Puls ure


Zee
 Share

Recommended Posts

Hey folkens!

Jeg og min kæreste står og vil meget gerne begynde at løbe igen, pga. flytning, arbejde og skole har tiden og overskuddet ikk rigtig været til det.

Nu da vi gerne vil i gang igen, ville vi anskaffe os puls ure, men ingen af os ved noget som helst om dette.

Kan i foreslå nogen gode puls-ure? Uret skal forresten kunne indstilles til intervaller, således at jeg kan sætte det til at bippe først efter 5 min, så 2 min osv osv. Det findes vel? =P

Edited by FreezY
Link to comment
Share on other sites

Hvis du googler "pulsure" burde du finde en dansk hjemmeside med et bredt udvalg - jeg tror den hedder pulsur.dk.

Hvilket ur, der er det rigtige for jer må afhænge af hvilken funktionalitet i vil have og, hvad i vil betale for det.

Polar er klart markedsledende, men imo er de for dyre og for dårlige. Jeg har selv god erfaring med Oregon Scientific. I den dyre ende kan jeg anbefale Garmin 305.

Men, find ud af hvad i gerne vil have uret skal kunne og hvad i vil betale.

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du ikke så meget om hvilke krav du ellers har til uret, men Polar RS200 kunne være et fornuftigt bud. Det ligger omkring de 1000 kr, og har mulighed for at du kan indtaste dine egne intervaller, som du efterlyser. Desuden er der mulighed for tilkøb af en "footpod" så du kan måle hastighed og distance, hvis du skulle få lyst.

Og ja, jeg har selv uret og er yderst tilfreds ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du ikke så meget om hvilke krav du ellers har til uret, men Polar RS200 kunne være et fornuftigt bud. Det ligger omkring de 1000 kr, og har mulighed for at du kan indtaste dine egne intervaller, som du efterlyser. Desuden er der mulighed for tilkøb af en "footpod" så du kan måle hastighed og distance, hvis du skulle få lyst.

Og ja, jeg har selv uret og er yderst tilfreds ;)

Må indrømme jeg ikk havde troet at puls ure var så dyre, men vil da kigge på det ur.

Link to comment
Share on other sites

Må indrømme jeg ikk havde troet at puls ure var så dyre, men vil da kigge på det ur.

Det behøves de heller ikke at være.

Jeg vil foreslå at checke nogle af de mindre kendte mærker, så som Suunto, Cardiosport mfl.

Jeg har haft 4 pulsure i min tid med løberiet. To af dem var polar, det næste et Oregon Scientific og det sidste et Garmin. Min Garmin var markant dyrere fordi det har GPS, men af de tre øvrige synes jeg absolut jeg har fået mest for pengene med mit Oregon, som kun kostede omkring 500.

I øvrigt stod et af mine Polar ure af efter en løbetur i regnvejr. Hvor fedt er det at have et pulsur, der ikke kan tåle regn :mad:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give Diddely ret i at mindre en meget dyrt sagtens kan gøre det for den almindelige motionist. Dog bliver jeg, endnu engang, nød til at modsige din "jeg synes Polar er noget crap" gentagelse. (omend den er forståelig ud fra dine personlige erfaringer) Polar er kram - mine ure har været trampet på, været i vandet - er blevet tabt, har siddet eksponeret på cyklen i heftig rengvejr - og bare blevet ved med at virke. Det er så også en personlig erfaring - men selv om mode, sponsering osv. har meget at sige - så er Polar fortrukket af store dele af de atleter der virkelig stiller krav til deres udstyr. Har man høje krav - så er Polar og Suunto to gode steder at se hen... Til basis funktion - så kan et Polar meget vel være at betrakte som for dyrt. Pulsure.dk er et godt sted at se sig omkring. Ingen af de mærker desælger der vil man blive skuffet over.

Link to comment
Share on other sites

Må indrømme jeg ikk havde troet at puls ure var så dyre, men vil da kigge på det ur.

Man kan købe pulsure i alle prisklasser fra 500 til 3.500 kr, men jeg ville nok ikke gå under det niveau. Når du har dannet dig en ide om hvad du leder efter, kan jeg anbefale http://www.sport-tiedje.dk/ - gode priser og et fint udvalg, og jeg har selv brugt dem flere gange uden noget bøvl.

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svarene indtil videre, rart at se der er hjælp at hente i den store verden omkring disse ure =P

Når der står: 2 Interval-Timere der er forbundet med hinanden, 3 varianter at vælge imellem: Slut, gentagelse, start af stopfunktionen hva vil det så helt præcist sige?

Jeg skal bruge et ur jeg kan indstille intervaller på, således at det automatisk bibber efter f.eks 10 min, så 5 min, så 10 min igen osv osv. Hvordan skal det med de 2 interval-timere og 3 varianter forstås?

Edited by FreezY
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give Diddely ret i at mindre en meget dyrt sagtens kan gøre det for den almindelige motionist. Dog bliver jeg, endnu engang, nød til at modsige din "jeg synes Polar er noget crap" gentagelse. (omend den er forståelig ud fra dine personlige erfaringer) Polar er kram - mine ure har været trampet på, været i vandet - er blevet tabt, har siddet eksponeret på cyklen i heftig rengvejr - og bare blevet ved med at virke. Det er så også en personlig erfaring - men selv om mode, sponsering osv. har meget at sige - så er Polar fortrukket af store dele af de atleter der virkelig stiller krav til deres udstyr. Har man høje krav - så er Polar og Suunto to gode steder at se hen... Til basis funktion - så kan et Polar meget vel være at betrakte som for dyrt. Pulsure.dk er et godt sted at se sig omkring. Ingen af de mærker desælger der vil man blive skuffet over.

Strengt taget kan man jo ikke modsige hvad andre synes, man kan blot synes noget andet - og det gør du så. :smile:

Som du selv skriver er min opfattelse baseret på personlige erfaringer, og så må folk så afgøre om de mener de kan bruge dem til noget, eller vælge at ignorere dem. Det tilkommer ikke mig, at afgøre hvad der er det rigtigt for dem.

Muligvis har tingene ændret sig siden jeg sidst løb med Polar, men jeg blev ubehageligt overrasket over at finde ud af, at jeg havde betalt 800kr for et ur, der ikke havde indbygget lys. Noget jeg med rimelighed synes man kan forvente af et ur i den prisklasse, ikke mindst taget i betragtning af, at man ofte løber om aftenen. Endvidere synes jeg knapperne var svære at betjene med handsker på (tynde løbehandsker), og prikken over i'et var så, da uret stod af efter at have været ude i regnvejr.

Baseret på de erfaringer, så har jeg meget svært ved at anbefale Polar til andre. Mit Oregon kostede omkring det halve, kunne det samme, havde et bedre menusystem og har fungeret upåklageligt. Garmin holder den samme høje kvalitet, men ligger så også i en anden prisklasse.

Hvad angår top-atleters brug af Polar, så er det vist almindeligt kendt, at Polar har et marketingbudget der markant overstiger andre producenters, og gerne sponserer rigtigt mange atleter. Imo. er Polar for pulsure hvad Gillette er for skrabere eller Microsoft for office-pakker. Kvaliteten er ok, men hvis man gider se sig lidt omkring, kan man finde bedre alternativer til billigere penge.

Link to comment
Share on other sites

Som flere skriver, så findes pulsure i mange prisklasser. Så første skridt må være at beslutte, hvor meget man ca. vil bruge på det. Et af de ure, som jeg har haft mest glæde af er Garmin 305. Det gode ved det ur, er at det for det første er super brugervenligt, stabilt/"driftsikkert" - og så kan det jo oplyse distance, hastighed osv. Og sidst nævnte finder jeg selv en stor glæde og motivation med. Det er sgu rart at kunne følge lidt med i hvor langt/hurtigt man har løbet, hvilket nærmest er et krav, hvis man vil løbe en eller anden form for konkurrence eller motionsløb. Det vil man jo også kunne gøre, hvis man altid løber samme rute eller, gider måle ruten op før eller bagefter. Men bare lidt nemmere på den anden måde. Den kan jo ligeledes trackback, så hvis du løber et ukendt sted, kan du glemme ruten og få uret til at vise dig vej tilbage.

Så hvis du har 1800, (som det lige er blevet sat ned til fra tidligere ca. 2800,), så vil jeg anbefale Garmin 305 - hvis du har lyst til ekstra finesser end blot pulsangivelse. Og husk: "man skal jo aldrig gå ned på grejet" :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Pulsure findes som sagt i mange prisklasser, fra ca 500 til 3200. Det biligste sted at købe er nok på www.loebeshop.dk her har jo oftest handlet da de ligger 100-300 kroner under andre forhandlere.

Jeg har selv Polar Rs800 SD og Garmin forerunner 305. Begge 2 rigtig gode ure, med både fordele og ulemper. De 2 ligger i den dyre ende af skalaen, og kan desværre ikke anbefale andre da jeg ikke har prøvet dem, men køber du en af de 2 har du et super perfekt ur.

Du kan finde urene her, http://www.loebeshop.dk/category/2560_2561/

Mvh Jan

Edited by JWOLFF
Link to comment
Share on other sites

Hey folkens!

Jeg og min kæreste står og vil meget gerne begynde at løbe igen, pga. flytning, arbejde og skole har tiden og overskuddet ikk rigtig været til det.

Nu da vi gerne vil i gang igen, ville vi anskaffe os puls ure, men ingen af os ved noget som helst om dette.

Kan i foreslå nogen gode puls-ure? Uret skal forresten kunne indstilles til intervaller, således at jeg kan sætte det til at bippe først efter 5 min, så 2 min osv osv. Det findes vel? =P

Nu skriver du ikke så meget om hvilke krav du ellers har til uret, men Polar RS200 kunne være et fornuftigt bud. Det ligger omkring de 1000 kr, og har mulighed for at du kan indtaste dine egne intervaller, som du efterlyser. Desuden er der mulighed for tilkøb af en "footpod" så du kan måle hastighed og distance, hvis du skulle få lyst.

Og ja, jeg har selv uret og er yderst tilfreds ;)

Jeg træner selv en del interval træning og har desuden et Polar RS200. Det har virket rigtig fint. Polar urene kræver dog lidt teknisk snilde, med har du bare lidt tålmodighed og som sagt lidt teknisk snilde, burde det ikke være noget problem. Det KLART største kritik punkt er dog at du kun kan indstille 3 timer zoner når du laver dit eget interval program. Det vil sige at hvis du har et program der siger fx. 4-3-2-1 min. løb kan uret af gode grunde ikke da den kun kan lave 3 timer zoner. Umiddelbart ikke det store problem, men det er faktisk ret irriterende og større problem hvis du har en masse gode interval programmer. Det er muligt at Polar har flere zoner på deres dyrere ure.

Link to comment
Share on other sites

Det virker lidt som om at jeg skal op og have fat i et rimelig dyrt ur, hvis jeg skal have en ordentlig portion interval træning i det.

Vil kigge på det lidt senere når jeg får bedre tid.

Og tak for det!

Link to comment
Share on other sites

305 fra Garmin er genial og ikke så dyr som nævnt. Se http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=199608. Jeg tvivler på, at du kan få noget mere komplet. Men se ind på dourun.dk. Der er et utal af tråde om 305. Nogen kan syntes at den er lidt stor at have om håndleddet. Der er en 405 på vej i mindre størrelse. Men hvad er det for nogle informationer man ønsker når man løber?

Hilsen Henrik

Link to comment
Share on other sites

Det er pt stadig alt for dyrt for et ur for mig. Det er desværre tæt på begynder plan, da jeg har holdt pause fra sport i en rum tid pga. en skade.

Uret skal kunne vise puls, have interval timere, gerne så jeg kan indstille en del af dem. Det med intervallerne er faktisk bare det vigtigste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give Diddely ret i at mindre en meget dyrt sagtens kan gøre det for den almindelige motionist. Dog bliver jeg, endnu engang, nød til at modsige din "jeg synes Polar er noget crap" gentagelse. (omend den er forståelig ud fra dine personlige erfaringer) Polar er kram - mine ure har været trampet på, været i vandet - er blevet tabt, har siddet eksponeret på cyklen i heftig rengvejr - og bare blevet ved med at virke. Det er så også en personlig erfaring - men selv om mode, sponsering osv. har meget at sige - så er Polar fortrukket af store dele af de atleter der virkelig stiller krav til deres udstyr. Har man høje krav - så er Polar og Suunto to gode steder at se hen... Til basis funktion - så kan et Polar meget vel være at betrakte som for dyrt. Pulsure.dk er et godt sted at se sig omkring. Ingen af de mærker desælger der vil man blive skuffet over.

Helt enig med dig her, Arne. Jeg er selv super tilfreds med mit billige F6, som dækker mine behov so far. Ja, overraskende kan jeg have det på i svømmehallen og stadig få pulsmålinger, selvom det ellers står i manualen at det ikke er muligt.

Link to comment
Share on other sites

Det er pt stadig alt for dyrt for et ur for mig. Det er desværre tæt på begynder plan, da jeg har holdt pause fra sport i en rum tid pga. en skade.

Uret skal kunne vise puls, have interval timere, gerne så jeg kan indstille en del af dem. Det med intervallerne er faktisk bare det vigtigste.

Hvis det er så meget bedre end RS200 så er de ca. 300 kr. vel godt givet ud for et Garmin?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share