MTB-træning


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Hej alle..

Jeg har nu kørt MTB siden januar, og jeg har en kæreste der har gjort det igennem flere år.

Før i tiden løb jeg rigtig meget, hvor jeg fulgte en program, som min træner lavede til mig.. Dengang blev der lagt meget vægt på, at jeg til konkurrencer skulle lægge ud med en fart så jeg gradvis hele tiden kunne øge farten. Desuden valgte jeg nogle få løb ud om året, som jeg ville satse på og træne målrettet i mod.

Nu er det så sådan at jeg har taget nogle af tankerne fra løb over til cyklingen. Men hvilke ting kan jeg reelt tager over?

Min kæreste (og andre) siger, at man kun bliver god ved at stille op i en masse løb. Jeg kan godt se at det er vigtigt at være skarp i starten, som jo kun kan trænes til konkurrencer, men hvornår er det så man skal træne? Hvis der er løb hver eller hver anden weekend, kan jeg ikke se, hvordan man både kan nå at træne og så samtidig hvile ud?

Derudover lægger min kæreste helt vildt ud, så han til sidst går ned og taber en del. Han siger, at man skal komme godt fra land og at det er sådan man kører et MTB-løb!?

Hvad siger I? Hvad er jeres erfaringer for, hvordan man træner og hvordan et optimalt løb bliver kørt?

Hilsen Nina

Link to comment
Share on other sites

Man plejer normalt at sige at et MTB løb starter med spurten mens landevejs løb slutter med den og helt forkert er det faktisk ikke.

Når man starter med spurten er det for at undgå at blive fanget bagefter langsommere kørende eller dårlige teknikere der skal af cyklen ved den første stejle bakke de møder og derfor osse sinker dig. En stor del af løbene foregår jo på smalle singletracks hvor der kun vanskeligt kan overhales.

Normalt er et MTB løb af en varigghed af ca 1-1½ time så det er altså en overkommelig tidsramme at skulle give den gas over, men når man ellers har fundet "sin plads" efter de første par km er det selvfølgelig ikke klogt at køre over evne og man skal selvfølgelig finde ind i et tempo man realistisk kan holde i den tid løbet varer. I perioder kan det dog være nødvendigt at køre over evne for at følge eller for at hægte evt modstandere af.

Hvad træning angår kan man helt sikkert teoretisere meget om hvad der er det optimale men tænk lige over dit niveau inden du prøver at adaptere elite udøveres programmer. Et par enkelte råd er dog:

Find nogle rundstrækninger der er rimligt krævende fysisk og teknisk og tag en af dem f.eks 3 gange på en session. Det gør det nemt at måle fremskridt i træningen. Men hav flere til rådig hed for afvekslingens skyld.

Varier mellem forskellige ruter fra gang til gang så du ikke låses fast og kun er god og trænet i et bestemt terræn. Deltagelse i løb hjælper på dette.

Væn dig til at køre 1-3 timer af gangen. Det vil hjælpe dig til at holde tempoet oppe indtil løbene er slut.

Udnyt at MTB sporten normalt er ret social og kør sammen med andre. Dels øger det effekten når man kan presse hinanden men fremfor alt bliver det sjovere og man er dermed mere motiveret.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nina

Alle træner stort set på hver sin måde.. det kender du jo nok selv fra andre sportsgrene.

Men én ting som går igen hos os mtb-ere er intervaltræning på rundstrækninger hvor der enten bliver kørt på ens AT eller træning efter MAX puls.

det er typisk 10min kørsel på f.eks. AT og 5min pause. som gentages 2-4 gange alt efter formen.

Mht kørsel af løb kan jeg kun underbygge med at man må give gas i starten for ikke at komme bag for mange der er dårligere teknisk end én selv.. der er ofte overhælingsmuligheder i starten på grusstierne, men dette bliver hurtigt til singletrack hvor det godt kan betale sig at have fundet sit rette niveua.

Pas dog på at give dig for hårdt på startsstrækningen som typisk er 2-3km med max puls. hvis du går død så ryger du slemt bagud..

men det er erfaring.. du må ud og prøve at tage en stille start og en hurtigt start.. jeg foretrækker faktisk en start hvor jeg lander lidt under niveua med de andre, så resten af løbet vil være overhælinger og "jagt". dette er godt for mig og er en god måde for mig til at skabe en plus psyke på..

det er forskelligt for alle.

jeg bruger dustcup løbene som et hårdt træningspas hvor jeg i hverdagen ofte tagere længere ture imellem 65-85% af max.. jeg er ikke vild ambetiøs, men vil gerne forbedre mig så vidt muligt..

skriv til min mail hvis du har spørgsmål.

michael(a)auchenberg.dk

Link to comment
Share on other sites

Hej igen..

Tak for jeres svar. Jeg kan godt se det fornuftige i at komme godt fra start. Det må være min plan, når jeg skal til løb her den 1. juni:)

Der er jo ca. en måned til. Jeg har trænet lidt interval som I også skriver. Hvis jeg træner interval 2 gange om ugen de næste 3 uger, vil det så nå at give nogen efekt til løbet den 1. juni.

Jeg regner ikke med at træne hårdt ugen op til løbet, for at få hvilet ud. Jeg vil blot ud at rulle 3 gange..

Link to comment
Share on other sites

Hej ALLE MTB folk.

Jeg vil bare lige hører om nogen af jer kører i århus og om der er nogle gode klubber.

Jeg kører ikke selv, men vil gerne begynde.

Cykel og udstyr har jeg ikke, så hvilken prisklasse skal man ud at invisterer i for motions plan

MVH Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej ALLE MTB folk.

Jeg vil bare lige hører om nogen af jer kører i århus og om der er nogle gode klubber.

Jeg kører ikke selv, men vil gerne begynde.

Cykel og udstyr har jeg ikke, så hvilken prisklasse skal man ud at invisterer i for motions plan

MVH Søren

Halløj,

Jeg har været ude at se lidt forskellige løb og jeg mener helt sikkert, at der er en del fra Århus 1900 - så det er vel ikke noget problem.

Ehm, jeg startede selv i januar måned, hvor jeg købte en cykel til 5000, den var sat ned fra 6000. Det er vist en fin begyndercykel, tror ikke du skal længere ned i pris. Så kan du altid se senere hen om du får lyst til noget vildere - det har jeg lige fået og det er en ren fornøjelse at komme ud på en der er meget bedre:)

Men derudover så skal du jo have hjelm, pedaler, sko, jeg vil også råde dig til cykelbukser, så du sidder lidt bedre:) For mig løb de ting nok op i godt 2000, og så har jeg senere hen købt handsker, jakke osv. Så det er en dyr sport, men super super fed.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til og i mili i holstebro, Der er der rigtig gode muligheder for at kører noget offroad.

Kender godt skovene i århus området da jeg har været med til 1900 stafetten 3 gange. (Rigtig nice løb, klarede det på 43 min; lille sidespring :) )

Pengene er nu ikke noget problem hvis de skal invisteres i noget man skal bruge til at fornøje sig med i sin fritid. En god MTB er ikke helt dårlig at have. plejere at købe GT når jeg har købt MTB, men er der andre mærker som man skal legge mærke til :)

Tænkte på om du kører i en klub eller hvordan.

Ellers tænker jeg på at tage til nogle løb i weekenderne en gang i mellem.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til og i mili i holstebro, Der er der rigtig gode muligheder for at kører noget offroad.

Kender godt skovene i århus området da jeg har været med til 1900 stafetten 3 gange. (Rigtig nice løb, klarede det på 43 min; lille sidespring :) )

Pengene er nu ikke noget problem hvis de skal invisteres i noget man skal bruge til at fornøje sig med i sin fritid. En god MTB er ikke helt dårlig at have. plejere at købe GT når jeg har købt MTB, men er der andre mærker som man skal legge mærke til :)

Tænkte på om du kører i en klub eller hvordan.

Ellers tænker jeg på at tage til nogle løb i weekenderne en gang i mellem.

:)

Ja okay - så er du jo inde i det:)

GT laver jo også rigtig fine cykler, men jeg kender en, som havde en super GT, men som så fik en Scott. Nu vil han af med sin GT, da geometrien på scotten er meget bedre. Jeg har selv en Scott 70, som var den første jeg købte. Den er fin nok til mig. Jeg har så lige købt en scott contessa, som er designet til piger - den er helt kanon. Men jeg vil anbefale en scott - du kan jo få i alle prisklasser næsten!! Så hvis pengene ikke er noget problem kunne en scott 50 være en godt valg, mener den koster omkring 7900!?

Jeg kører ikke i klub endnu, men vil melde mig in di Vrade cykelklub til næste år - håber på at kunne komme til at køre licens nemlig.

Super det med at tage til løb - det vil jeg også i gang med.

Der er et løb d. 1. juni her i varde - super fed rute:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share