Concept-2 Roning


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg vil gerne have forbedret min tid på 500M i roning, på nuværende tidspunkt ligger den lige omkring 1min30sek. Jeg ved ikke helt hvilken tilgang jeg skal have til det, så spørgsmålene er vel kort:

Hvor mange gange roning om ugen? 1, 2, 3, 4?

Hvilke distancer? 1000M, 2000M, 5000M, Højere?

Interval træning? Hvordan bygges det op?

Andet?

Please inlighten me! Målet er en tid under 1min25sek.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg vil gerne have forbedret min tid på 500M i roning, på nuværende tidspunkt ligger den lige omkring 1min30sek. Jeg ved ikke helt hvilken tilgang jeg skal have til det, så spørgsmålene er vel kort:

Hvor mange gange roning om ugen? 1, 2, 3, 4?

Hvilke distancer? 1000M, 2000M, 5000M, Højere?

Interval træning? Hvordan bygges det op?

Andet?

Please inlighten me! Målet er en tid under 1min25sek.

"cwr" er ro- træner og kan helt sikkert et par tricks. Jeg tror ikke du bliver afvist, hvis du spørger hende. :o)

Edited by Dynamix
Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg vil gerne have forbedret min tid på 500M i roning, på nuværende tidspunkt ligger den lige omkring 1min30sek. Jeg ved ikke helt hvilken tilgang jeg skal have til det, så spørgsmålene er vel kort:

Hvor mange gange roning om ugen? 1, 2, 3, 4?

Hvilke distancer? 1000M, 2000M, 5000M, Højere?

Interval træning? Hvordan bygges det op?

Andet?

Please inlighten me! Målet er en tid under 1min25sek.

Hej

Jeps, jeg hjælper gerne!

Jo flere gange om ugen desto bedre er vel det korte svar...

Men, hvis man nu fx laver vægttræning som primær sport kan man sagtens kombinere det!

Opvarmning skal der jo til hver dag, og selvom det er mit indtryk, at de fleste ikke bruger meget mere end max 5 min, bør man jo bruge 10-15.

De 10-15 minutter kan man så tage i C2'eren og på den måde få trænet lidt teknik.

Meget af farten kommer nemlig med at have optimal teknik.

På youtube ligger der nogle meget gode instruktionsvideoer man kan kigge lidt på. Jeg finder lige nogle links og lægger op.

Når man kører opvarmningen vil jeg anbefale at man tager de første 7-8 minutter i et roligt tempo (kadence), sådan omtrent 22-24.

Derefter kan man tage nogle tag, fx bygget op som en pyramide:

10 tag T26

15 tag T28

20 tag T30

15 tag T32

10 tag T34

Og med sådan omkring 30 sek imellem eller hvordan man synes det passer.

Så er man varm :4thumbup:

Din tid på 500 meter vil være meget afhængig af din anaerobe kapacitet, og den er heldigvis rimelig nem at træne.

Der ville jeg foreslå programmer som:

2-3 x (3-5 x 60 sek P 4 min) P 5 min

2-3 x (3-6 x 45 sek P 3 min) P 5 min

2-3 x (4-8 x 30 sek P 2 min) P 4 min

Tempoet ville skulle være højt og trykket ligeså. Det handler om at gå kold...

I begyndelsen ville du ikke skulle køre så mange, og så efterhånden kunne du fylde noget mere på.

Det tager omtrent 3-4 uger at få opbygget den anaerobe kapacitet, så der er tid til noget progression.

Når det så er sagt, synes jeg måske også, at du er nødt til at bruge lidt tid inden du kører de her programmer på at vænne kroppen til den hårde belastning!

Det kunne fx være med programmer som

7-13 x 3 min P 45 s T28

5-10 x 4 min P 1 min T28

4-8 x 5 min P 75 s T28

2-3 x 10 min P 3 min T28

2-3 x 12 min P 4 min T28

6 km T 28

8 km T 26

Og når du synes det begynder at virke og ikke være alt for hårdt kunne du gå videre med programmer som:

5-10 x 2 min P 2 min T30-32

4-7 x 3 min P 3 min T30-32

3-5 x 4 min P 3 min T30-32

Det, der nok er svært, er det med at holde et stabilt tryk i længere tid og på alle intervallerne, men der må man prøve sig frem. Og hvis man kører med pulsur kan man nemmere lægge sig stabilt.

Hold op en smøre. :blush: Bare spørg hvis der er mere!

/Christine

Link to comment
Share on other sites

Her er fx et eksempel på en fyr der ror en 500 m på 1:15,9... :devil:

Hans teknik er rigtig pæn!

Når han sidder fremme, inden taget begynder, har han strakte arme og sidder ligesom stærkt med ryggen. Så presser han igennem med sine ben, mens han holder kroppen på plads og armene strakt.

(her er det ikke helt forkert at tænke på dødløft!)

Når benene er ved at være brugt op læner han sig bagud og bruger armene samtidig.

Når taget er slut starter han med at strække armene og læne sig frem, så hænderne kommer ud over knæene.

Derefter bøjer han benene, så han kommer frem til næste tag.

Det er lige sådan det skal gøres... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeps, jeg hjælper gerne!

Jo flere gange om ugen desto bedre er vel det korte svar...

Men, hvis man nu fx laver vægttræning som primær sport kan man sagtens kombinere det!

Opvarmning skal der jo til hver dag, og selvom det er mit indtryk, at de fleste ikke bruger meget mere end max 5 min, bør man jo bruge 10-15.

De 10-15 minutter kan man så tage i C2'eren og på den måde få trænet lidt teknik.

Meget af farten kommer nemlig med at have optimal teknik.

På youtube ligger der nogle meget gode instruktionsvideoer man kan kigge lidt på. Jeg finder lige nogle links og lægger op.

Når man kører opvarmningen vil jeg anbefale at man tager de første 7-8 minutter i et roligt tempo (kadence), sådan omtrent 22-24.

Derefter kan man tage nogle tag, fx bygget op som en pyramide:

10 tag T26

15 tag T28

20 tag T30

15 tag T32

10 tag T34

Og med sådan omkring 30 sek imellem eller hvordan man synes det passer.

Så er man varm :4thumbup:

Din tid på 500 meter vil være meget afhængig af din anaerobe kapacitet, og den er heldigvis rimelig nem at træne.

Der ville jeg foreslå programmer som:

2-3 x (3-5 x 60 sek P 4 min) P 5 min

2-3 x (3-6 x 45 sek P 3 min) P 5 min

2-3 x (4-8 x 30 sek P 2 min) P 4 min

Tempoet ville skulle være højt og trykket ligeså. Det handler om at gå kold...

I begyndelsen ville du ikke skulle køre så mange, og så efterhånden kunne du fylde noget mere på.

Det tager omtrent 3-4 uger at få opbygget den anaerobe kapacitet, så der er tid til noget progression.

Når det så er sagt, synes jeg måske også, at du er nødt til at bruge lidt tid inden du kører de her programmer på at vænne kroppen til den hårde belastning!

Det kunne fx være med programmer som

7-13 x 3 min P 45 s T28

5-10 x 4 min P 1 min T28

4-8 x 5 min P 75 s T28

2-3 x 10 min P 3 min T28

2-3 x 12 min P 4 min T28

6 km T 28

8 km T 26

Og når du synes det begynder at virke og ikke være alt for hårdt kunne du gå videre med programmer som:

5-10 x 2 min P 2 min T30-32

4-7 x 3 min P 3 min T30-32

3-5 x 4 min P 3 min T30-32

Det, der nok er svært, er det med at holde et stabilt tryk i længere tid og på alle intervallerne, men der må man prøve sig frem. Og hvis man kører med pulsur kan man nemmere lægge sig stabilt.

Hold op en smøre. :blush: Bare spørg hvis der er mere!

/Christine

Wow, fedt indlæg. Der er helt sikkert noget brugbart der :w00t: :4thumbup: .

Der er dog lidt med termerne jeg er usikker på, så bær over med mig.

"T26" hvad står det for?

Hvordan udføres det her?

2-3 x (3-5 x 60 sek P 4 min) P 5 min

Det er sikkert lige til, men vil gerne være helt sikker på det.

Link to comment
Share on other sites

Wow, fedt indlæg. Der er helt sikkert noget brugbart der :w00t: :4thumbup: .

Der er dog lidt med termerne jeg er usikker på, så bær over med mig.

"T26" hvad står det for?

Hvordan udføres det her?

2-3 x (3-5 x 60 sek P 4 min) P 5 min

Det er sikkert lige til, men vil gerne være helt sikker på det.

3 til 5 intervaller af 60 sek. med en pause på fire minutter mellem hvert interval. Dette er sæt 1. Der skal skal så være 2-3 sæt, hvor pausen er 5 minutter mellem hvert sæt.

Link to comment
Share on other sites

Wow, fedt indlæg. Der er helt sikkert noget brugbart der :w00t: :4thumbup: .

Der er dog lidt med termerne jeg er usikker på, så bær over med mig.

"T26" hvad står det for?

Hvordan udføres det her?

2-3 x (3-5 x 60 sek P 4 min) P 5 min

Det er sikkert lige til, men vil gerne være helt sikker på det.

Jeps, det er som Dynamix skriver. Så i begyndelsen ville du fx køre 2 sæt med 3 gange 60 sekunders arbejde, og når du var blevet super tough, kunne du køre 3 sæt med 5 gange 60 sekunders arbejde.

T26 betyder at man skal ligge i tempo 26. Altså at man skal holde en fast kadence. Det er mere tænkt vejledende, så man ved nogenlunde hvilken intensitet, der er tænkt.

Jeg skal prøve at huske at kigge forbi din logbog, så jeg kan følge med i hvordan det står til! :bigsmile:

Forresten; hvis man er interesseret i at skrive ned hvad man har kørt, så bare notér gennemsnitstrykket for hvert interval, så kan man sammenligne fra gang til gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeps, det er som Dynamix skriver. Så i begyndelsen ville du fx køre 2 sæt med 3 gange 60 sekunders arbejde, og når du var blevet super tough, kunne du køre 3 sæt med 5 gange 60 sekunders arbejde.

T26 betyder at man skal ligge i tempo 26. Altså at man skal holde en fast kadence. Det er mere tænkt vejledende, så man ved nogenlunde hvilken intensitet, der er tænkt.

Jeg skal prøve at huske at kigge forbi din logbog, så jeg kan følge med i hvordan det står til! :bigsmile:

Forresten; hvis man er interesseret i at skrive ned hvad man har kørt, så bare notér gennemsnitstrykket for hvert interval, så kan man sammenligne fra gang til gang.

Endnu engang tak for et brugbart indlæg, jeg vil starte op i næste uge når jeg lige har fået tykket mig igennem din vejledning og set lidt klip på youtube. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, god fornøjelse med træningen.

Concept2-ergo'en er simpelthen bare det bedste træningsredskab, der findes!

Mit spørgsmål er dog - hvorfor vil du forbedre netop din 500 meter tid?

Den "rigtige" konkurrence-distance er 2000 meter, og den er også både sjovere og ondere at ro (IMHO).

Mvh

AndreasB

Link to comment
Share on other sites

hej det virker som om i ved en hel del om roning, så mit spørgsmål er: efter sommeren skal jeg på efterskole hvor der er nogle romaskiner. Ville man kunne bruge roning som en slags "alternativt" træning for svømning det år, så når man kommer tilbage man ikke starter på nul? samtidig hvordan træner man bedst, aerob træning til 30min+ konkurrencen

på forhånd tak :bigsmile:

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share