Planteolier


vindruen
 Share

Recommended Posts

Hej

Undrer mig over at det er så svært at finde et svar på hvilken type olie der er bedst at stege i. Søger man på nettet kan man finde både udsagn som "steg aldrig i olivenolie" og "olivenolie er bedst at stege i" og lignende modstridende oplysninger om rapsolie og tidselolie osv. Så vidt jeg ved handler det om hvilken type fedt (flerumættet, enkeltumættet) olien indeholder, men der er tilsyneladende ikke enighed om hvad der er godt og skidt at stege i? Eller har jeg bare ikke fundet det rigtige sted med det entydige svar?

Link to comment
Share on other sites

Man kan da stege i al slags olie. Hvad der er 'bedst' kan du aldrig få et endegyldigt svar på, da vi alle har vore præferencer. Personligt køber jeg altid økologisk jomfruolivenolie, og sjældent det billigste der findes. Som du er inde på, så er det altid værd at kontrollere om det indeholder transfedtsyrer. Det skal man for alt i verden undgå, og det gælder så om at kontrollere den enkelte olies varedeklaration for transfedtsyrer, hvilket gerne går under "hærdet vegetabilsk olie" eller lignende formuleringer.

Det er man dog undtaget for, hvis man vælger økologisk, koldpresset jomfruolivenolie. Men det skal man jo så også betale lidt mere for, end den billige rapsolie i Netto til 3 kr. for 100 liter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man kan da stege i al slags olie. Hvad der er 'bedst' kan du aldrig få et endegyldigt svar på, da vi alle har vore præferencer. Personligt køber jeg altid økologisk jomfruolivenolie, og sjældent det billigste der findes. Som du er inde på, så er det altid værd at kontrollere om det indeholder transfedtsyrer. Det skal man for alt i verden undgå, og det gælder så om at kontrollere den enkelte olies varedeklaration for transfedtsyrer, hvilket gerne går under "hærdet vegetabilsk olie" eller lignende formuleringer.

Det er man dog undtaget for, hvis man vælger økologisk, koldpresset jomfruolivenolie. Men det skal man jo så også betale lidt mere for, end den billige rapsolie i Netto til 3 kr. for 100 liter. :wink:

Så vidt jeg ved kan man IKKE stege i al slags olie, eller rettere, man BØR ikke stege i al slags olie, da visse olier udvikler usunde stoffer ved opvarming. Der må være nogen herinde der ved hvad jeg snakker om? F.eks. er een udbredt forståelse, at olier der hærder i køleskab, er af den type der udvikler usunde stoffer ved opvarmning, hvilket jo så bl.a. betyder olivenolie! Men andre mener det modsatte....?!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt Jeg har forstået på tidligere tråde herinde, så bør man ikke stege i olier med højt indhold af flerumættede fedtsyrer. Olivenolie er forholdsvis god at stege i, mens f.eks. solsikkeolie er dårligt. De flerumættede kan ikke tåle de høje temperaturer og tager skade af opvarming. Men når olivenolie begynder at ryge på panden, så er det ikke godt. Jeg bruger selv et blandingsprodukt. De der flasker med noget der ligner flydende margarine. Synes det giver en bedre smag og det kan tåle høje temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at kokosolie skulle være sundt at brug, efter som det er mere varmebestandig end andre olier og fordi det er en rig kilde til laurinsyre. Bruger det selv.

~ Allan Pedersen

Jeg bruger heller ikke andet end kokosolie.

Olivenolie kan ikke tåle højere temperaturer end max 160-170 grader (mener jeg det er) og derfor er det lettere at bage af og lave dressinger med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker nu mere over at olie er bedre end smør, kærgården, magarine, becel og hvad folk ellers bruger.

Jeg bruger selv en god kvalitets olivenolie - mest fordi det bare smager bedst! Hvis jeg skal stege ved meget høj varme, bruger jeg nogen gange en mere varmebestandig olie, men ikke altid.

Smør bliver selvfølgelig også brugt, hvis der lige skal gives lidt ekstra til middagen, men det er også for smagens skyld.

Hvilken olie du bruger tror jeg simpelthen ikke på kan betyde så pokkers meget - det må være vigtigere at bruge noget der smager godt! (Det er det i hvert fald for mig)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken olie du bruger tror jeg simpelthen ikke på kan betyde så pokkers meget - det må være vigtigere at bruge noget der smager godt! (Det er det i hvert fald for mig)

Præcis! Mængden af olie vi bruger, er alligevel ikke alverden i de fleste husholdninger. Så jeg ville også gå efter noget kvalitet, og naturligvis samtidig sørge for, at det ikke som udgangspunkt er sundhedskadeligt. Fravælg transfedtsyrer som det første, og vælg dernæst med smagsløgene. :smile:

Her er den jeg købte i dag:

olivenolie.jpg

Link to comment
Share on other sites

kommer jo totalt an på hvad man skal lave... jeg kom fx til at bruge en olivenolie til nogetm ad vi skulle lave i skolen, hvor smagen blev alt for kraftig i forhold til hvsi jeg havde brugt en anden olie.... hvilken en min lærer sagde var bedre, kan jeg ik huske...

Link to comment
Share on other sites

De olier der fra officiel side anbefales er oliven og rapsolie. Det er mig bekendt hovedsageligt teoretisk baseret.

Kokosolie anses normalt som en af de værste olier, men der findes også "alternative" personer der mener at det er guds gave.

Transfedt er på ingen måde noget man behøves at være opmærksom på.

Link to comment
Share on other sites

Vil du ikke lige fortælle mig på hviken side der specifikt står noget om at olier bidrager med transfedt?

Det er vel lige meget hvor transfedtet kommer fra - det er lige farligt og derfor noget man skal undgå.

Edited by Kellberg
Link to comment
Share on other sites

kommer jo totalt an på hvad man skal lave... jeg kom fx til at bruge en olivenolie til nogetm ad vi skulle lave i skolen, hvor smagen blev alt for kraftig i forhold til hvsi jeg havde brugt en anden olie.... hvilken en min lærer sagde var bedre, kan jeg ik huske...

Hvilket lige præcis er grunden til, at man minimum har to typer olivenolie. :) En meget kraftig (og ofte helt mørkegrøn) og en der er lettere i smagen.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker om olier i denne tråd. Vil gerne se dig dokumentere at transfedtindholdet i olier er et problem anno 2008.

Så det du mente var "Transfedt er på ingen måde noget man behøves at være opmærksom på i olie da der ikke er noget". Undskyld hvis jeg ordkløver men det bare vigtigt at være præcis.

Link to comment
Share on other sites

Så det du mente var "Transfedt er på ingen måde noget man behøves at være opmærksom på i olie da der ikke er noget". Undskyld hvis jeg ordkløver men det bare vigtigt at være præcis.

Jeg tog det som givet at vi snakkede om transfedt i olier da tråden drejer sig om olier, men hvis ikke det var klart før er det vist nu.

Link to comment
Share on other sites

De olier der fra officiel side anbefales er oliven og rapsolie. Det er mig bekendt hovedsageligt teoretisk baseret.

Kokosolie anses normalt som en af de værste olier, men der findes også "alternative" personer der mener at det er guds gave.

Transfedt er på ingen måde noget man behøves at være opmærksom på.

Kender du et link hvor man kan se den officielle anbefaling af raps og olivenolie?

Link to comment
Share on other sites

Kender du et link hvor man kan se den officielle anbefaling af raps og olivenolie?
http://www.hjerteforeningen.dk/sw18455.asp men udover dette kunne det næsten se ud til at man er gået væk fra at fokusere på nogen bestemt olie og i stedet fokusere på mængden (f.eks. de 8 kostråd), hvilket undrer da netop typen af fedt på bekostning af mængden har fået stigende interesse gennem de seneste år.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share