Glygogendepoterne!


Hessel
 Share

Recommended Posts

Er der nogen som ved, hvordan man regner ud om ens glykogendepoter en blevet opfyldt frem til næste træningspas? Hvis man vejer 58 kg. og f.eks. løber 12 km. på 45 min. og 10 timer senere løber 12 km. på 45 min. Hvor mange kilojuile (kylhydrater?) skal man så indtage? Er der en formel eller udregningsmetode, evt. et link som nogen kan henvise til?

:wave:

Link to comment
Share on other sites

To gange 12 km på 45 min på samme dag ... hvad der skal til for at man får fyldt depoterne op ved jeg ikke - men man er i hvert fald en helt ok løber :treadmill:

Er dette en typisk træningsdag, eller en speciel konkurrenceform?

Link to comment
Share on other sites

To gange 12 km på 45 min på samme dag ... hvad der skal til for at man får fyldt depoterne op ved jeg ikke - men man er i hvert fald en helt ok løber
Tak.
Er dette en typisk træningsdag, eller en speciel konkurrenceform?

Jeg vil ikke sige det er en et typisk træningspas, men det kan da ihvertfald godt blive praktiseret. (Se evt. min log.) Spørgsmålet er om glykogendepoterne kan nå at blive fyldt op til næste træningspas. Det er jo egentlig også interresant i sig selv for at se om nævnte træningsdag er optimal.

Link to comment
Share on other sites

Som en tommelfingerregel siger man at energiforbruget ved løb er ca. 4 kj pr. km pr. kg legemsvægt.

Derudover er der en vis efterforbrændingen, hvis størrelse afhænger af intensiteten.

Hvor stor en del af energien der stammer fra kulhydrater henholdsvis fra fedt afhænger af mange faktorer, men som "Best. medlem af lavintensitetsklubben" er din fordeling nok 1%+99%. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har intet som helst videnskabeligt at underbygge med, men umiddelbart lyder 45 min tempo-løb både morgen og aften ikke skræmmende (rent energiforbrugsmæssigt). Muligvis kan du ved hjælp af dine pulsmålinger vurdere om kroppen skal kæmpe mere for at holde samme tempo om aftenen? Har du i øvrigt selv mistanke om at du ikke er helt klar igen om aftenen, eller er du bare nysgerrig efter hvordan du planlægger din træning helt optimalt?

Mit gæt (og det er rent gætteri) er at det mere er din træningstilstand, der skal være klar til at løbe to gange dagligt - altså det sædvanlige med tilpas langsom optrapning af træningsmængde og intensitet. En generel formel for restitution og genopfyldning af depoterne vil sikkert være fremkommet som et gennemsnit for 120 løbere i Melbourne, hvor du ikke aner om din træningstilstand svarer til forsøgspersonernes.

Personligt ville jeg være langt mere bange for overbelastning af knæ end for udtømte glykogen-depoter - men mine knæ er til gengæld også lidt mindre robuste end Pinocchios B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share