hvor/hvorfor har jeg ondt?


menthos
 Share

Recommended Posts

hej MOL...

jeg har kigget lidt på hjemmesiden under anatomi for at se om jeg kunne finde ud af hvad det sted hedder hvor jeg har ondt... det drejer sig om den nederste del af ryggen / ved hoften... så vidt jeg kan mærke går musklen fra ryggraden og ud til hofte eller knoglen(lårbenet?) der sidder længere nede...

så vidt jeg kan finde af kunne det godt være musklen som hedder "Iliopsoas" for så vidt jeg kan forstå sidder den på ryggraden og ned på lårbenet...

jeg går til taekwondo mandag onsdag fredag og styrketræner tirsdag torsdag lørdag, og ved ikke helt om det er styrketræning eller taekwondo der har fået det til at gøre ondt...

håber der er nogen heridne som kan hjælpe mig med at finde ud af hvad det er for en muskel og hvad jeg evt kan gøre ved det?

Link to comment
Share on other sites

hej MOL...

jeg har kigget lidt på hjemmesiden under anatomi for at se om jeg kunne finde ud af hvad det sted hedder hvor jeg har ondt... det drejer sig om den nederste del af ryggen / ved hoften... så vidt jeg kan mærke går musklen fra ryggraden og ud til hofte eller knoglen(lårbenet?) der sidder længere nede...

så vidt jeg kan finde af kunne det godt være musklen som hedder "Iliopsoas" for så vidt jeg kan forstå sidder den på ryggraden og ned på lårbenet...

jeg går til taekwondo mandag onsdag fredag og styrketræner tirsdag torsdag lørdag, og ved ikke helt om det er styrketræning eller taekwondo der har fået det til at gøre ondt...

håber der er nogen heridne som kan hjælpe mig med at finde ud af hvad det er for en muskel og hvad jeg evt kan gøre ved det?

Det skal der ikke svares på over et board.

Afsted til din læge / fys / kiro / hestehealer og få en god gammedags palpation :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke det er mit nuværende program der er noget galt med, da jeg kun lige er skiftet...

(men laver self nogle af de samme øvelser)

men det jeg kørte før var:

Mandag

Back Squat 5 sæt x 5 reps

Bænkpres 5 sæt x 5 reps

Skulderpres Stående med Stang 5 sæt x 5 reps

cable kneeling crunch 3 sæt x 10 reps

Onsdag

Dødløft 5 sæt x 5 reps

Bent Over Barbell Rows (m. reverse grip) 5 sæt x 5 reps

Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps

cable kneeling crunch 3 sæt x 10 reps

Fredag

Front Squat 5 sæt x 5 reps

Incline bænkpres 5 sæt x 5 reps

Dips 5 sæt x 5 reps

cable kneeling crunch 3 sæt x 10 reps

og inden det har jeg kørt:

Mandag

DE – Squat 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

DE – Bent rows 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

Goodmornings 2 sæt x 5 reps efter dagsform

C – Pushpresses se cyklus

DE – Chins 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

DE – Dips 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

Full Contact Twists 2 sæt x 6 reps efter dagsform

Janda Situps 2 sæt x max reps

External rotation 2 sæt x 12 reps med en let vægt

Nakke (multi-directional) 2 x 12 reps I alle retninger

Onsdag

C – Squat se cyklus

DE – Cleans 10 singles (sæt af 1 rep) med 70 % af 1RM

DE – Close grip bænkpres 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

DE – Chins 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

DE – Dips 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

Dumbell side bends 2 sæt x 6 reps efter dagsform

Rockpile Drill 2 sæt x 6 reps efter dagsform

Hanging leg raises 2 sæt x max reps

Cuban presses 2 sæt x 12 reps med let vægt

Fredag

DE – Squat 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

C – Bent rows se cyklus

Goodmornings 2 sæt x 5 reps efter dagsform

DE – Pushpresses 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

DE – Chins 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

DE – Dips 4 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

Full Contact Twists 2 sæt x 6 reps

Janda Situps 2 sæt x max reps

External rotation 2 sæt x 12 reps med en let vægt

Nakke (multi-directional) 2 x 12 reps I alle retninger

jeg startede faktisk med at have ondt mens jeg kørte det sidste program, men dengang fik jeg at vide af min læge jeg skulle holde lidt pause og begynde igen og det gik også over...

ved så ikke helt om det er det samme sted jeg har ondt nu som jeg havde før...

jeg mistænker selv dødløft...

altså jeg tror lidt at jeg har fået skaden til styrketræning men at grunden til det ikke går væk er pga mit taekwondo fordi der bruger vi jo hoften en del så musklen får nok ikke lov til at få ro...

Edited by menthos
Link to comment
Share on other sites

Synes du skal daffe omkring en fys/kiro. Det lyder meget som samme problem jeg har haft indtil for nyligt med smerter/ømhed primært ved hoften, der trak om i ryggen. Efter flere måneder med udstrækning, foam rolling og alskens andre tiltag for at løse det, daffede jeg til kiropraktor for et par uger siden og er nu 100% symptomfri efter 3 behandlinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Din muskel hedder Quadratus Lumburum, og dækker din lænd og noget af hoften, du kan også have problemer med din Gluteus

maximus, det afhænger om smerten sidder over lænden og går ned mod halebenet, ellers kan kan også være Iliopsoas.

Hvad har du lavet siden det gør så ondt? Er du blevet undersøgt for evt. diskusproplaps i lænden???

Hilsen/Emita

fys. massør

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share