Protein eller creatine


dggii
 Share

Recommended Posts

hej

jeg er 17 år gammel og har styrketrænet nu i næsten 2 år uden at tage protein eller creatine, eftersom min krop ikke rigtig udvikler sig tænkte jeg på at tage protein eller creatine, men hvad er bedst og er det overhovedet nødvendigt og er det ok i min alder...

Link to comment
Share on other sites

hej

jeg er 17 år gammel og har styrketrænet nu i næsten 2 år uden at tage protein eller creatine, eftersom min krop ikke rigtig udvikler sig tænkte jeg på at tage protein eller creatine, men hvad er bedst og er det overhovedet nødvendigt og er det ok i min alder...

Læs generelt om træning - sæt dig ind i tingene, mht kost og korrekt træning. Enten spiser du ikk sundt og/eller nok eller også træner du forkert. søg på foraet.

Link to comment
Share on other sites

hej

jeg er 17 år gammel og har styrketrænet nu i næsten 2 år uden at tage protein eller creatine, eftersom min krop ikke rigtig udvikler sig tænkte jeg på at tage protein eller creatine, men hvad er bedst og er det overhovedet nødvendigt og er det ok i min alder...

Hvis du ikke ser fremskridt er det nok fordi du ikke spiser nok. Protein er ikke noget vidundermiddel, det er kalorier ligesom mad. Så prøv at se om du kan få dækket dine behov af almindelig lødig mad.

Link to comment
Share on other sites

hej

jeg er 17 år gammel og har styrketrænet nu i næsten 2 år uden at tage protein eller creatine, eftersom min krop ikke rigtig udvikler sig tænkte jeg på at tage protein eller creatine, men hvad er bedst og er det overhovedet nødvendigt og er det ok i min alder...

Det er svært at sige hvad der er bedst, da de har meget forskellige virkninger. Men hvorfor vil du ikke tage begge dele? :)

Kreatin hjælper dig til bedre udholdenhed i din træning.

Protein pulver hjælper dig til at indtage nok protein, som du skal bruge til opbygning af dine muskler.

Begge dele kan godt undværes.

Har selv spist begge dele, men er nu stoppet med kreatin da jeg ikke kunne mærke nogen forskel. Protein pulver er dog rimeligt vigtigt, vil jeg påstå, da dine muskler LIGE EFTER træning er meget modtagelige for proteiner, og det derfor er en stor fordel at have en proteinshake med hurtigt-optagelige valleproteiner.

Edited by klud
Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sige hvad der er bedst, da de har meget forskellige virkninger. Men hvorfor vil du ikke tage begge dele? :)

Kreatin hjælper dig til bedre udholdenhed i din træning.

Protein pulver hjælper dig til at indtage nok protein, som du skal bruge til opbygning af dine muskler.

Begge dele kan godt undværes.

Har selv spist begge dele, men er nu stoppet med kreatin da jeg ikke kunne mærke nogen forskel. Protein pulver er dog rimeligt vigtigt, vil jeg påstå, da dine muskler LIGE EFTER træning er meget modtagelige for proteiner.

Man behøver ikke proteinpulver, man kan også bare spise noget proteinholdigt.

Link to comment
Share on other sites

sandt men det kan nu være nemmere at få dækket det daglige behov for protein med en shake.

Men der kan også være noget dybt problematisk ved at foreslå unge mennesker at erstatte måltider med proteinshakes hvis de ikke i forvejen begriber at der findes andre proteinkilder end protpulver.

OP omtaler jo protein som et mirakelmiddel der bare får en til at vokse, når han i virkeligheden bare skulle spise lidt mere bøf til aftensmad og en større morgenmad.

Link to comment
Share on other sites

sandt men det kan nu være nemmere at få dækket det daglige behov for protein med en shake.

Det DAGLIGE protein behov bør dækkes af almindelig mad og har man ikke sat sig ind i dette så vil proteinpulver efter træning alligevel ikke have den ønskede effekt.

Lyt til Thorhauge.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hvad du vil bruge din træning til, så jeg går ud fra at det blot er større muskler for udseendets skyld?

De to kost indtag kan ikke sammenlignes da de ikke gør det samme.

Kort fortalt om de to:

Kreatin indtag vil give dig en mulighed for at udvikle mere energi anaerobt, hvilket vil resultere i, at du under træning vil kunne tage måske en gentagelse mere med en given vægt, end du normalt kan, dette vil føre til muskel tilvækst! Du skal dog være klar over, at kreatin binder vand, og man med kreatin indtag derfor tage lidt vægt på (nogle mener at det tryk den ekstra vandmængde binder også er med muskel øgning). Hvis du er lige glad med at tage vægt på vil jeg altid anbefale et kreatin indtag med styrketræning. Læs om hvilke mængder og perioder det skal tages i, da det afhænger af dine trænings mål.

Protein kan som andre har skrevet, dækkes af din kost, men man kan dog indtage valle protein efter træning, til at bygge musklerne op (protein er som du sikkert ved musklernes byggesten). Dette skal ikke erstatte et måltid, men fungere som noget ekstra!

Ingen resultater på 2 år lyder nu mærkeligt. Snak med en fitness instruktør, og få hjælp til et program. Du kan måske have gavn af noget pyramide træning.. Vigtigst er at du ikke bruger det samme program i længere tid, da din trænings tilstand så vil stagnere.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hvad du vil bruge din træning til, så jeg går ud fra at det blot er større muskler for udseendets skyld?

De to kost indtag kan ikke sammenlignes da de ikke gør det samme.

Kort fortalt om de to:

1. Kreatin indtag vil give dig en mulighed for at udvikle mere energi anaerobt, hvilket vil resultere i, at du under træning vil kunne tage måske en gentagelse mere med en given vægt, end du normalt kan, dette vil føre til muskel tilvækst! Du skal dog være klar over, at kreatin binder vand, og man med kreatin indtag derfor tage lidt vægt på (nogle mener at det tryk den ekstra vandmængde binder også er med muskel øgning). Hvis du er lige glad med at tage vægt på vil jeg altid anbefale et kreatin indtag med styrketræning. 2. Læs om hvilke mængder og perioder det skal tages i, da det afhænger af dine trænings mål.

Protein kan som andre har skrevet, dækkes af din kost, men man kan dog indtage valle protein efter træning, til at bygge musklerne op (protein er som du sikkert ved musklernes byggesten). Dette skal ikke erstatte et måltid, men fungere som noget ekstra!

Ingen resultater på 2 år lyder nu mærkeligt. 3. Snak med en fitness instruktør, og få hjælp til et program. Du kan måske have gavn af noget 4. pyramide træning.. Vigtigst er at du ikke bruger det samme program i længere tid, da din trænings tilstand så vil stagnere.

1. Husk at nævne at kreatin umiddelbart ikke virker på alle. Det er kun en vis procentdel af befolkningen der får noget ud af det: Læs eventuelt den glimrende kreatin faq her på siden.

2. Hvordan kan indtaget af kreatin afhænge af ens træningsmål? Der findes to gængse måder at indtage det på, men de benyttes til samme mål. Det står også i kreatin faq'en.

3. Med mindre OP er en af de få heldige der rent faktisk træner et sted hvor 'fitness instruktøren' er kompetent så vil jeg hellere anbefale ham at få hjælp med et program her på mol.

4. Pyramide træning er noget gammelt bodybuilder nonsens som sjældent er værd at bruge tid på. Få hellere gang i noget ordentlig træning.

Link to comment
Share on other sites

Det DAGLIGE protein behov bør dækkes af almindelig mad og har man ikke sat sig ind i dette så vil proteinpulver efter træning alligevel ikke have den ønskede effekt.

Lyt til Thorhauge.

Forklar mig lige hvorfor du mener at proteinpulver efter træning kun vi hjælpe i tilfælde af at dit protein behov allerede er dækket 100% af den dalige kost. Vil da netop sige at hvis du får tilstrækkeligt med protein i din daglige kost vil protein tilskudet være unødvændigt.

Link to comment
Share on other sites

hej

jeg er 17 år gammel og har styrketrænet nu i næsten 2 år uden at tage protein eller creatine, eftersom min krop ikke rigtig udvikler sig tænkte jeg på at tage protein eller creatine, men hvad er bedst og er det overhovedet nødvendigt og er det ok i min alder...

Når tilbage til at svare på hvad der egentligt bliver spurgt om.

Det er svært at sige hvad der er det bedste for dig da jeg ikke ved hvad du vil opnå, men antager du vil være større og stærkere,

Der er 3 meget vigtige ting hvis du vil opnå dette

1: Kosten. Du bliver ikke større hvis du ikke spiser flere kcal end du forbrænder, en tommelfingerregl er at ligge i et kcal overskud på omk 500 kcal om dagen hvis du vil tage muskelmasse på uden for meget fedt. Sørg for at få nok med protein, igen en tommelfingerregel siger 1-2 gram ren protein pr kg du vejer hvis det er svært at nå med den kost du har kan du supplere med noget proteinpulver. du kan beregne dit daglige kcal behov her på sitet.

2: Træningen. Du bliver ikke stor af at køre curls over i maskinen. alt efter hvor ofte du træner skal du ligge et program der passer DIG best, men sørg for at træne "de 3 store" som er Squats, Dødløft og Bench Press det er klart dem der giver noget. Supler evt med en enkelt isolationsøvelse pr muskelgruppe. de fleste folk her på siden sværger any day til et fullbody program, som er passende at træne 3 gange ugentligt. Der findes allerede mange rigtigt fornuftige programmer her på forummet.

3: Hvile. Sjovt nok vokser musklerne ikke i centret men hjemme i sengen, sørg for at få rigeligt med søvn og hvile.

Link to comment
Share on other sites

Forklar mig lige hvorfor du mener at proteinpulver efter træning kun vi hjælpe i tilfælde af at dit protein behov allerede er dækket 100% af den dalige kost. Vil da netop sige at hvis du får tilstrækkeligt med protein i din daglige kost vil protein tilskudet være unødvændigt.

Fordi at hvornår man får sine proteiner, kan have stor betydning for udnyttelsen af proteinerne i forbindelse med styrketræning. Derfor giver det mest mening, at drikke en proteinshake efter træning, da det er den klart nemmeste måde at få proteiner.

Link to comment
Share on other sites

Fordi at hvornår man får sine proteiner, kan have stor betydning for udnyttelsen af proteinerne i forbindelse med styrketræning. Derfor giver det mest mening, at drikke en proteinshake efter træning, da det er den klart nemmeste måde at få proteiner.

det er sjovt at mange tilbeder protein så meget. er det daglige indtag opnået, behøver man ikke nogle syge mængder af protein efter træning.

en ting de fleste burde, var at tage en gang gainer efter træning. en ting der er MINDST lige så vigtig lige efter træning, er kulhydrat.

og en gang gainer efter træning ville også hjælpe med at skrue op for kcal-indtaget.

Link to comment
Share on other sites

Fordi at hvornår man får sine proteiner, kan have stor betydning for udnyttelsen af proteinerne i forbindelse med styrketræning. Derfor giver det mest mening, at drikke en proteinshake efter træning, da det er den klart nemmeste måde at få proteiner.

Hvis du får noget ud af et protein indtag uanset hvornår det er, er det fordi dit behov ikke var dækket 100% iforvejen. Misforstå mig nu ikke, jeg tager selv en shake efter træning, og det gør jeg fordi jeg gerne vil sikre mig at jeg er .... guess what .

Link to comment
Share on other sites

Forklar mig lige hvorfor du mener at proteinpulver efter træning kun vi hjælpe i tilfælde af at dit protein behov allerede er dækket 100% af den dalige kost. Vil da netop sige at hvis du får tilstrækkeligt med protein i din daglige kost vil protein tilskudet være unødvændigt.

Hvis man har trænet i 2 år uden fremskridt har man ikke styr på kosten(og måske også træningen), hvilket proteinpulver efter træning ikke vil ændre på. Ens madindtag i løbet af en hel dag er utrolig vigtigt og selvom det også er vigtigt at få en passende omgang protein + kulhydrater efter træning er det en meget lille del af ens samlede madindtag som skal være nogenlunde iorden som helhed.

Det er ikke svært at få dækket sit proteinindtag af almindelig mad overhovedet, og hvis man famler i blinde og bruger proteintilskud for at være sikker på at få nok er der noget helt grundlæggende viden man ikke har sat sig ind i.

Proteintilskud ER unødvendigt, men praktisk og ikke ubrugeligt overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har trænet i 2 år uden fremskridt har man ikke styr på kosten(og måske også træningen), hvilket proteinpulver efter træning ikke vil ændre på. Ens madindtag i løbet af en hel dag er utrolig vigtigt og selvom det også er vigtigt at få en passende omgang protein + kulhydrater efter træning er det en meget lille del af ens samlede madindtag som skal være nogenlunde iorden som helhed.

Det er ikke svært at få dækket sit proteinindtag af almindelig mad overhovedet, og hvis man famler i blinde og bruger proteintilskud for at være sikker på at få nok er der noget helt grundlæggende viden man ikke har sat sig ind i.

Proteintilskud ER unødvendigt, men praktisk og ikke ubrugeligt overhovedet.

Jeg vil give dig delvist ret i hvad du siger. dvs det er ikke noget problem for en normal person der der er "nybegynder" inden for bodybuilding/styrketræning. men hvis man som f.eks. som jeg i perioder gør, vejer 125+ kg og skal igang med at cutte, og i perioder ligge med et kcal underskud i omegnen af 1000 kcal om dagen, så vil jeg love dig for at det er svært at få et passende proteinindtag gennem føden.... ikke sagt at det er umuligt, men blot meget mere besværligt end at få f.eks. bare 25% dækket gennem pulver.

Edited by ziwe
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give dig delvist ret i hvad du siger. dvs det er ikke noget problem for en normal person der der er "nybegynder" inden for bodybuilding/styrketræning. men hvis man som f.eks. som jeg i perioder gør, vejer 125+ kg og skal igang med at cutte, og i perioder ligge med et kcal underskud i omegnen af 1000 kcal om dagen, så vil jeg love dig for at det er svært at få et passende proteinindtag gennem føden.... ikke sagt at det er umuligt, men blot meget mere besværligt end at få f.eks. bare 25% dækket gennem pulver.

Det er alt sammen meget fint, men der bliver svaret på hvad OP's spørgsmål. Han har alt andet end lige et andet udgangspunkt end dig og en 17 årig 'nybegynder' bør ikke bare begynde at kværne pulver i lange baner.

Det er helt basale ting man kan ændre i sin daglige kost for at opnå øget protein indtag (og kalorie indtag generelt).

Jeg synes i øvrigt at Jimbo (Og jeg selv svarer meget fint på hans spørgsmål).

Link to comment
Share on other sites

Det er alt sammen meget fint, men der bliver svaret på hvad OP's spørgsmål. Han har alt andet end lige et andet udgangspunkt end dig og en 17 årig 'nybegynder' bør ikke bare begynde at kværne pulver i lange baner.

Det er helt basale ting man kan ændre i sin daglige kost for at opnå øget protein indtag (og kalorie indtag generelt).

Jeg synes i øvrigt at Jimbo (Og jeg selv svarer meget fint på hans spørgsmål).

Jeg er ikke uenig i at protein pulver og kreatin ikke er den gyldne vej for en 17 år der ikke træner og eller spiser ordentligt.

Men det genere mig at folk kan være så firkantet at sige "Det er ikke svært at få dækket sit proteinindtag af almindelig mad overhovedet," og "bruger proteintilskud for at være sikker på at få nok er der noget helt grundlæggende viden man ikke har sat sig ind i." jeg vil sige at jeg har sat mig ret godt in i tingene, men famler åbenbart i blinde....

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest - post dit program her i tråden, og hvor mange gange du typisk træner på en uge, så kan vi vurdere, om det er programmet, der er noget galt med.

For det andet kreatin vil ikke hjælpe dig, hvis du ikke vokser på et ok program allerede. Kreatin er ikke noget mirakel muskelvækst middel - du kan arbejde en lille smule hårdere og restituerer hurtigere mellem sættene. Således hjælper det intet, hvis du ikke træner rigtig hårdt på et godt program i forvejen.

Kalorieindtag - tommelfingerreglen med at man skal indtage flere kalorier, end kroppen forbrænder, er ikke en sandhed uden modifikationer.. Du kan godt vokse ved ligevægts indtag, men det kræver lidt mere strikt manipulation med kalorieindtag fra dag til dag. Hvilket du kan studere videre i, hvis det har interesse.

Ang. protein - protein i pulver form er ikke guds gave til de styrketrænede. Man kan godt få nok protein over en dag ved almindelig kost. Og i tråd med Jimbo og Thorhauge bør man optimere sit indtag af protein gennem almindelige kost, før man overvejer proteinpulver. Mælk + et stykke udgør et ganske effektivt protein/kulhydrat indtag efter træningen, så proteinpulser er ikke nødvendigvis nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig i at protein pulver og kreatin ikke er den gyldne vej for en 17 år der ikke træner og eller spiser ordentligt.

Men det genere mig at folk kan være så firkantet at sige "Det er ikke svært at få dækket sit proteinindtag af almindelig mad overhovedet," og "bruger proteintilskud for at være sikker på at få nok er der noget helt grundlæggende viden man ikke har sat sig ind i." jeg vil sige at jeg har sat mig ret godt in i tingene, men famler åbenbart i blinde....

Du har selvfølgelig en pointe. Jeg bruger også selv proteinpulver når jeg bulker og skal op over 4200 kcal dagligt. Der ryger stadig masser af føde ind, men det er bare nemmere at supplere med lidt protpulver her og der fordi det er så nemt at have med og dejligt let at indtage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share