrketræning vs. udholdenhedstræning


KTH
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har hørt at kroppens produktion af såvel væksthormon som testesteron stiger når man træner. Forudsat at det er korrekt, hvilken slags træning får så kroppen til at producere den største mængde hormoner - styrkepræget træning eller udholdenhedstræning?

Jeg ved godt, at det er begrænsede mængder der er tale om, men jeg synes alligevel det er et interessant spørgsmål...

Mvh.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning med de store basisøvelser er bedst til at stimulere kroppens produktion af såvel væksthormon som testesteron.

Jeg har sakset følgende fra TJ's 20 rep breathing squat artikel på Getbig........

"En anden mindre kendt grund er at de store basisøvelser har et meget kraftigt potentiale for at stimulere frigørelsen af hormoner i kroppen. Stort set alt motion har en indflydelse på det endokrine systems virkemåde, men meget få motionsformer har det i så nævneværdig grad at det har nogen betydning. Men specielt i store øvelser som squat og dødløft, har man kunnet måle at frigørelsen af væksthormon og testosteron er drastisk forhøjet efter hård tung træning på netop disse øvelser. Det tyder på at lave reps mellem 3-5 med en intensitet på omkring 85 % af max har størst effekt på testosteron frigørelsen, mens høje reps og lang udførselstid har størst effekt på GH (væksthormon) frigørelsen."

Mvh.

Jay

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share