Seated Leg curl?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej jeg hat i det seneste stykke tid trænet Leg curl:

http://youtube.com/watch?v=FS2_jTQCUzo

Problemet er at den ene "stang" der skal holde en på plads er over skinnebenet i mit fitnesscenter.

Der er godt nok en pude på, men når man "leg curler" 70-80 kilo gør det fandme ondt!

Har nogle gange ondt i skinnebenet et stykke tid efter, det føles helt blødt og ømt...

så hvad skal jeg gøre? er det farligt, eller skal jeg bare bide smerten i mig?

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg hat i det seneste stykke tid trænet Leg curl:

http://youtube.com/watch?v=FS2_jTQCUzo

Problemet er at den ene "stang" der skal holde en på plads er over skinnebenet i mit fitnesscenter.

Der er godt nok en pude på, men når man "leg curler" 70-80 kilo gør det fandme ondt!

Har nogle gange ondt i skinnebenet et stykke tid efter, det føles helt blødt og ømt...

så hvad skal jeg gøre? er det farligt, eller skal jeg bare bide smerten i mig?

droppe øvelsen

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

for det første er jeg ikke vild med øvelsen, mener helt klart der findes en del bedre alternativer, men når man får unødig ondt af at køre den ville jeg da under alle omstændigheder skifte til noget for at undgå det. Så kan man bedre fokusere på selve øvelsen i stedet for at man får ondt af den

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at øvelsen er i et program jeg kører for at kunne hoppe højere... så kan ikke rigtig skifte den ud med noget..

Så medmindre det ikke er decideret farligt eller kan give varige skader på skinnebenet, tror jeg ikke jeg dropper den?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at øvelsen er i et program jeg kører for at kunne hoppe højere... så kan ikke rigtig skifte den ud med noget..

Så medmindre det ikke er decideret farligt eller kan give varige skader på skinnebenet, tror jeg ikke jeg dropper den?

tror jeg ikke du skal være bekymret for.. Kan dog ikke se hvordan den skulle kunne hjælpe dig til at hoppe højere :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det er en øvelse der isolerer dine "hamstrings" hvilket er en af de aller vigtigeste muskler når du hopper, måske enda den vigtigeste da du både bruger dine hamstrings når du hopper fra 1 ben og 2 ben...

dine lår bruger du primært ved et hop på 2 ben, og dine lægmuskler bruger du primært når du hopper fra 1 ben..

Link to comment
Share on other sites

Det er en øvelse der isolerer dine "hamstrings" hvilket er en af de aller vigtigeste muskler når du hopper, måske enda den vigtigeste da du både bruger dine hamstrings når du hopper fra 1 ben og 2 ben...

dine lår bruger du primært ved et hop på 2 ben, og dine lægmuskler bruger du primært når du hopper fra 1 ben..

er enig at at du bruger de muskler, men forskellen på at du hopper og sidder i den maskine, er at når du hopper bruger du en masse andre muskler og gør stort set alt andet end at isolere dine hams. Derfor mener jeg ikke den er optimal..

Link to comment
Share on other sites

Det er en øvelse der isolerer dine "hamstrings" hvilket er en af de aller vigtigeste muskler når du hopper, måske enda den vigtigeste da du både bruger dine hamstrings når du hopper fra 1 ben og 2 ben...

dine lår bruger du primært ved et hop på 2 ben, og dine lægmuskler bruger du primært når du hopper fra 1 ben..

The Pimp> Beklager, men det er ævl fra ende til anden.

(smid den elendige øvelse væk og kør GHR/ Rumænsk dødløft/good mornings i stedet)

Link to comment
Share on other sites

nu ved jeg ikke hvilke slagt hop det er ?

men jeg ville da mene at squat ville kunne gøre det? og hvis ikke squat, så benpres.

det er da de øvelser, der ligner bevægelsen "hop" mest. og det du skal bruge er vel bare en højere kraftudvikling i de involverede muskler?

Link to comment
Share on other sites

The Pimp> Beklager, men det er ævl fra ende til anden.

(smid den elendige øvelse væk og kør GHR/ Rumænsk dødløft/good mornings i stedet)

egentlig ikke?

dine hamstrings er utrolig vigtige, og dine quads vil heller ikke være i stand til at yde optimalt hvis du ikke har stærke baglår...

jeg træenr efter ngoel programmer ved navn "vertical jump bible" og "athletic advantage" disse har givet mgi utrolig mange "inches" på mit hop, men nu er jeg kommet så langt op i kilo at det gør ondt..

Link to comment
Share on other sites

Det er en øvelse der isolerer dine "hamstrings" hvilket er en af de aller vigtigeste muskler når du hopper, måske enda den vigtigeste da du både bruger dine hamstrings når du hopper fra 1 ben og 2 ben...

dine lår bruger du primært ved et hop på 2 ben, og dine lægmuskler bruger du primært når du hopper fra 1 ben..

Som Jesper er inde på er det ikke rigtigt. De muskler der aktiveres mest ved spring er baller, og lår. Lægmusklen har altså ikke ret meget med det at gøre, hvis man kigger overordnet på det.

Et hop skal foregå i hoften, ikke i knæene. Tjek Dan Johns video her, hvis man skulle være i tvivl om hvorfor;

http://video.google.com/videoplay?docid=-6529481301858251744

Præcis, det er også derfor at øvelser som hang cleans, power cleans, De box squat og selfølgelig forskellige plyometriske øvelser er at foretrække, hvis formålet er øget springstyrke. :smile:

egentlig ikke?

dine hamstrings er utrolig vigtige, og dine quads vil heller ikke være i stand til at yde optimalt hvis du ikke har stærke baglår...

jeg træenr efter ngoel programmer ved navn "vertical jump bible" og "athletic advantage" disse har givet mgi utrolig mange "inches" på mit hop, men nu er jeg kommet så langt op i kilo at det gør ondt..

Det er fint at du har "The Vertical Bible" som faktisk er en ganske god bog, men har du overhovedet forstået det Kelly Baggett skriver?

Helt generelt skal man da træne power og RFD for at øge sin springhøjde. Selvfølgelig kombineret med traditionel (langsom) styrketræning. Det er vel simpel logik når man ser på en almindelig force-velocity kurve (?)

Ja det er da simpelt nok, hvis man forstår en force velocity kurve. :wink:

Men nu er "The Pimp" jo ikke så gammel og jeg tror ikke han har haft fat i litteratur, hvor i det er forklaret ordentligt.

Hvad mener du med traditionel "langsom" styrketræning?

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

egentlig ikke?

dine hamstrings er utrolig vigtige, og dine quads vil heller ikke være i stand til at yde optimalt hvis du ikke har stærke baglår...

jeg træenr efter ngoel programmer ved navn "vertical jump bible" og "athletic advantage" disse har givet mgi utrolig mange "inches" på mit hop, men nu er jeg kommet så langt op i kilo at det gør ondt..

se det sidste kvarter af den linkede video og du vil have viden nok til at finde ud af hva der skal til for at øge din spring styrke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share