Træningstid


klud
 Share

Recommended Posts

Hejsa MOL'ere! :)

Jeg har i nu cirka et år trænet omkring 1½ time ved hvert træningspas, og det har egentligt virket findt nok, dvs. jeg har taget fint med muskler på.

Men her den anden dag fortalte en af trænerne, der trisser rundt nede i centeret, at en optimal træning varer mellem 45- og 60min (alt afhængig af gener)! :o

Det skulle angiveligt handle om et stof der bliver produceret i kroppen mens man træner hårdt, der altså virker negativt på hypertrofien.

Er der noget hold i dette? Eller er det bare sludder?

Manden det kom fra, skulle vist have en hel del forstand på det, eftersom jeg mener at vide at han har taget en uddannelse/kurser indenfor området.

Og JA, jeg har søgt på det og prøvet at finde en gammel tråd.

Og NEJ, jeg fandt ikke noget ;)

Edited by klud
Link to comment
Share on other sites

Hejsa MOL'ere! :)

Jeg har i nu cirka et år trænet omkring 1½ time ved hvert træningspas, og det har egentligt virket findt nok, dvs. jeg har taget fint med muskler på.

Men her den anden dag fortalte en af trænerne, der trisser rundt nede i centeret, at en optimal træning varer mellem 45- og 60min (alt afhængig af gener)! :o

Det skulle angiveligt handle om et stof der bliver produceret i kroppen mens man træner hårdt, der altså virker negativt på hypertrofien.

Er der noget hold i dette? Eller er det bare sludder?

Manden det kom fra, skulle vist have en hel del forstand på det, eftersom jeg mener at vide at han har taget en uddannelse/kurser indenfor området.

Og JA, jeg har søgt på det og prøvet at finde en gammel tråd.

Og NEJ, jeg fandt ikke noget ;)

Bare fordi man har taget kurser for at blive 'træner' så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man ved hvad man snakker om.

Jeg har før hørt den påstand, men jeg har ikke endnu set noget dokumentation på den pågældende myte. Det passer også meget dårligt overens med at de fleste dedikerede atleter træner over 60 min per gang.

Du kunne jo eventuelt spørge ham om han kan uddybe eller om han kan referere til relevant litteratur på området.

Link to comment
Share on other sites

Har os hørt den der - og det bygger ofte på, at mange tror at man efter 60 min. træning, kommer ind i en katabolsk fase, hvilket jo selvfølgeligt er negativt for muskelvækst...men har heller aldrig stødt på materialle der kan overbevise mig...

Det med HIT træning, og generelt træningspas på omkring 45-60 min er et amerikansk fænomen, mener det har været oppe og vende før - der blev fremført en teori om at HIT træning, og andet træningsråd der råder til kun at træne max 60 min. er udviklet til den typiske amerikaner der har en travl hverdag og gerne vil opnå en drømme figur med så lidt træning som muligt...

- den kan man jo så tænke lidt over

Samtidig er der jo os nogen som mener at risikoen for skader øges ved længervarende træning...men hey, hvis det har fungeret fint for dig indtil nu, og stadig gør det, hvorfor så lave om på det..?

Personligt mener jeg ikke der sku være noget galt i at træne 1-2 timer, hvis man ellers sørger for at spise og hvile efter sin træning, så det hele passer sammen :blush:

Link to comment
Share on other sites

For mig personligt kan jeg ikke træne i længere tid end 45 min...jeg forsøger at træne med så høj intensitet som muligt (4 gange om ugen ca.45 min per gang) og efter mine sets har jeg simpelthen ikke energi til mere...så forstår ikke hvordan folk kan træne optimalt over 1-2 timer.

Jeg har kun trænet i 2 år hvor det sidste er blevet mere seriøst (med de redskaber jeg har til rådighed) så dette er blot min erfaring indtil videre...

Mht didikerede atleter skal man også tænke på at de nok ikke cykler i skole efter træning:)

Deres hverdag er bygget op omkring deres træning: deres kost, deres søvn ,restitutionsmidler...osv.

Jeg er sikker på at jeg sagtens kan træne i flere timer hvis det kun var det jeg skulle koncentrerer mig om i løbet af dagen både mentalt og fysisk.

Edited by navertypem
Link to comment
Share on other sites

Tag et kig på denne artikel, der bekriver et træningsprogram efter HIT (high intense) princippet. Jeg skal ikke kunne bedømme, hvor rigtigt det er, men der er da sandsynligvis noget om det.

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=1&...komplet_program

I artiklen du linkede står der: (træning i mere end en time er rigtigt dumt da det øger risikoen for overtræning gennem et katabolsk (muskelnedbrydende) hormon kaldet cortisol.

Det var præcis hvad træneren nede i mit motionscenter fortalte mig. Så der må jo åbenbart være lidt om snakken :)

Tak for svaret

Link to comment
Share on other sites

Bare fordi man har taget kurser for at blive 'træner' så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man ved hvad man snakker om.

Jeg har før hørt den påstand, men jeg har ikke endnu set noget dokumentation på den pågældende myte. Det passer også meget dårligt overens med at de fleste dedikerede atleter træner over 60 min per gang.

Du kunne jo eventuelt spørge ham om han kan uddybe eller om han kan referere til relevant litteratur på området.

I min post skrev jeg: Manden det kom fra, skulle vist have en hel del forstand på det

Hvilket jeg vil mene tydeligt viser min skeptiske holdning.

Men ja du har fuldstændig ret i at det ikke passer helt overens med hvor lang tid jeg ved de dedikerede BB'ere træner :)

Men der står skrevet præcis det samme her som min træner fortalte mig: http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=1&...komplet_program => træning i mere end en time er rigtigt dumt da det øger risikoen for overtræning gennem et katabolsk (muskelnedbrydende) hormon kaldet cortisol

Edited by klud
Link to comment
Share on other sites

For mig personligt kan jeg ikke træne i længere tid end 45 min...jeg forsøger at træne med så høj intensitet som muligt (4 gange om ugen ca.45 min per gang) og efter mine sets har jeg simpelthen ikke energi til mere...så forstår ikke hvordan folk kan træne optimalt over 1-2 timer.

Jeg har kun trænet i 2 år hvor det sidste er blevet mere seriøst (med de redskaber jeg har til rådighed) så dette er blot min erfaring indtil videre...

Mht didikerede atleter skal man også tænke på at de nok ikke cykler i skole efter træning:)

Deres hverdag er bygget op omkring deres træning: deres kost, deres søvn ,restitutionsmidler...osv.

Jeg er sikker på at jeg sagtens kan træne i flere timer hvis det kun var det jeg skulle koncentrerer mig om i løbet af dagen både mentalt og fysisk.

Nogle af dem jeg kender der har opnået de bedste resultater har haft fuldstændig de samme forudsætninger som dig. De går i skole / på arbejde og cykler også hvis de skal omkring. Det er sku de færreste i danmark der kan leve af styrkesport, det bliver de dog ikke mindre dedikerede af.

Link to comment
Share on other sites

Bare fordi man har taget kurser for at blive 'træner' så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man ved hvad man snakker om.

Jeg har før hørt den påstand, men jeg har ikke endnu set noget dokumentation på den pågældende myte. Det passer også meget dårligt overens med at de fleste dedikerede atleter træner over 60 min per gang.

Du kunne jo eventuelt spørge ham om han kan uddybe eller om han kan referere til relevant litteratur på området.

Nu er cortisol responset afhængigt af intensitet, men primært, pause mellem sæt (varigheden) og volume, hvilket formentligt er grunden til, at længden af træningensessionen er blevet relateret til katabol signalering...

Om cortisol i træningssammenhæng partout er negativt, er en helt anden diskussion.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share